sunnuntai 28. heinäkuuta 2013
Tillbaka till vardagen.... med extra kilon eller inte...?
En, rätt så känd näringsterapeut, hade uttalat sig i en finsk damtidning (MeNaiset) om att det är helt ok att under semestern äta gott och lite onyttigt, just för att vi är på semester. Enligt henne skall vi inte brkymra oss över det lilla (för andra mer) som vi läger på oss under semestern, för det är mest frågan om extra vätska i kroppen... Detta försvinner sedan när vi återvänder till rutiner, vad gäller sömn och mat. Hmmmm... Hos mig vaknar tanken... Varför måste vi på semestern äta och dricka onyttigt hela tiden? Varför är det ok att lämna träning bara för att vi är lediga? När vi är lediga, många utan tidtabeller, så hinner vi röra på oss och njuta av sommaren. Gå en promenad med familjen, ta cykeln till en strand, förena nytta med nöje helt enkelt! På sommaren finns det massor av härligheter; färska grönsaker från torget, bär i skogen/på egna buskar osv. Och visst, det ÄR helt ok med ett glas vin en fin sommarkväll! Men varför skall semester (för många) vara lika med glass varje dag, öl, cider, grillkorv varje kväll?? Varför glömmer man bort det här mex "måttliga mängder"...
Semester är ju till för att ladda "batterier", njuta, ta det lugnt och umgås med nära och kära. I alla fall för mig är det så här. Efter en semester fylld med lugn, avkoppling, bra mat, träning och umgänge med mina kära och goda vänner, ger mig energi att ta tag i utmaningar denna höst. Imorgon då jag vaknar behöver jag inte sucka över extra kilon jag samlat under de lediga veckorna, inte heller tänka på hur jag ska klara dagen utan mitt glas vin eller cidern, inte våndas och säga den där berömda frasen: "ikväll börjar jag motionera". Kommer gå bra att återvända till vardagen, ärligt så längtar jag lite... ;)
Så med handen på hjärtat, hur många kan säga att semestern inte hämtade extra kilon?? Hur många känner sig energiska över att återgå till vardagen? Jag kan ;)
lauantai 13. heinäkuuta 2013
Underbara sommar!
Blir lite paus i bloggandet så här på sommaren och denna vecka har det också blivit mer eller mindre träningspaus. Behövs ibland :) Blev ett pass på måndag, ett svettigt och bra och ett kettlebell pass på onsdag som var mer än super, tugnt och utanför "comfort zone". På torsdag gick jag och gav blod så blev ingen löprunda på torsdagkväll . Men bra med vila ibland. Har blivit en massa simmande och cyklande. Idag en härlig runda med killarna, en tur via skolan för att kolla in hur de ser ut där. Skolbyggnaden stängdes efter terminen, mögel där och nu blir det barackskola på skolgården. Trots alla tankar och misstankar så ser det ut att bli riktigt bra! :) Och sedan till havet för att njuta av utsikten och kvällssolen :) Härligt!! Ett glas gott vitt då killarna somnat :) ett glas vitt nu och då är ju helt okej! Passa på att fixa "sommarnaglar" idag ;) Härlig pink färg och lite dekoration ;) Lite fåfäng får man vara ibland, visst!
maanantai 8. heinäkuuta 2013
Härligt att cykla!
Tein sunnuntai illalla "pikku" pyöräilylenkki, mökiltä kotiin! Reitti on täynnä ylämäkejä ;) Viime kesänä tein saman reitin mutta silloin pyöräilin meiltä mökille, ja olin tässä vuoden aikana unohtanut että silloin oli paljon alamäkejä :D No hyvin meni tänään, mukava fiilis, ihana tunne ja hikistä!! Tämän teen uudestan, monta kertaa kesän aikana! Iso plussa että mökille ei ole niin pitkä matka!
sunnuntai 7. heinäkuuta 2013
Veckans saldo
Här en bild på ett exempel vad jag sysslar med, förutom att träna, studera, sköta familj och hushåll ;)
Måndag: YAYOG - stil pass ute
Tisdag: vila
Onsdag: Kettlebell
Torsdag: Cykeltur och pw i terräng (kombinerad) + armar, rygg och axlar
Fredag: Intervall löpning + magen
Lördag: vila och en massa simmande (spendera veckoslutet på stugan)
Söndag: Lång cykeltur, 30km
En bra vecka och det känns bra i kroppen!
Olipa vauhdikas viikko. Kaiken muun lisäksi mulla oli projekti. Kävin lauantaina kesätorilla myymässä korttejani. Minulla on hyvin pienimuotoinen liiketoiminta joka mm. tekee käsintehtyjä kortteja. Piti saada korttaj mukaan ja oli kyllä oikein mukava olla myymässä niitä kortteja ja sain kivasti myyty ja luotu uusia kontakteja :) Yllä pieni esimerkki millaisia teen.
Niin, mutta viikon saldo, siitä minun piti kirjoitta...
Maanantai: YAYOG tyylinen tunti ulkona
Tiistai: lepo
Keskiviikko: Kahvakuula
Torstai: Pyöräily + pw + kädet, selkä ja olkapäät
Perjantai: Intervallijuoksu + vatsa
Lauantai: lepo ja paljon uimista (viikonloppu mökillä)
Sunnuntai: Pitkä pyöräilylenkki, 30km
Hyvä viikko oli ja hyvä fiilis kehossa!
Sommarlov
Här är det inte så illa att vara :) Njuter av solen, barnen trivs i vattnet och det är så skönt att bara vara!! Livet när det är som bäst! Om en stund ska jag dra på mig cykelkläderna och trampa hem till stan...
Täällä on ihan hyvää olla!! Nautin!! Aurinkoa, lämpöä ja meri - elämä on aika mukavaa!! Kohta hyppään pyörän selkään ja lähden ajaaman kotiinpäin, "pieni" sunnuntai lenkki ;)
keskiviikko 3. heinäkuuta 2013
Det här att springa...
Vesisade ja lenkki - ahh! Mikä ihana yhdistelmä! Mä niin tykkään lähteä lenkille sateessa. Mutta olsiist kysynyt minulta reilu kolme vuotta sitten, niin etn olisi edes lähtenyt ulos vesisateessa, luulin että olin tehty sokerista! ;) Nykyään tiedän etten ole ja nautin kun sataa ihanaa kesäsade, ilma on niin raikas silloin ja lenkki tuntuu hyvälle! Ja jos kastuu, niin hei, vaatteet voi kuivata jälkeenpäin, lämmin suihku lenkin jälkeen ja sitä parasta se ihana olo kun lenkki on tehty! Kokeile! Jäät koukkuun ;)
maanantai 1. heinäkuuta 2013
Förra veckan...
Träningen såg ut så här:
Måndag: gymppapass ute
Tisdag: "trappträning" + cykeltur + armar och axlar
Onsdag: "trappträning" + kettlebell pass
Torsdag: gymppapass ute
Fredag: vila
Lördag: armar, axlar, rygg + plankor
Söndag: joggingrunda
Är nöjd! Riktigt nöjd!



