torstai 29. marraskuuta 2012

Magen, magen, magen....

Här är en bra utmaning så här inför jul ;) 24 dagar magträning med olika typer av plankor! Är du med...?!! :) Köp senaste numret av Kunto plus (fanns mycket annat bra i den även denna gång) och häng med på utmaningen :)
 

Uudessa Kunto plus lehdessä oli mielenkiintoinen haaste. 24 päivää vastalihatreeniä, lankkuja. Oletko mukana...!!? :) Suosittelen uusin Kunto plus lehti, siinä oli paljon meielnkiintoista luettavaa.

torstai 22. marraskuuta 2012

Gott!!


Så goda!! Dadel-cashew-mintbollar :) Och lätta att laga. Som chokladbollar fast liiite nyttigare ;)
 
200 g dadlar. ta bort kärnor (jag hade torkade som jag lät ligga i blöt en stund, fungera jätte bra
50 g cashew nötter, naturell
en näve russin
1,5 dl kokosflingor
100 g mintchoklad, smält (använde 70% choklad)
 
Blanda ihop till en smät med hjälp av matberedare. Rulla till små bollar som du rullar i kakao. Ställ i kylen en stund! Njut!!
 
Blir ju som tryffel :) Och det bästa, mina ungar gilla detta, den yngre bad t.o.m efter en till!! ;)
 
 
 


Ihania!! Taateli-cashew-minttupalloja. Helppoja tehdä ja parempia kuin suklaapalloja ;) Ainkin hieman terveellisempiä ;)

200g taateleita, ota pois kivet (käytin kuivattua ja se toimi, piti vaan anna kostua hetken)
50 g cashewpähkinöitä, suolamattomia
kourallinen rusinoita
1,5dl kookoshiutaleita
100 g minttusuklaata, sulatettua (käytin 70% suklaata)

Kaada ainekeset monitoimikoneeseen, mixaa. Pyöritä pieniä palloja ja pyöritä pallot kaakaojauheessa. Anna hetken olla jääkaapissa. Nauti!! Ovat hyviä!!

Ovat ihan kuin tryffeliä! :) Jopa minun lapset tykkäsivät ;)

 
 
Jessi

keskiviikko 21. marraskuuta 2012

slurps ;)

Starbucks Chocolate mocha kaffedryck, så god!!! Inte den mest nyttiga drycken, men ibland är lite vardagslyx tillåtet :) Den skall avnjutas kall.
En mugg innehåller 120kcal, 6g protein, 20g kolhydrater (!!) och 3,5g fett. Men som sagt, dricker ju inte en sådan här varje dag!
 


Starbucks Chocolate mocha kahvijuoma, ihanaa!! Ei se tervellisin vaihtoehto mutta joskus pieni arjen luksus tekee niin hyvää. Tämä pitää nauttia kylmänä.
Yksi muki sisältää 120kcal, 6g proteiini, 20g hiilareita (!!) ja 3,5g rasvaa.


Jessi

Feels good!!

Härligt!! Blev en riktigt bra kväll med träning igår :) Nice! Fitballen och hantlar åkte fram och det kändes så skönt. Blev mest överkroppen som fick jobba, men den behöver det ;) Och den där gröna bollen och jag, vi är riktigt goda vänner, så fick gjort en bra "hemmaträning". Därtill fick axlar, triceps och biceps sej en omgång :) Så det känns lite idag, rätt skönt faktiskt :)
 
Efter träningen blev det en mumsig sallad. Grönsallad, tomat, Polar ost i kuber, ett ägg och proscuttio. Jätte gott!
 

 


Ihana fiilis! Sain tehtyä hyvän treenin kotona eilen illalla. Kaivoin esiin käsipainot ja vihreän pallon ja lähinnä yläkroppa sai kyytiä ;) Mutta sitä sen tarvitsee ;) Jumppapallo ja minö olemme hyviö ystäviä joten kehitin hyvän treenin sen avulla. Ja sen lisäksi olkapäät, allit ja hauikset saivat kyytiä! Ja tänään sellainen ihana tunne niissä :)

Treenin jälkeen maukas salaatti! Vihreä salaatti, juustokuutioita, keitetty kanamuna ja proscuttio kinkkua. Jammii!! :)

 
 
Jessi

tiistai 20. marraskuuta 2012

Back on track ;)

Äntligen!! Det blev igår en pw på 3 km (eller, nåja, så raskt som jag nu klarar av med detta ben...) och efter det ett pass med den kära, härliga gråa klumpen ;) Nu njuter jag! Oj vad bra jag mår! Och vilket väder, en solig, krispig måndagmorgon. Det kunde inte bli bättre! :) I´m on again!! ;)

 

Vihdoinkin!! Eilen tein aamulla reipas 3km lenkki (tai niin reipas miten tällä jalalla nyt pystyn...) ja sen jälken oma hetki mun ihanan, rakkaan harman "möykkyn" kanssa, kahvakuulailua <3 Voi että mikä fiilis ja hyvää oloa! Nautin!! Ja mikä sää, aurinkoinen ja raikas maanataiaamu! Tästä se lähtee!!

 
Jessi

maanantai 19. marraskuuta 2012

jeeee!!

Är så lättad!! Var i Pajulahti på fredag förra veckan på examenstillfälle och mitt arbete blev godkänt!! Jeee!!! Fick så bra kritik att jag svävade hem tillbaka ;) Var jätte nervös då jag åkte iväg dit och var rädd att jag skulle få en massa att kompletera och fixa till, men nej! Utvärdarna bedömde jobbet så här: "Ett praktexempel som var ett nöje att läsa och bedöma. Det märks att du njuter av få jobba med människor och deras välmående." Vau!! och de har så rätt, jag njuter av just det jobbet!
 

Kävin Pajulahdessa viime viikon perjantaina. Minulla on tutkintotilaisuus koulussa. Olin niin jännittynyt kun sinne lähdin, että miten se tutkinto sujuu ja tuleeko paljon täydennettävää ja meneekö läpi, apua!! Aivan turhaan!! Sain niin hyvä palaute että minä melkein leijailin kotiin ;) Arvio oli: "Täydellinen työ joka oli ilo lukea. Sinä selvästi nautit kun saan tehdä tällaista töitä ja ohjata ihmisiä." Niinp, siitä tykkää, todella paljon!! Mikä helpotus! Enää yksi osa jäljellä ja minä olen liikunnan ammattilainen!! Jee!!

 
Jessi

maanantai 12. marraskuuta 2012

To keep going...

Fick fr.o.m idag börja göra kortare promenader, inga pw:n inte, men i alla fall en promenad längre än 200m ;) Så idag blev det, favoritmusiken i öronen, på med tossorna och ut i den kyliga blåsten. Tur jag inte blåste iväg.... ;) Om benet känns ok imorgon, så blir det en ny promenad. Det är väl det här som kallas rehabilitering... en dag i taget :)
 
Hittade denna bild via Pinterest och just sådana här har jag, jag har flera spellistor på i min Spotify, de är alla gjorda för att passa in på den rutt jag tar. Detta för att musiken inte skall ta slut mitt under länken och de ger energi att fortsätta, också det känns trögt. Idag gick jag inte i 45 minuter, men musik hade jag trots det :)
 

 
Tänään oli se päivä kun sain luvalla lähteä taas lenkille, siis kävelylenkille.... Kyseessä rauhallinen kävelylenkki ihanassa syyssäässä :) Tai oli melkein myrksy, hyvä etten lähtenyt lentoon ;) Ihanaa oli ja tästä se lähtee se kuntoistus, päivä kerralla, askel kerralla...  Vaikka lenkki oli lyhyt ja rauhallinen, musiikki oli mukana ;)
 
Löysin tämän kuvan Pinteresissä. Minulla on monta soittolistaa minun Spotifyissa :) Kaikki tehty niin että voi valita sottolista lenkin mukaan. Olen ajatellut ja suunnitellut ne niin että musiikki ei lopu kesken matkaa ja tällä tavalla jaksan paremmin ;)

lauantai 10. marraskuuta 2012

Blääää.... :(

Så kom den, jag som hoppades jag skulle slippa, hatar den!! Förkylningen!!! Så jag håller till under min stora mysiga sjal, "Rudlof med röda mulen look-a-like" och min mega mugg med gott nötsmakande kaffe. Och håller tummarna för att den variant ger sej snabbt!! Men hade det på känn... och med den mängd mediciner jag fått efter operationen och alla komplikationer jag stötte på efter den, så är det väl ej att undra på att motståndskraften är långt borta. Så jag kurerar mig och tar det lugnt... Det har jag ju i alla fall tränat på de senaste veckorna ;)
 

En haluuu...... Luulin jo että minä olen tänä syksynä niin onnellinen ja pääsen pakoon... mutta ei niin ei. Flunssa tuli taloon!! Joten minä vietän aikani käärittynä isoon villapeittoon, seurana iso muki maustekahvia (pähkinä), "Petteri punakuonona" ja otan rennosti. Jotenkin tämä oli odotettavissa... Pari viikkoa sitten jalkani leikattiin ja sen jälkeen seurasi ongelma ongelman perään ja lääkkeitä oeln joutunut syömään jonkun verran :( Mutta hiljaa hyvää tulee... ja minä otan nyt ihan rauhallisesti... sitä olen ainakin harjoitellut viimeiset viikot ;)

 
Jessi

perjantai 9. marraskuuta 2012

Motivation....

Då man inte kan träna, så kan man ju fixa något för att få motivationen snabbt tillbaka sedan då tränandet igen lyckas ;) Fixade till pärmen på min motivations/träningsdagbok. Nu syns den, den är pigg och glad, precis som jag vill att min tröning också ska vara, pigg och glad :)
Nu väntar jag bara på att få komma igång igen ;) Varje dag är ett steg i rätt riktning, benet helnar och vågar mig redan ut på lite längre promenad :) Härligt!!
 
Har ju inte legat på latsidan precis, har utmanat mig själv, det har blivit armhävningar med stöd av ena benet och plankor med ena foten i golvet, tufft, men vet ni.... Det fungerar!! Inte på långt när lika många eller lika länge som med två "friska" ben, men i alla fall något :)
 
 

Kun tilanne on se että tulee pakollinen treenipausi niin voi hyödyntää sen ajan jotenkin. Joten päätin että nyt teen jonkun kivan kannen mun motivaatio/treenikirjaan. Jotain iloista ja jotain mitä saa minut liikkeelle taas kun saan liikkua ja treenata :) Tällainen piristävä ja iloinen kansi tein, tänne on sitten taas kivaa kirjata omat treenit, ajatukset ym. Vielä on liikuntakielto päällä, mutta saan jo tehdä hieman pidempiä kävelylenkkejä ja nauttia syysauringosta, ihanaa!!

Vaikka en saa liikkua niin kuin olen tottunut. olen sentään tehnyt jotain. Olen kokeilut, onnistuuko yhden jalan punnerruksia, tai lankkuja missä on vaan yksi tukijalka. Onnistuu se!! Rankkaa ja vähemmän toistoa (paljon vähemmän) mutta jotain voin sentään tehdä!

 
 
Jessi

maanantai 5. marraskuuta 2012

Superfood ;)

Olen monta kertaa nähnyt tämä pussi kaupan hyllyllä ja miettinyte että mitä toi mahtaa olla. Tänään,. kun kerran oli aikaa kaupassa, otin pussin ja tutki sitä. Paahdettu pellava rouhetta ja puolukka. Kun pussin kääntää tuli melkoinen tietoisku ;) Se sisältää paljon hyviä omega 3, kuitia ja proteiinia. 1 rkl vastaa 100% päviän omega 3 suosituksesta, 2 rkl ja saat 22% päivän kuidusta ja 2 rkl vastaa 7% päviän proteiini suosituksesta. Kun tulin kotiin tein smoothien, puolukkassmoothien (ohjeet löytyi pussista) ja oli kyllä todella hyvä!! Tämä jauhe maistuu hyvälle, sen voi sekoittaa mihin vaan, jogurttiin, puuroon, smoothien jne. jne. Pussi maksaa vajaa 6€. Oli myös mustikka vaihtoehto. Eli voin suositella, todella kokeilunarvoinen pussi. 



Har flera gånger i affären sett denna påse, men rostat, krossat linfrö och lingon (pulver form). Idag då jag för en gång skull hade tid i affären tog jag ner påsen från hyllan för att kolla vad det egentligen var frågan om. Rena rama superfooden ;) Innehåller en massa nyttiga omega 3, fibrer och proteiner. T.ex. 1 msk ger dig 100% av den dagliga omega 3 rekommendationen, 2 msk 22% av dagliga fiber rekommendationer och 2 msk motsvarar 7% av dagliga protein rekommendationen. Prövade hemma göra smoothie enligt receptet på baksidan, och gott var det. Pulvret smakar inte så mycket och man kan röra ner det i en massa saker, t.ex. naturelljogurt, gröt... ja vad du kommer på. Påsen kostade knappt 6€ och räcker nog ett bra tag. Verkligen värt att testa på ;)


Jessi

sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Gluteeniton "villitys" .... totta vai tarua....?


Uudessa Fit lehdessä (11/2012) oli mielenkiintoinen artikkeli, "Villitys joka vatsa kiittää". Kyse oli että ns. gluteeniton ruokavalion "villitys" ja että moni noudattaa gluteeniton ruokavalio vaikka ei olisi tarvetta siihen. Totta, minä olen sellainen ihminen. Vatsani ei tykkää esim. leivästä, en mielellään syön pastaa (jos syön niin pitää olla täysjyvä) jne. Joten,  päätin kokeilla, miten vatsani reagoi jos syön gluteenitonta ja jätän pastaa pois. Kuukauden kokeilin ja kyllä minä jo siinä ajassa huomasin eron!! Joten päätin että jatkossa vältän viljatuotteet ja yritän syödä ns. gluteen ruokaa. Joten nykyään leivon itse omat sämpylät ja näkkileipää ja välillä kokeilen leipoa jotain kakkuja ja muffinseja. Kai tässä voi puhua "villityksestä".... Minun kohdalla kyseessä on kuitenkin hyvää oloa. Ei ole todettu keliaki... (okei.. en ole känyt testeissä..) mutta oma kokemus riittää minulle ja voin hyvin elää ilman leipää, en edes kaipaan sitä enää :) Joskus pieniä muutoksia ruokavaliossa ovat ne mitkä tekevät isoja muutoksia hyvinvointiin. Joten villitys tai ei, minä jatkan näin :)
 
Kaurapuuro on taas sellainen asia mistä ei ole tullut oireita, joten syön sitä mielellään aamupalaksi, ja siihen sekoitan sen kanamunan (raaka) ja päälle manteleita, omenaa ja kanelia! Nam!
 

I senaste numret av Fit tidningen (11/2012) var det en en artikel om glutenfri kost och rubriken löd typ "En boom som magen gillar". Boom eller inte, men är själv av den åsikten att glutenfri kost kan vara till hjälp, även om du inte har keliaki. Har själv ätit mer eller mindre glutenfritt i en rejäl månad. Min magen tål inte bröd, så tänkte att ja, vad förlorar jag, jag testar på att lämna bort sädesslagen och öven pasta. De få gånger jag ätit pasta så är det fullkornspasta. Och visst, det hjälpte!! Fick en "lugnare" mage, mindre svullen, mådde bättre, mer energi osv. Så även om det nases vara en boom eller någon typ av trend, så jag tänker hålla fast vid min så gott som glutenfria kost.

Havregrynsgröt är en grej som jag inte lämnar, men den har inte heller gett mig problem. Det är så gott att nu och då äta en tallrik gröt på morgonen och i gröten rör jag ner det råa äggen ;) toppar med kanel, äppelbitar och mandel. Mums! Och magen är nöjd.

 
Jessi

:)


lauantai 3. marraskuuta 2012

böööö....!!

Vettä sataa ja synkkä ilma.... blää... mutta mainio päivä sytyttää kynttilöitä ja viettää päivä peiton alla :) Mun pikku "monsterit"  ovat lähdössä naamiaisiin iltapäivällä, joten tunnelma on katossa ;) Minä otan rauhallisesti ;)

Regnet öser ner och vädret är grått... bläää... men perfekt väder för att tända ljus och krypa in under filten ;) Mina två "monster" ska iväg på maskeradvpå eftermiddagen, så här är stämningen på topp ;) Mor i huset tar det lugnt ;)Jessi

perjantai 2. marraskuuta 2012

On my mind....

Tuntuu että tänne blogiin tulee nykyään vaan reseptejä ja ruokakuvia.... Ja treeni jag liikunta on kokonaan unohtunut... En ole... mutta päivittäiset liikuntasuoritukset oavt tällä hetkellä:
  • n. 200 m kävelyä
  • 10 x 3 varpaille nouse
  • 10 x 3 pientä kyykkyä
  • nilkan pyöiryt ja koukistus

Jee... vau!! :/ Tiesin jo enne leikkausta että tämä toipumisaika tulee olemaan minulle vaikea ja rankka. Kaipaan sitä liikunta niin paljon!! Nyt huomaan miten paljon liikunta ja hyvää mieli kulkevat käsi kädessä. Minua väsyttää.. (no joo.. onhan mulla vahva lääkekuuri päällä), olen kiukkunen ja tuntuu että kroppaa joka päivää vaan huutaa: "halun hikoilla, halun kärsiä, halun että lihakset tekevät töitä!!!" Kohta... kohta....

Löysin tämän kuva netsitä... ja sopii hyvin tähän mielentilaan... Joskus kehosta on pakko pitää huolta ja hoitaa myös ikävät asiat kuntoon jotta jaksaa taa liikkua ja nauttia siitä. Tämä kuva antoi itselleni hieman mielenrauhaa <3  Kyllä minä kohta taas lenkkeilen, heilutan kahvakuulan ja nautin ja pidän itsestäni hyvää huolta :)


Känns som om det blivit en matblogg.... Bara en massa recept de senaste inläggen... och träning och motion har falli i glömska... Så är det inte... Men inte så mycket att blogga om träning då den dagliga träningen ser ut så här:
  • 200 meter gång
  • 10 x 3 tåhöjningar
  • 10 x 3 knäböj
  • rulla och sträcka vrist
Vau... jihaaa... spännande!! Tja... visste ju redan innan min operation att denna tid efter skulle bli tuff, ingent träning, mest vila. Är trött, irriterad, sur och utan motiovation. Kroppen skriker varje dag : "Rör på dej, träna, svettas, vill ha sjuka muskler!!"  Snart... snart

Hitta denna bild på nätet, den ger mig lite sinnesfrid på vägen... Ibland är man tvungen att korrigera till saker för att sedan igen kunna njuta av att träna och röra på sig. Kropen är en gåva och man ska ta hand om den! Men snart är jag igen "på benen", springer, svingar mina kettleballs, njuter av både träning och träningsvärk och tar hand om mig själv! :)

Jessi

torstai 1. marraskuuta 2012

Ihana suklaakakku / Härlig chokladkaka

Suklakakkua pelastaa päivän :) eikö vaan??
Jalkaleikkauksen jälkeen on tullet vastaan useampi ongelma jag mieli on ollut vähän maassa, mutta olen saanut erittäin hyvää palvelua ja apua sairaalassa. Olen kiitollinen siitä!

Tämän päätin kokeilla ja sillä hemmotella itseäni ;) ja hyvää oli

100 g voita
100 g tumma sukla (70%)
1 dl kerma
2 kanamunaa
3 rkl sukrin (käytin stevia)
2-3 rkl kaakao

Sulata voi kattilassa, lisää suklaa ja kermaa ja sekoita, nosta sivuun. Vatkaa munat ja sukrin (stevia) vaahdoksi. Sekoita voi-kerma-suklaa siihen. Lisää kaakao oman maun mukaan. Kaada voideltuun vuokaan. Paista 225 astetta n. 6-8 min. Helppoa!!

Nauti vadelmien ja kerman kera!


Efter min operation i benet har inte saker och ting gått riktigt som de ska efter en operation.. Det har uppstått diverse komplikationer som behövt vård. Men kan bara säga, har fått sådans uper vård på sjukhuset att jag är lyckligt lottad! Så allt ska väl bli bra, småningom...
Men chokladkaka räddar väl vilken dag som helst... eller??!! ;)
Bakade denna goda chokladkaka här en dag:

100 g smör
100 g mörk choklad (70%)
1 dl grädde
2 ägg
3 msk sukrin (använde Stevia)
2-3 msk kakao

Smält smöret i en kastrul, lägg med chokladen (låt smälta) och grädde och rör om. Ställ åt sidan. Vispa ägg och Sukrin (Stevia) till skum. Blanda ner choklad-smör-grädde blandningen. Rör om om. Blanda i kakao efter egen smak. Häll i smord form.
Grädda 225 grader 6-8 minuer. Lätt!!

Smakar gott med hallon och grädde ;)


Jessi