torstai 18. syyskuuta 2014

Träningstidning och morgonmål - min stund!

En tidning som redan länge toppat min favoritlista är finska tidningen; Fit
Det är en tidning som jag verkligen läser från "pärm till pärm" varje gång den dimper ner i postlådan :)
Igen hitta jag flera artiklar som jag "fastna" vid. Så min stund på morgonen då ungarna gått till skola - frukost och träningstidning! Och utanför fönstret visar hösten sin bästa sida :) Blir en löprunda i solen lite senare och sen planera de två passen för kvällen; seniorgymnastik och body. Lite inspiration till body-passet från tidningen :) Jess!! Det här blir en bra dag! 

Jessica
Artikeln om sädesslag och deras vikt i mångsidig kort, den var bra! Äter inte så mycket bröd själv, magen mår bäst så. Och det jag äter är mest fullkorns knäcke eller hemlagat knäcke.
 
Havregrynsgröt med bästkvarg - mums! 

keskiviikko 17. syyskuuta 2014

Smoothie och happy me

Ni vet, den där känslan då du efter en längre paus drar på dej löpskorna, tightsen, luften är fräsch och du beger dej iväg - på löprunda. Du märker snabbt att stegen känns lätta, du nästan flyger fram och det känns bra att springa. Du bestämmer för att utmana dej själv och tar en längre väg än normalt och benen är fortfarande pigga, du springer i morgonsolen med ett töntigt flin på läpparna ;) Väl hemma inser du att tiden du sprang på var snabbare än någonsin och du är så full med energi - du är en vinnare!! ;) Speciellt efter en tid då allt vad heter träning legat på hyllan av olika orsaker och du inser att vilan gjorde gott!

Några plankor efter rundan. Plankor "rules" ;) Sen in och fixa en fräsch smoothie. Ville testa Valios nya drickbara kvarg. Den är perfekt till smoothien. I med lite "skatter" från frysen, en skvätt agave och lite vatten. Mums!!

Jessica

maanantai 15. syyskuuta 2014

Chockerande tv program...

Liv D: Roskaruokaäidit (Ruutu) - Netti-TV

*redigerad text*

Jaa-a... . Är smått chockerad men samtidigt inte förvånad...

Blir mest ledsen över att du som förälder inte tänker på ditt barns hälsa!! Att bortförklara och motivera med förklaringen att barnen är ju inte överviktiga och att då är det ju okej att äta "skräpmat" varje dag, flera gånger per dag... Blir lesden!

Visst, vi äter också ibland, typ en gång varannan månad och aldrig blir ungarna mätta efter ett besök på någon hamburgerkedja. Mina barn behöver "rejäl" mat!!

Även om barn inte är överviktiga, för att de leker och busar runt hela tiden, betyder det ju inte att de mår bra! Det barnen äter som små, sätter spår för resten av livet. I vuxen ålder kan de komma problem, som diabetes, förhöjda kolesterolvärden osv. osv. Och de snabba kolhydraterna barnen får i sej leder just till det att de är trotsiga, trötta irriterade och hungriga jämnt!



Så tänk på vad du matar i dina barn, det tar inte längretid , att t.ex. steka upp lite nötfärs, koka upp fullkornspasta, skiva gurka/tomat/morot i en skål och servera, jämfört med tiden det tar att åka till ett snabbmatställe, beställa och hämta hem maten. ;)

Jessica

Addicted to pink..?!

 
 
 
Ja... kanske jag är det ;) Men visst bli man på så mycket bättre humör av glada färger när det gäller träning! Hade inte medvetet plockad med pink grejer då jag höll de första gruppassen för säsongen... ärligt!! ;) Stereon tillhör staden, väskan är medvetet köpt just pink. Vattenflaskan bara var den första jag tog från skåpet och mattan... jag den är ju nog också för flera år sedan köpt och fanns då att välja mellan grön och pink... Svårt.. nej, inte ;)
Den söta muggen är en gåva från en dagisgrupp jag praktisera i och Nike tossorna skulle gärna fått vara en annan färg, men nedsatta med 70% så då spelar färgen ingen roll! :)
 
Men de är ju bara så, även om jag verkligen inte funderar vad jag drar på mej, förutom att det ska vara helt och rent ;), när jag går till gymet, på länk eller och leda ett pass, så glada färger ger energi och får mej att känna mej "on the top" :)