maanantai 31. joulukuuta 2012

Another year went by...

Så börjar året lida mot sitt slut... närmare bestämt, årets sista dag idag. Och vilket år!! Även om året varit stressande, hektiskt, roligt, sorgligt, chockerande, lärande, minnesvärt, fyllt av glädje och sorg, tårar, skratt och så mycket mycket mer! Så vill jag aldrig byta bort detta år. Året har lärt mig många hårda läxor i livet, året har gett mig nya vänner för resten av livet, året har gett mig saker att minnas för alltid och året har lärt mig att i nöden prövas vänskap...
 
Har under året fått fart på mitt eget tränande, har fått en yrkesexamen inom idrott, har fått möjligheten att jobba med det som ligger mig närmast hjärtat och det viktigaste av allt, jag har lärt mig att lyssna på min egen kropp och handla därefter. Så texten nedan, den är så sann, det gäller bara att hålla ögonen öppna och se var det goda finns, för det finns där! Har aldrig tidigare trott på "ordspråket"; "Allt ont för något gott med dig", men det är så... man inser det inte bara då man är mitt uppe i det "onda".
 
 
Vuosi alkaa olemaan paketissa, niin... tai onhan tämä jo vuoden viimeinen päivä. Ja mikä vuosi!! On ollut stressaavaa, hektinen, järkyttävä, iloinen, surullinen, muistorikas, opettava, vuosi täynnä naurua ja surua ja paljon muuta. Silti, en haluaisin vaihtaa pois päiväkään tästä vuodesta. Vuosi on opettanut minulle että elämä on joskus julma, silti vuoden aikana olen saanut kokea uusia asioita ja saanut uusia ystäviä loppuelämään. Olen myös oppinut sen että jotkut ystävyyssuhteet eivät kestä toisen kriisi elämässä... silloin ei voi enää puhua ystävyydestä....
 
 
Vuoden aikana sain oma treenini kulkemaan, suoritin liikunnan ammattitutkinnon ja olen saanut mahdollisuudet tehdä töita sellaisen asian kanssa joka on minulle todella lähellä sydäntä. Tärkein on että olen oppinut kuuntelemaan oma kehoni ja toimia sen mukaan. Joten teksti tässä alla sanoo aika hyvin se mitä jokainen pitää muistaa... Meidän pitää osata löytää elämässä ne hyvät puolet ja ajatella että joka ikinen päivä tuo meille uusi kokemus ja opimme joka päviä jotain uutta!
 

Står nu inför en stor utmaning i mitt liv och väntar på 3.1. med spänning och skräck (!!). Har aldrig jobbat som lärare tidigare och nu skall jag undervisa en helt egen klass... Hjälp!! Men kanske för at det bor en liten "crazy person" i mig, så har jag bestämt mig; "Jag kommer att lyckas!!" Så iväg mot nya utamingar!!

Seison ison haasteen edessä ja odotan 3.1. jännityksellä ja kauhulla (!!). Ikinä en ole tehnyt töitä luokanopettajana ja nyt saan ihna oman luokan kenelle minun pitää opettaa paljon erilaisia aineia. Apua...!! Minussa asuu pikkunen "crazy person" ja olen päättänyt että tämä on asia missä aion menestyä ja aion tehdä tästä elämäni kevät!! Joten... kohti uusia haasteita!!

 
 
Om ganska exakt 12 timmar skjuts det raketer, det smäller och himlen fylls av färger och luften fylls av hopp! Året byts och 2012 lämnar vi bakom oss. 2013 börjar, ett år som skall bli lika minnesvärt som det som var! Gott Nytt År!!
 
Noin 12 tuntia jäljellä ja vuosi vaihtuu, raketit paukkuu ja taivas on täynnä värejä ja ilma täynnä toivoa. Vuosi vaihtuu ja 2012 jää taaksemme ja edessä on uusi vuosi, 2013, vuosi joka toivon mukaan tulee olemaan yhtä muistorikas kun 2012! Hyvää Uutta Vuotta!!
 

Jessi

Tankar kring träningen under 2013

Har funderat mycket från och till, hur vill jag träna under 2013? Vill jag göra det hemma eller på gym, eller en kombination av båda? Hur mycket cardio, hur mycket styrka, intervall och HIIT? Vad är mitt mål? Morgon eller kväll? Ja... en massa frågor. Kommer ha en mycket bra läsorning på jobbet, blir korta dagar och vissa dagar börjar dagen först vid 10. Nu den senaste månaden har det blivit mest cardio och varje dag... Styrkan föll i glömska... dels för att jag inte haft energi kvar till det efter en hel dag på jobbet. Där kommer vi in på nästa fråga... Måste se över min kost och nu då frågan om att jag måste se till att jag äter tillräckligt!
 
 
Har gjort upp en "ryggrad" för mitt tränande som ser ut lite på följande sätt:
  • cardio 2 gånger per vecka
  • styrka 2-3 gånger per vecka
  • kroppsvård 1-2 gång per vecka, typ yoga, stretch eller någon bodybalans timme
 
Laddade ner appen "You are your own gym" till min Tab och tror jag ska följa program på den, speciellt om jag tränar hemma. Ska köra något upplägg i stil med detta;
  • ett pass rygg/bröst/mage
  • ett pass ben/armar/mage
  • ett helkroppspass i veckan ELLER ett pass HIIT (typ Zwow)
 
Därtill ska det bli 2 pw:n eller löpturer i veckan. Vilkendera beror på vädret och vad det tillåter. Om jag tänker träna på gymet så kan jag köra cardio där.
 
Men är ännu osäker på att återgår jag till gymet eller inte. Är medlem i ett gym, riktat till enbart damer...., och är inte helt nöjd med det stället... Har haft mitt medlemskap på paus hela hösten. Dels dyr månadsavgift, dålig sal (för lite fria vikter) och ideologin gillar jag inte. Så ska se vad jag gör...
 
Fördelen med det gymet, de erbjuder både yoga, hot stretch och bodybalans timmar. Så överväger ännu.
 
Så denna ram ska jag följa och så får jag se hur det utformas. Därtill leder jag ett antal timmar i veckan, men ser det inte som min egen träning, fast jag gör med, men min uppgift är ju att instruera, inte utnyttja det till egen träning. Så det fåt bli "nyttomotionen" under våren 2013. 
 


Och dettta motto ska följa mig i tankarna hela året ;)


Olen miettinyt paljon mitä ja miten paljon haluan treenata vuoden 2013 aikana. Lähinna olen mietytinyt miten rakennan itselleni suunnitelman joka on helppo seurata ja sopii minun elämään. Opettajana minulla tulee olemaan aika lyhyitä päiviä ja ajattelin hyödyntää se asia omassa treenissä. Suunnitelman runko on vähän tämän tyylinen:

  • kestävyystreeni 2 kertaa viiikossa
  • voimaa 2-3 kertaa viikossa
  • kehonhuolto 1-2 kertaa viikossa.
Olen ajatellut treenata enemmän kotona. Minulla löytyy jo aika paljon välineitä ja löysin sopiva sovellus jonka latasin Tabille minkä avulla on helppo tehdä voimaharjoittelua kotona. Kelistä rippuen teen viikossa pari pw:tä tai juoksulenkkiä. Tässä tulee se ongelma eteen. Jos menen takaisin kuntosaliin missä olen jäsen, voin talvella suorittaa myös siellä kestävyystreeni koska sieltä löytyy jukosumatot, crosstraineri ja soutulaite, jos en menen niin olen sään armolla ja liikun ulkona ja teen sitä mitä keli sallii.

Olen jäsen naisille suunnattussa salissa. Jäsennyys on ollut tauolla koko syksyn ja mietin nyt että otanko sen uudestaan käyttöön vai mitä teen. Sali on ihan ok, laaja vailoima ryhmäliikuntatunteja, ok puitteet mutta isoin miinus on sali... Salissa on eniten laitteita ja todella vähän vapaita painoja. Jos omaan ohjelmaan haluan lisää kehonhuolto tunteja  niitä taas löytyy siellä... Hmm... pitää harkita...

Sitä hyltyliikunta tulee kevän aikana siitä kun käy ohjaamassa tunteja. Ohjaustunnit eivät ole minulle omaa treeniä koska tehtäväni siellä on ohjata ja opastaa joten koen että saan siitä se hyötyliikunta, niitä on kuitenkin viikossa muutama.

Että tällainen vuosi tulossa minulle! Ja muistissa se "lause"; "Train like a beast, look like a bauty!" ;)
 
Jessi

sunnuntai 30. joulukuuta 2012

Galen i kokos... jep, det kan man vara ;) Gjorde idag kokosfluff till kvällsbit. Fått tips om det här hos Pia (som föresten har en inspirerande blogg). I samma blogg hitta jag också tips på bountybollar, så testa på dem också. De ska få följa med til nyårsfirandet imorgon. Men antingen gjorde jag något fel, eller så får jag bara inse, är inte så bra på det här med bakverk... ;) men bollar blev det inte av dem.. Mer något avlånga grejer. Men goda var de, tjuvsmaka ett par till kvällsbiten :)
 
Nu mätt i magen och trött efter ett par timmar i simhallen idag... Hur kan det vara så tröttande...? Så ska jag krypa ner i sängen. Sista gången ringer kl. 04.55 för att väcka mig till jobbet! :)
Godnatt!
 

Kookos, nami!! On niin hyvää. Löysin vihjeen täältä Pian blogissa, miten tehdään kookosvahtoa. Oli muuten erittäin hyvää!! Kannattaa kokeilla, ja muutenkin vierailla Pian blogissa, siellä on paljon kivaa luettavaa. Samasta blogista löysin bountypallo ohjeet. En tiedä mitä meni väärin mutta palloja niistä ei tullut, jotain oudon muotoisia "möykkyjä" mutta hyviä olivat!

Nyt nukkumaan!! Huomenna kella taas soi 04.55 ja minä lähden töihin... viimeinen sellainen aikainen herätys :) Jee!!
Hyvää Yötä!!

Jessi

Toasts...


Mina ungar gillar pizza, men det ska vara hemlagad pizza, då är de nöjda och belåtna. Men ibland, ska maten vara snabbt klar. Som på fredag, då jag kom hem jätte hungrig efter en 10 timmars arbetsdag och hade lovat mina busar pizza. Då var det inte läge att ställa sej och fixa det, för då skulle mor i huset hunnit hungra "ihjäl" :D Det är otroligt vad maten smakat bra den senaste månaden efter daglig "nytto" motion c. 3-4 timmar... Kommer verkligen att sakna den dagliga motionen, nyttomotionen, jag fått på posten, så har nu försökt fundera ut ett vettigt schema som fungerar och som ger mig samma nöje och nytta. Men mer om det.... Nu handlade det ju om pizza ;) Då man inte hinner fixa en pizza från start, så fungerar ju varma smörgåsar lika bra. Alla får välja sin "fyllning" och vilket bröd de ska lagas på. Mina blev gjorda på mörkt bröd, lufttorkad skinka, dijoin senap underst, tomat och riven ost. Mums var det!! Och till det ett glas rött... gott det också ;)
 


Pizza on mun lasten herkku, mutta se pitää olla minun oma tekemä pizza. Joskus tilanne on sellainen, että ruoka pitää olla nopeasti valmis ja jos on luvattu pizzaa mutta aika ei salli sitä, niin kuin perjantaina, pitää otta joku muu vaihtoehto käyttöön. Tulin perjantaina kotiin, olin tehnyt 10 h työpäivä ja nälkä oli iso. Ruoka on maistunut viimeisen kuukauden aikana, kun sitä hyötyliikunta on tullut tehtyä, sellainen 8-10h/päivä. Jään kaipaamaan sitä kun jätän työt postilla.

Olin luvannut perheelle pizzaa mutta aikaa siihen ei ollut. Silloin lämpimät voileivät ovat todella hyvä vaihtoehto. Jokainen saa itse valita "täytteen" ja millä leivällä se tehdään. Minulle tuli tummalla leivällä tehdyt voileivät, täytteenä dijon sinappi alle, päälle ilmakuivattua kinkkua, tomaatteja ja juustoraastetta. Hyvää oli! Ja lasi punaista maistui ;)

Jessi

Trotsade kylan

Det var smällkallt hos oss igår, men trotsade kylan och gick en lång och rask promand, en pw :) Och oj vad skänt det var och blev på så gott humör efteråt :) Den resterade familjen satt bänkande framför Skylander Wii spelet igår så mor i huset fick fritt syssla med saker som jag gillar :) Var ju en utmaning att röra sig på mörka och hala vägar, men det gick fint. Det är sådana saker man får ta då man bor "mitt i skogen" på landet, utan vägbelysning och sandade vägar är väl för mycket begärt ;)
 
Säger det jag sagt många gåner förr; "Finns inte dåligt väder, bara dåliga kläder!" 
 

Oli eilen todella kylmää ja kova pakkanen mutta silti minun oli pakko päästä ulos lenkille. Pitkä, reipas lenkki teki terää minulle. Muut perheenjäsenet istuivat koko päivän Wi Skylander pelin ääressä joten äiti sai ihan vapaasti tehdä asioita mitkä kiinnostaa minua ja nauttia vapaapäivästä. Oli toki haaste olla lenkillä kun oli pimeätä ja liukkaat tiet. mutta se on sellaista mihin vaan pitää tottua, kun asuu landella, "keskellä metsää", missä ei ole tievalaistus ja hiekotetut tiet ovat vissin likaa pyydettyä ;)

Oli vaan pakko taas kerran todeta; "Ei ole olemassa huonoa säätä, pelkästään huono varustus!"

 
Jessi

lauantai 29. joulukuuta 2012

Life after....

Julen är förbi och så också allt onyttigt ätande, "back on track" ;) Blev en del choklad under julhelgen, men ibland unnar man sig sjäv något gott och onyttigt. Det viktigaste är ju att kunna bryta mönstret och inte fortsätta äta det onyttiga då helgerna är förbi. Fast choklad och konfekt är gott, jo, det är det... Så ser jag en viss ändring i mina vanor. Jag förderar hellre mörkchoklad framom den ljusa sockerfyllda konfekt chokladen. Sedan finns det ju ännu bättre alternativ om man vill "frossa" lite. Som t.ex. de supergoda kokos-nöt bollarna :) De har jag ätit rätt så mycket av... Okej... FÖR mycket ;) Så får vara glad att de tog slut och nya gör jag inte genast igen :D
 


 
Joulu on ohi ja niin myös herkkujen syönti. Nyt on paluu arkeen ja normi tavat taas käyttöön. Vaikka suklaa kuuluu jouluun ja myös minä olen syönyt suklaata, ja nauttinut siitä, niin tärkein on että huonot "tavat" jäävät pois heti kun joulu on ohi. Huomasin että joku muutos pääkopassa on tapahtunut, koska edelleen se tumma suklaa on se mikä maistuu minulle. Ja onneks on olemassa myös aika hyviä terveellisiä vaihtoehtoja, kuten nämä kokos-pähkinä pallot! Nam!! Niitä olen syönyt... jopa vähän liikaa... Mutta kun olivat niin hyvä ;) ja nienomaan, olivat, onneks loppuivat ja uusia en aio tehdä ihan heti :D

 
Jessi

maanantai 24. joulukuuta 2012

God jul! Hyvää joulua!

Nu tystnar denna blogg över julhelgen. Vill önska alla mina läsare en riktigt god och fridfull jul! Efter julen är jag tillbaka igen och då ska det bli lite mer träning också i bloggen ;) Finns goda planer inför nästa år :) Så lite om dem.
 
Men nu tänker jag njuta av god mat (i måttliga mängder), familjens samvaro och en bra bok!
 
God Jul!
 

Nyt tämä blogi hiljenee joulun yli. Haluan toivottaa kaikki lukijat oikein hyvää ja rauhallista joulua! Joulun jälkeen palaan ja blogiin tulee enemmän treeniä ja liikuntaa aiheisia julkaisuja. Minulla on paljon suunnitelmia vuodelle 2013, mutta niistä enemmän myöhemmin.

Minä aion jouluna nauttia hyvästä ruoasta (sopivassa määrässä), perheen läsnäolosta ja hyvästä kirjasta!

Hyvää Joulua!
 
 
 
Jessi

sunnuntai 23. joulukuuta 2012

Gotti, gott!!

Hittade ett recept på något som lät så gott, så tänkte att detta kunde vara gott julgodis :) Kokos-nöt bollar. Lätta att laga och de verkligen är goda! Och liiiite nyttigare än en massa konfekt så här vid jul ;)
 
Behövs:
 
250g mandelkross
250g hasselnötkross
100 g kokosflingor
250g farinsocker
200g smör
1 msk vaniljsocker
 
100g kokos till dekorering
 
Blanda nötter och kokos i matberedera, låt snurra några varv, häll i socker och smält smör. Kläm ihop till små bollar och rulla i kokosflingor. Låt stå i kylen så de hårdnar. Njut!!
Goda är de! :)

 

Löysin reseptin mikä kuulosti niin herkulliselta että päätin kokeilla. Hieman terveellisempi herkku näin jouluksi. Ja olivat helppoja tehdä.

Tarvitset:

250g mantelirouhe
250g hasselpähkinärouhe
100g kokohiutaleita
250g fariinisokeri
200g voita
1 rkl vaniljasoker

100g kokoshoiutaleita koristeluun

Sekoita pähkinä ja kokos monitoimikoneessa, muutama kierros. Sekoita sokeri ja voi joukkoon. Muotoile taikinasta pieniä palloja ja pyöritä kokokseen. Anna olla jääkaapissa noin vuorokausi. Nauti!!

Jessi

Jeeee!!!

Har i snart en vecka svävat omkring på små moln och gått med ett knasigt flin på läpparna!! Jag är äntligen färdig!! Fick på tisdag min yrkesexamen inom idrott och ett år av "blod, svett och tårar" är bakom mig! Känns skönt, men också sååå vemodigt! Alla de där härliga människorna jag träffat varje månad det senaste året... nu vet jag inte när vi ses igen... :'( Men vi har redan träff inbokad för sommaren 2013 :D
 
Och konstigt känns det också att lämna Pajulahti. Stället dit jag åkt varje månad, stället som gett mig en sådan härlig inre ro och avkoppling, trots intensiva dagar. Saknar det också. Men som tur, dit är det inte längre än 1 timmes bilfärd, så vem vet, kanske jag hoppar i bilen någon dag och åker dit bara för att ta hand om mig själv och njuta av miljön :)


 


Kohta viikon verran olen kulkenut hassu hymy naamalla ja onnellisen ihmisen olo päällä. Olen valmistunut!! Vuoden urakka on ohi ja minä olen vihdoin liikunnan ammattilainen!! Siis mikä tunne!! Mahtavaa!! Ja samalla niin haikea olo, koska tulee ikävää niitä ihania kurssikavereita, kaikki ihanat ihmiset ketkä olen oppinut tunteman tämän vuoden aikana :'( Mutta onneks miellä on jo tapaaminen sovittu, kesällä 2013 suunnataan Ääneskoskelle päivittämään kuulumiset :D

Ja myös Pajulahti jäi taakse, se ihana paikka joka on antanut minulle hyvä olo, sisäinen rauha ja voima. Vaikka päivät siellä olivat hektiset. Onneks Pajulahteen ei ole kun tunnin ajomatka, niin sinne voin mennä milloin vaan, ja vaan nauttia ja pitää huolta itsestäni!

 
Jessi

perjantai 14. joulukuuta 2012

Dreams...

 
Har alltid tänkt som så att alla kan nå framgång, bara man är beredd att jobba för saken. Ibland kan det också betyda att man måste ge upp något för att nå fram till sina drömmar och mål. Så gjorde jag, jag tog ett steg ut i det "tomma" för några månader tillbaka. Jag har under denna höst stått inför många svåra val och varit tvungen att göra tuffa beslut. En dröm är i alla fall uppfylld, jag kommer nästa år att få ta emot en stor utmaning. Ska jobba som klasslärare hela vårterminen!! Pirrigt, nervöst, roligt och en mycket värdefull merit! Och kanske jag får spendera min julhelg på att kolla vad de undervisas åt femteklassister nuförtiden ;)
 


Olen aina ollut sitä mieltä että kuka tahansa voi saavutaa unelmat ja toteuttaa haaveita, jos vaan on valmis tekemään sen eteen töitä ja joskus myös uhrauksia. Itse tein hyppy tuntemattomaan kuukausia sitten. Syksy on ollut täynnä päätöksiö, valintoja, mitä tehdä, mitä haluan tehdä, miten jne. Yksi unelma olen saavuttanut ja otan tammikuussa vastaan ison haasteen. Aloitan luokaopettajana!! Se on jännittävää, hauskaa, täynnä haasteita ja siitä saan niin paljon kokemusta. Olen niin onnellinen!! Joskus pitää vaan uskaltaa tehdä myös ne vaikeat ratkaisut elämässä ja siitä seuraa sitten jotain hyvää!

Jessi

torstai 13. joulukuuta 2012

Trött, tröttare, Jessi....

... jep... just så känns det nu!! Det är med att vakna kl. 04.55 varje vardagsmorgon och sedan ta sig fram på cykel i denna mängd snö och ha fullt last med post, det tröttar ut! och mängden post ska vi ju inte tala om ;) Tror det är jul på kommande ;) I alla fall är det en massa julkort i farten :D Men det är ju så himla bra motion, fyra timmar ute, cykla och upp och ner i trappor, bära, lyfta och pulsa i snö. Det bränner en hel del kalorier. Tog på mig min pulsmätare, mest på skoj. Under dagen rutt, som tog 3h 46 minuter, brände det så där 1456kcal (!!!) och kan ju nog berätta att det var svettigt idag, tror att alla de som ska ploga snö var och julshoppa eller låg hem och sov, för det var inga plogade vägar idag inte!! Så ni kan tro det smaka gott med mat då jag kom hem. Blev en färgrann wok, enkel, men god - morötter och lök. Och till detta lite strimlad broiler. Färgerna piggade ju i alla fall upp :)
 
 


Jep... olen niin väsynyt!! Tämä joka arkipäivän herätys klo. 04.55 ei ole ihan minua varten.. väsyttää. Ja kun sen lisäksi vietän iso osa päivästä ulkona niin väsymys on ihan omaa luokaa :) Postinjakaaminen pyörällä tässä lumimäärässä on joskus aika haastavaa. Ja kun sen lisöksi juoksen ylös ja alas rappukäytävissä, niin kyllä se tuntuu kun työpäivä on ohi. Otin tänään sykemittarin mukaan kun lähdin piirille. Reitti kesti tänään 3h 46 min. ja kaloreita kulutin 1456 (!!!) Kyllä ruoka maistui kun saavuin kotiin. Tein värikäs wok joka piristi, sekä näöltä ja maulta. Tosi helppoa, porkkanaa ja sipulia ja lisukkeena broilerinsuikaleita, nam!!

lauantai 8. joulukuuta 2012

Hemp hand protector

Torra händers räddning!! Body Shops Hemp hand protector. Den hjälper verkligen mot supertorra händer som behöver blir mjuka igen! Tuben är inte den mest praktiska, men det är en bisak, så änge innehåller är så bra som det är :) Doften är inte den heller så super... men de är också en bisak ;)
 

Kuivien käsien pelastus! Body shopin Hemp hand protector. Se auttaa myös silloin kun on todella kuivat kädet. Pakkaus/tuubi ei ole niin kätevä, mutta se on sivuasia, kunhan sisältö on hyvää. Niin... tuoksu ei ole niin hyvä, mutta paras on että voide imeytyy nopeasti ja käsistä tulee pehmeitä :)

 
Jessi


perjantai 7. joulukuuta 2012

... habaa.... ;)


Me Naiset Sport (8/2012) var verkligen ett bra nummer. Och innehöll, för mig, ett super tips. Har just en jobbsituation som innebär MASSOR av motion på arbetstid. Jag bär ut post! I min rutt finns det 54 höghustrapphus som jag ska upp och ner i 3-5 våningar, upp och ner. Det ni ;) Och mellan husen rör jag mig med cykel. Kul!! Så det blir både utevistelse och motion flera timmar varje dag. Det här betyder ju att benen och rumpan, de får jobba fem dagar i veckan. Nice, det gillar jag! Armarna däremot är inte lika "hårt utsatta", så de här tipsen på bra träning för armarna kom verkligen som på beställning! I och med jobbet så blir det inte så mycket träning på fritiden, men bara jag kommer in i jobbet och hittar en bra balans, så ska det nog blir en bra kombinatuon av uthållighet (det får jag via jobbet) och därtill styrka och högintensiv träning. Blir bra det här ;) Fast vet ju inte hur länge jag jobbar på posten... Har så många andra krokar i vattnet just nu ;)



Me Naiset Sport lehti (8/2012) oli erittäin hyvä ja sisältörikas numero. Ja sisälsi todella hyvät ohjeet että saa vähän "täytettä hihaan" ;) Minulla on sellainen työtilanne tällä hetkellä että liikun TODELLA paljon työpäivän aikana. Olen tällä hetkellä postinjakaaja ja omalla alueella on 54 kerrostaloporasta 3-5 kerrosta, ja niitä menen ylös alas joka päivä, viisi päivää viikossa. Ja paikasta toiseen liikun pyörällä! Ei ollenkaan pahaa ;) Jalat ja takapuoli tekevät ahkerasti töitä joka päivä ja kädet sitä vähemmän. Tämä liikesarja oli kuin minulle tehty. Hyviä liikkeitä että saan vähän tasapainoa tähän omaan liikuntaan. Tilanne nyt on se että treeniä vapaajalla jää vähemmälle. Yritän pikku hiljaa löytää jonkun hyvän tasapainon. Töissä saan sitä kestävyystreeniä/kuntotreeniä (siis jos sitä postia jakaa reippaasti) ja sen lisäki yritän lisätä voima ja korkeasyketreeniä. Tasapaino on vielä hakusessa. Olen nyt kuukauden loppuun asti postilla... Minulla on niin monta koukkua vedessä, että ensi vuosi on vielä avoin, mutta tiedän että postilla löytyy kyllä töitä, jos vaan haluan jäädä :)

Jessi

torstai 6. joulukuuta 2012

Mellis....


Vissa dagar är ju bara sådana som man rusar från plats A till B och vidare till C hela dagen.. puuuust... :/ Då kan man behöva ett snabbt mellanmål mellan varven, som tur finns det sådana i butikerna, de bra alternativen menar jag. Foosh smootihe och So Lo Carb proteinstång. Båda var riktigt goda, speciellt den där protienstången med pepparkakssmak, den gilla jag. Den här kombinatinen gav mig passligt med energi att rusa vidare :)
Jotkut päivät ovat sellaiset että juokset paikasta toiseen koko päivän... huoooh.... Silloin on pakko syödä joku välipala päivällä että jaksaa, ja onneks kaupasta löytyy myös hyviä vaihtoehtoja, kun nopeasti pitää saada jotain suuhun. Löysin kaupasta Froosh smootihe ja tosi hyviä protsku patukoita, toi piparkakku maksuinen oli todella hyvä :) Ja nämä antoivat energia jatkaa mun "juoksemiset" :)

 
Jessi

torstai 29. marraskuuta 2012

Magen, magen, magen....

Här är en bra utmaning så här inför jul ;) 24 dagar magträning med olika typer av plankor! Är du med...?!! :) Köp senaste numret av Kunto plus (fanns mycket annat bra i den även denna gång) och häng med på utmaningen :)
 

Uudessa Kunto plus lehdessä oli mielenkiintoinen haaste. 24 päivää vastalihatreeniä, lankkuja. Oletko mukana...!!? :) Suosittelen uusin Kunto plus lehti, siinä oli paljon meielnkiintoista luettavaa.

torstai 22. marraskuuta 2012

Gott!!


Så goda!! Dadel-cashew-mintbollar :) Och lätta att laga. Som chokladbollar fast liiite nyttigare ;)
 
200 g dadlar. ta bort kärnor (jag hade torkade som jag lät ligga i blöt en stund, fungera jätte bra
50 g cashew nötter, naturell
en näve russin
1,5 dl kokosflingor
100 g mintchoklad, smält (använde 70% choklad)
 
Blanda ihop till en smät med hjälp av matberedare. Rulla till små bollar som du rullar i kakao. Ställ i kylen en stund! Njut!!
 
Blir ju som tryffel :) Och det bästa, mina ungar gilla detta, den yngre bad t.o.m efter en till!! ;)
 
 
 


Ihania!! Taateli-cashew-minttupalloja. Helppoja tehdä ja parempia kuin suklaapalloja ;) Ainkin hieman terveellisempiä ;)

200g taateleita, ota pois kivet (käytin kuivattua ja se toimi, piti vaan anna kostua hetken)
50 g cashewpähkinöitä, suolamattomia
kourallinen rusinoita
1,5dl kookoshiutaleita
100 g minttusuklaata, sulatettua (käytin 70% suklaata)

Kaada ainekeset monitoimikoneeseen, mixaa. Pyöritä pieniä palloja ja pyöritä pallot kaakaojauheessa. Anna hetken olla jääkaapissa. Nauti!! Ovat hyviä!!

Ovat ihan kuin tryffeliä! :) Jopa minun lapset tykkäsivät ;)

 
 
Jessi

keskiviikko 21. marraskuuta 2012

slurps ;)

Starbucks Chocolate mocha kaffedryck, så god!!! Inte den mest nyttiga drycken, men ibland är lite vardagslyx tillåtet :) Den skall avnjutas kall.
En mugg innehåller 120kcal, 6g protein, 20g kolhydrater (!!) och 3,5g fett. Men som sagt, dricker ju inte en sådan här varje dag!
 


Starbucks Chocolate mocha kahvijuoma, ihanaa!! Ei se tervellisin vaihtoehto mutta joskus pieni arjen luksus tekee niin hyvää. Tämä pitää nauttia kylmänä.
Yksi muki sisältää 120kcal, 6g proteiini, 20g hiilareita (!!) ja 3,5g rasvaa.


Jessi

Feels good!!

Härligt!! Blev en riktigt bra kväll med träning igår :) Nice! Fitballen och hantlar åkte fram och det kändes så skönt. Blev mest överkroppen som fick jobba, men den behöver det ;) Och den där gröna bollen och jag, vi är riktigt goda vänner, så fick gjort en bra "hemmaträning". Därtill fick axlar, triceps och biceps sej en omgång :) Så det känns lite idag, rätt skönt faktiskt :)
 
Efter träningen blev det en mumsig sallad. Grönsallad, tomat, Polar ost i kuber, ett ägg och proscuttio. Jätte gott!
 

 


Ihana fiilis! Sain tehtyä hyvän treenin kotona eilen illalla. Kaivoin esiin käsipainot ja vihreän pallon ja lähinnä yläkroppa sai kyytiä ;) Mutta sitä sen tarvitsee ;) Jumppapallo ja minö olemme hyviö ystäviä joten kehitin hyvän treenin sen avulla. Ja sen lisäksi olkapäät, allit ja hauikset saivat kyytiä! Ja tänään sellainen ihana tunne niissä :)

Treenin jälkeen maukas salaatti! Vihreä salaatti, juustokuutioita, keitetty kanamuna ja proscuttio kinkkua. Jammii!! :)

 
 
Jessi

tiistai 20. marraskuuta 2012

Back on track ;)

Äntligen!! Det blev igår en pw på 3 km (eller, nåja, så raskt som jag nu klarar av med detta ben...) och efter det ett pass med den kära, härliga gråa klumpen ;) Nu njuter jag! Oj vad bra jag mår! Och vilket väder, en solig, krispig måndagmorgon. Det kunde inte bli bättre! :) I´m on again!! ;)

 

Vihdoinkin!! Eilen tein aamulla reipas 3km lenkki (tai niin reipas miten tällä jalalla nyt pystyn...) ja sen jälken oma hetki mun ihanan, rakkaan harman "möykkyn" kanssa, kahvakuulailua <3 Voi että mikä fiilis ja hyvää oloa! Nautin!! Ja mikä sää, aurinkoinen ja raikas maanataiaamu! Tästä se lähtee!!

 
Jessi

maanantai 19. marraskuuta 2012

jeeee!!

Är så lättad!! Var i Pajulahti på fredag förra veckan på examenstillfälle och mitt arbete blev godkänt!! Jeee!!! Fick så bra kritik att jag svävade hem tillbaka ;) Var jätte nervös då jag åkte iväg dit och var rädd att jag skulle få en massa att kompletera och fixa till, men nej! Utvärdarna bedömde jobbet så här: "Ett praktexempel som var ett nöje att läsa och bedöma. Det märks att du njuter av få jobba med människor och deras välmående." Vau!! och de har så rätt, jag njuter av just det jobbet!
 

Kävin Pajulahdessa viime viikon perjantaina. Minulla on tutkintotilaisuus koulussa. Olin niin jännittynyt kun sinne lähdin, että miten se tutkinto sujuu ja tuleeko paljon täydennettävää ja meneekö läpi, apua!! Aivan turhaan!! Sain niin hyvä palaute että minä melkein leijailin kotiin ;) Arvio oli: "Täydellinen työ joka oli ilo lukea. Sinä selvästi nautit kun saan tehdä tällaista töitä ja ohjata ihmisiä." Niinp, siitä tykkää, todella paljon!! Mikä helpotus! Enää yksi osa jäljellä ja minä olen liikunnan ammattilainen!! Jee!!

 
Jessi

maanantai 12. marraskuuta 2012

To keep going...

Fick fr.o.m idag börja göra kortare promenader, inga pw:n inte, men i alla fall en promenad längre än 200m ;) Så idag blev det, favoritmusiken i öronen, på med tossorna och ut i den kyliga blåsten. Tur jag inte blåste iväg.... ;) Om benet känns ok imorgon, så blir det en ny promenad. Det är väl det här som kallas rehabilitering... en dag i taget :)
 
Hittade denna bild via Pinterest och just sådana här har jag, jag har flera spellistor på i min Spotify, de är alla gjorda för att passa in på den rutt jag tar. Detta för att musiken inte skall ta slut mitt under länken och de ger energi att fortsätta, också det känns trögt. Idag gick jag inte i 45 minuter, men musik hade jag trots det :)
 

 
Tänään oli se päivä kun sain luvalla lähteä taas lenkille, siis kävelylenkille.... Kyseessä rauhallinen kävelylenkki ihanassa syyssäässä :) Tai oli melkein myrksy, hyvä etten lähtenyt lentoon ;) Ihanaa oli ja tästä se lähtee se kuntoistus, päivä kerralla, askel kerralla...  Vaikka lenkki oli lyhyt ja rauhallinen, musiikki oli mukana ;)
 
Löysin tämän kuvan Pinteresissä. Minulla on monta soittolistaa minun Spotifyissa :) Kaikki tehty niin että voi valita sottolista lenkin mukaan. Olen ajatellut ja suunnitellut ne niin että musiikki ei lopu kesken matkaa ja tällä tavalla jaksan paremmin ;)

lauantai 10. marraskuuta 2012

Blääää.... :(

Så kom den, jag som hoppades jag skulle slippa, hatar den!! Förkylningen!!! Så jag håller till under min stora mysiga sjal, "Rudlof med röda mulen look-a-like" och min mega mugg med gott nötsmakande kaffe. Och håller tummarna för att den variant ger sej snabbt!! Men hade det på känn... och med den mängd mediciner jag fått efter operationen och alla komplikationer jag stötte på efter den, så är det väl ej att undra på att motståndskraften är långt borta. Så jag kurerar mig och tar det lugnt... Det har jag ju i alla fall tränat på de senaste veckorna ;)
 

En haluuu...... Luulin jo että minä olen tänä syksynä niin onnellinen ja pääsen pakoon... mutta ei niin ei. Flunssa tuli taloon!! Joten minä vietän aikani käärittynä isoon villapeittoon, seurana iso muki maustekahvia (pähkinä), "Petteri punakuonona" ja otan rennosti. Jotenkin tämä oli odotettavissa... Pari viikkoa sitten jalkani leikattiin ja sen jälkeen seurasi ongelma ongelman perään ja lääkkeitä oeln joutunut syömään jonkun verran :( Mutta hiljaa hyvää tulee... ja minä otan nyt ihan rauhallisesti... sitä olen ainakin harjoitellut viimeiset viikot ;)

 
Jessi

perjantai 9. marraskuuta 2012

Motivation....

Då man inte kan träna, så kan man ju fixa något för att få motivationen snabbt tillbaka sedan då tränandet igen lyckas ;) Fixade till pärmen på min motivations/träningsdagbok. Nu syns den, den är pigg och glad, precis som jag vill att min tröning också ska vara, pigg och glad :)
Nu väntar jag bara på att få komma igång igen ;) Varje dag är ett steg i rätt riktning, benet helnar och vågar mig redan ut på lite längre promenad :) Härligt!!
 
Har ju inte legat på latsidan precis, har utmanat mig själv, det har blivit armhävningar med stöd av ena benet och plankor med ena foten i golvet, tufft, men vet ni.... Det fungerar!! Inte på långt när lika många eller lika länge som med två "friska" ben, men i alla fall något :)
 
 

Kun tilanne on se että tulee pakollinen treenipausi niin voi hyödyntää sen ajan jotenkin. Joten päätin että nyt teen jonkun kivan kannen mun motivaatio/treenikirjaan. Jotain iloista ja jotain mitä saa minut liikkeelle taas kun saan liikkua ja treenata :) Tällainen piristävä ja iloinen kansi tein, tänne on sitten taas kivaa kirjata omat treenit, ajatukset ym. Vielä on liikuntakielto päällä, mutta saan jo tehdä hieman pidempiä kävelylenkkejä ja nauttia syysauringosta, ihanaa!!

Vaikka en saa liikkua niin kuin olen tottunut. olen sentään tehnyt jotain. Olen kokeilut, onnistuuko yhden jalan punnerruksia, tai lankkuja missä on vaan yksi tukijalka. Onnistuu se!! Rankkaa ja vähemmän toistoa (paljon vähemmän) mutta jotain voin sentään tehdä!

 
 
Jessi

maanantai 5. marraskuuta 2012

Superfood ;)

Olen monta kertaa nähnyt tämä pussi kaupan hyllyllä ja miettinyte että mitä toi mahtaa olla. Tänään,. kun kerran oli aikaa kaupassa, otin pussin ja tutki sitä. Paahdettu pellava rouhetta ja puolukka. Kun pussin kääntää tuli melkoinen tietoisku ;) Se sisältää paljon hyviä omega 3, kuitia ja proteiinia. 1 rkl vastaa 100% päviän omega 3 suosituksesta, 2 rkl ja saat 22% päivän kuidusta ja 2 rkl vastaa 7% päviän proteiini suosituksesta. Kun tulin kotiin tein smoothien, puolukkassmoothien (ohjeet löytyi pussista) ja oli kyllä todella hyvä!! Tämä jauhe maistuu hyvälle, sen voi sekoittaa mihin vaan, jogurttiin, puuroon, smoothien jne. jne. Pussi maksaa vajaa 6€. Oli myös mustikka vaihtoehto. Eli voin suositella, todella kokeilunarvoinen pussi. 



Har flera gånger i affären sett denna påse, men rostat, krossat linfrö och lingon (pulver form). Idag då jag för en gång skull hade tid i affären tog jag ner påsen från hyllan för att kolla vad det egentligen var frågan om. Rena rama superfooden ;) Innehåller en massa nyttiga omega 3, fibrer och proteiner. T.ex. 1 msk ger dig 100% av den dagliga omega 3 rekommendationen, 2 msk 22% av dagliga fiber rekommendationer och 2 msk motsvarar 7% av dagliga protein rekommendationen. Prövade hemma göra smoothie enligt receptet på baksidan, och gott var det. Pulvret smakar inte så mycket och man kan röra ner det i en massa saker, t.ex. naturelljogurt, gröt... ja vad du kommer på. Påsen kostade knappt 6€ och räcker nog ett bra tag. Verkligen värt att testa på ;)


Jessi

sunnuntai 4. marraskuuta 2012

Gluteeniton "villitys" .... totta vai tarua....?


Uudessa Fit lehdessä (11/2012) oli mielenkiintoinen artikkeli, "Villitys joka vatsa kiittää". Kyse oli että ns. gluteeniton ruokavalion "villitys" ja että moni noudattaa gluteeniton ruokavalio vaikka ei olisi tarvetta siihen. Totta, minä olen sellainen ihminen. Vatsani ei tykkää esim. leivästä, en mielellään syön pastaa (jos syön niin pitää olla täysjyvä) jne. Joten,  päätin kokeilla, miten vatsani reagoi jos syön gluteenitonta ja jätän pastaa pois. Kuukauden kokeilin ja kyllä minä jo siinä ajassa huomasin eron!! Joten päätin että jatkossa vältän viljatuotteet ja yritän syödä ns. gluteen ruokaa. Joten nykyään leivon itse omat sämpylät ja näkkileipää ja välillä kokeilen leipoa jotain kakkuja ja muffinseja. Kai tässä voi puhua "villityksestä".... Minun kohdalla kyseessä on kuitenkin hyvää oloa. Ei ole todettu keliaki... (okei.. en ole känyt testeissä..) mutta oma kokemus riittää minulle ja voin hyvin elää ilman leipää, en edes kaipaan sitä enää :) Joskus pieniä muutoksia ruokavaliossa ovat ne mitkä tekevät isoja muutoksia hyvinvointiin. Joten villitys tai ei, minä jatkan näin :)
 
Kaurapuuro on taas sellainen asia mistä ei ole tullut oireita, joten syön sitä mielellään aamupalaksi, ja siihen sekoitan sen kanamunan (raaka) ja päälle manteleita, omenaa ja kanelia! Nam!
 

I senaste numret av Fit tidningen (11/2012) var det en en artikel om glutenfri kost och rubriken löd typ "En boom som magen gillar". Boom eller inte, men är själv av den åsikten att glutenfri kost kan vara till hjälp, även om du inte har keliaki. Har själv ätit mer eller mindre glutenfritt i en rejäl månad. Min magen tål inte bröd, så tänkte att ja, vad förlorar jag, jag testar på att lämna bort sädesslagen och öven pasta. De få gånger jag ätit pasta så är det fullkornspasta. Och visst, det hjälpte!! Fick en "lugnare" mage, mindre svullen, mådde bättre, mer energi osv. Så även om det nases vara en boom eller någon typ av trend, så jag tänker hålla fast vid min så gott som glutenfria kost.

Havregrynsgröt är en grej som jag inte lämnar, men den har inte heller gett mig problem. Det är så gott att nu och då äta en tallrik gröt på morgonen och i gröten rör jag ner det råa äggen ;) toppar med kanel, äppelbitar och mandel. Mums! Och magen är nöjd.

 
Jessi

:)


lauantai 3. marraskuuta 2012

böööö....!!

Vettä sataa ja synkkä ilma.... blää... mutta mainio päivä sytyttää kynttilöitä ja viettää päivä peiton alla :) Mun pikku "monsterit"  ovat lähdössä naamiaisiin iltapäivällä, joten tunnelma on katossa ;) Minä otan rauhallisesti ;)

Regnet öser ner och vädret är grått... bläää... men perfekt väder för att tända ljus och krypa in under filten ;) Mina två "monster" ska iväg på maskeradvpå eftermiddagen, så här är stämningen på topp ;) Mor i huset tar det lugnt ;)Jessi

perjantai 2. marraskuuta 2012

On my mind....

Tuntuu että tänne blogiin tulee nykyään vaan reseptejä ja ruokakuvia.... Ja treeni jag liikunta on kokonaan unohtunut... En ole... mutta päivittäiset liikuntasuoritukset oavt tällä hetkellä:
  • n. 200 m kävelyä
  • 10 x 3 varpaille nouse
  • 10 x 3 pientä kyykkyä
  • nilkan pyöiryt ja koukistus

Jee... vau!! :/ Tiesin jo enne leikkausta että tämä toipumisaika tulee olemaan minulle vaikea ja rankka. Kaipaan sitä liikunta niin paljon!! Nyt huomaan miten paljon liikunta ja hyvää mieli kulkevat käsi kädessä. Minua väsyttää.. (no joo.. onhan mulla vahva lääkekuuri päällä), olen kiukkunen ja tuntuu että kroppaa joka päivää vaan huutaa: "halun hikoilla, halun kärsiä, halun että lihakset tekevät töitä!!!" Kohta... kohta....

Löysin tämän kuva netsitä... ja sopii hyvin tähän mielentilaan... Joskus kehosta on pakko pitää huolta ja hoitaa myös ikävät asiat kuntoon jotta jaksaa taa liikkua ja nauttia siitä. Tämä kuva antoi itselleni hieman mielenrauhaa <3  Kyllä minä kohta taas lenkkeilen, heilutan kahvakuulan ja nautin ja pidän itsestäni hyvää huolta :)


Känns som om det blivit en matblogg.... Bara en massa recept de senaste inläggen... och träning och motion har falli i glömska... Så är det inte... Men inte så mycket att blogga om träning då den dagliga träningen ser ut så här:
  • 200 meter gång
  • 10 x 3 tåhöjningar
  • 10 x 3 knäböj
  • rulla och sträcka vrist
Vau... jihaaa... spännande!! Tja... visste ju redan innan min operation att denna tid efter skulle bli tuff, ingent träning, mest vila. Är trött, irriterad, sur och utan motiovation. Kroppen skriker varje dag : "Rör på dej, träna, svettas, vill ha sjuka muskler!!"  Snart... snart

Hitta denna bild på nätet, den ger mig lite sinnesfrid på vägen... Ibland är man tvungen att korrigera till saker för att sedan igen kunna njuta av att träna och röra på sig. Kropen är en gåva och man ska ta hand om den! Men snart är jag igen "på benen", springer, svingar mina kettleballs, njuter av både träning och träningsvärk och tar hand om mig själv! :)

Jessi

torstai 1. marraskuuta 2012

Ihana suklaakakku / Härlig chokladkaka

Suklakakkua pelastaa päivän :) eikö vaan??
Jalkaleikkauksen jälkeen on tullet vastaan useampi ongelma jag mieli on ollut vähän maassa, mutta olen saanut erittäin hyvää palvelua ja apua sairaalassa. Olen kiitollinen siitä!

Tämän päätin kokeilla ja sillä hemmotella itseäni ;) ja hyvää oli

100 g voita
100 g tumma sukla (70%)
1 dl kerma
2 kanamunaa
3 rkl sukrin (käytin stevia)
2-3 rkl kaakao

Sulata voi kattilassa, lisää suklaa ja kermaa ja sekoita, nosta sivuun. Vatkaa munat ja sukrin (stevia) vaahdoksi. Sekoita voi-kerma-suklaa siihen. Lisää kaakao oman maun mukaan. Kaada voideltuun vuokaan. Paista 225 astetta n. 6-8 min. Helppoa!!

Nauti vadelmien ja kerman kera!


Efter min operation i benet har inte saker och ting gått riktigt som de ska efter en operation.. Det har uppstått diverse komplikationer som behövt vård. Men kan bara säga, har fått sådans uper vård på sjukhuset att jag är lyckligt lottad! Så allt ska väl bli bra, småningom...
Men chokladkaka räddar väl vilken dag som helst... eller??!! ;)
Bakade denna goda chokladkaka här en dag:

100 g smör
100 g mörk choklad (70%)
1 dl grädde
2 ägg
3 msk sukrin (använde Stevia)
2-3 msk kakao

Smält smöret i en kastrul, lägg med chokladen (låt smälta) och grädde och rör om. Ställ åt sidan. Vispa ägg och Sukrin (Stevia) till skum. Blanda ner choklad-smör-grädde blandningen. Rör om om. Blanda i kakao efter egen smak. Häll i smord form.
Grädda 225 grader 6-8 minuer. Lätt!!

Smakar gott med hallon och grädde ;)


Jessi

sunnuntai 28. lokakuuta 2012

Ihana näkkäri!! / Godaste fröknäcke!!

Tässä se tulee, näkkäriresepti;
2dl auringonkukansiemeniä
1/2 dl pellavansieneniä
1/2dl kurpitsansiemeniä
1/2dl saksanpähkinöitä
2rkl fiber husk
1,5 dl vettä

Laita kaikki ainekset kulhoon, sekoita mössöksi sauvasekoittimella tai jos sinulla on monitoimikone, käytä se. Anna takinan levätä muutama minuutti. Voitele kaksi leivinpaperia öljyllä. Kaada taikina toiselle ja toinen päälle, kauli tai painele taikina ohueeksi. Ripottele päälle vähän suolaa.

Paista uunin keskitasolla, 160 astetta reilu tunti. Voit jättää pellin vielä hetken uunissa ns. jälkilämmöllä. Kokeile että "levy" on kova ennen kun otat pellin uunista.

 
Här kommer det, recept på det goda fröknäcket;
 
2 dl solrosfrön
½ dl pumpakärnor
½ dl linfrön
½ dl hela valnötter
2 msk fiber husk
1½ dl vatten
 
 
Lägga alla ingredienser i en burk, mixa med stavmixer eller om du har en matberedare så fungerar det också. Låt degen vila en stund, medan du smörjer två bakplåtspapper med olja, häll degklumpen på det ena oljade pappret och lägg det andra på. Kavla eller tryck ut klumpen till en tunn platta. Strö lite salt på.
Grädda i mitten av ungen 160 grader en dryg timme. Lämna plåten en stund i ungnen på eftevärme. Känn att plattan är hård innan du tar ut plåten. Njut!!

lauantai 27. lokakuuta 2012

Addicted to ;)

Jep.. on olemassa kaksi asiaa, mihin olen jäänyt vähän niinku koukkuun... :) Tosiaan, tällä kertaa kyseessä on ihan ok asioita ja näitä voi hyvällä omalla tunnolla syödä (ylläri, pylläri että kyseessä oli juuri jotain syötävää...)

Toinen niistä on:

Itse tehty näkkäri, siemennäkkäri. Tämä on niin hyvä!! Ja maailman helpoin tehdä :)
Näkkäri sisältää pellavansiemeniä, auringonkukansiemeniä, saksanpähkinää, fiber husk ja vettä. Kaikki ainekset sekoitetaan yhteen mössöön (jep, mössö se oli), kaadetaan voideltuun leivinpaperiin, toinen voideltu leivinpaperi päälle, painele/kauli ohueeksi, uunin 160 astetta ja reilu tunti.
(Lisään ner tarkat määrät myöhemmin). Olen leivonut tätä ihanaa näkkäri jo kolme kertaa, pellillinen kerralla ja se häviää kyllä aika nopeasti ;)

Ja se toinen asia:

Lidlistä ostettu tummaa suklaata :) Ja se appelsiini on mun lemppari :)
Tämä maistuu niin hyvälle ja kun oikein haluu herkutella niin pari palaa suklaata ja muki (se iso "kulho") vihreätä teetä, ja jos oikein kaikki on kohdallaan, niin hiljaisuus ;) Siitä on hyvä hetki tehty :) Ja tämä levy ei ole kallis, maksaa alle 2€/kpl ja makuvaihtoehtoja on kolme, appelsiini, vadelma ja kola.

Jessi

Rauhallinen viikonloppu / Ett lugnt veckoslut

-10 astetta!!! Talvi tulee ;) ihanaa!! Ja minua ei haittaa yhtään että ulkona on kylmää. Jalkani leikattiin eilen ja minä vietän tämän viikonlopun sisällä, takassa tulta, jalka koholla ja särkylääkkeitä suuhun.... :/ Hiljaa hyvää tulee!



-10 grader!!! Jihaa, vintern kommer, härligt!! Och mig stör det inte att det är kallt ute. Blev opererad i benet igår och spenderar dena helg inomhus, eld i spisen, benet i högläge och värkmedicin.... :/ Sakta men säkert ska det nog bli bra!

torstai 25. lokakuuta 2012

coconut milk.... yamiiii!! :)

Paras smoothie juuri nyt;
* 1,5 dl kookosmaito
* 1/2 banaani
* 1dl mansikoita
* vettä
* 12 rkl (Herbalife) proteiinijauhetta

Tämä on niin hyvän makuinen :)

Ja päivän treeni - kahvakuulailua viileässä syysillassa :) Paitsi, että hetken kuluttua ei enää ollut niin viileätä ;) Ihanaa!!!

love, love, love my kettleballs :))

Bästa Smoothien just nu;
* 1,5 dl kokosmjölk
* ½ banan
* 1 dl jordgubbar
* vatten 
* 1-2 msk (Herbalife) proteinpulver

Såååå gott!! :)

Och dagens träning, kettleballs i den friska höstkvällen (mätaren visade 0 grader då jag gick in... brr....). Kallt, men kan lova, det var inte kallt länge ;)





tiistai 23. lokakuuta 2012

life is.... hard sometimes...

Tämä kuva kertoo sen mitä olen taas kerran unohtanut.... Mun elämä kulkee nyt 200km/h ja "stop nappi" joku unohti asentaa... Liikaa huolia, liian paljon mitä pitää tehdä ja suorittaa... Asialle on yksi hyvä lääke... hyvät yöunet :) joten, hyvää yötä!


Den här bilden säger allt det som jag igen en gång glömt bort i livet... Mitt liv rusar just nu fram med 200km/h och "stop knappen" fungerar inte :(  För mycke bekymmer, negativa tankar och för många måsten... Vet i alla fall en sak som hjälper... en god nattsömn, så godnatt till er!


torstai 18. lokakuuta 2012

Ihanat sämpylät / Härliga semlor

Taisin jo jossain vaiheessa mainita että leipää ja minä emme käy niin hyvin yhteen. Suosin näkkileipää, koska sitä vatsani kestää. Välillä leipon sämpylöitä mutta siinä taitaa taas se hiiva aiheuttaa minulle ongelmia. Hankala kun tekisi joskus mieli syödä leipää. Olen yrittänyt etsiä jotain, jopa miettinyt gluteenitonta leipää, mutta en ole ostanut.
 
Mutta joskus sitekys palkitaan, löysin reseptin, terveelliset sämpylät. Olivat erittäin helppoja tehdä ja maistuvat todella hyvälle!! Nam!!
 
Tässä resepti:
  • 2 dl Baker Pro (leivontaproteiinijauhe, ostin luontaistuotekaupasta)
  • 4 rkl mantelijauhe
  • 4 rkl Pofiber (Perunakuitujauhe, löytyy gluteenittomasta hyllystä)
  • 2 rkl Fiberhusk (tämä myös gluteenittomasta hyllystä)
  • 2 tlk leivinjauhetta
  • 4 kanamunaa
  • 500g rahkaa (rasvaton, maustamaton)
  • n. 3 rkl oliiviöljy
  • 2 rkl pellavansiemeniä
  • 1 tlk suola
  • auringonkukansiemeniä päälle
  1. sekoita kaikki kuivat ainekeset keskenään
  2. vatka kunamunat vaahdoksi
  3. lisää rahkaa ja sekoita taikina tasaiseksi
  4. lisää kuivat ainekeset ja sekoita
  5. lisää oliiviöljy
  6. anna taikina levätä n. 5 minuuttia
  7. annostele taikina pellille, siitä tulee n. 12 kpl
  8. ripottele auringonkukan siemenet päälle
  9. paista 200 asteessa n. 10-15 minuuttia
 
 
 
Sämpylät menossa uuniin :) 

 
Valmiit sämpylät, ihanan kullan ruskeat, pehmeät ja erittäin maukkaita!! Kannattaa kokeilla. Söin illalla pari, päällä kinkkua ja avocadoa. Mutta nämä maistuu myös sellaisena, vaikka iltapäiväkahvin kera :)



Jag har kanske tidigare nämnt, men bröd och jag, vi passa inte ihop. Har bakat semlor själv, men det vill inte riktigt heller fungera, trots att de innehåller en massa frön, morot osv. Då är det igen jästen som ger mig problem. Så har hållit mig til  knäckebröd och det har fungerat fint, men har ju saknat bröd. Inte ens rågbröd har fungerat helt ok för mej.

Men skam den som ger sig ;)  Stötte här om dagen på ett recept på bröd som inte är bakat på mjöl av vanliga sädesslag och inte heller innehåller jäst. Helt klart värt att testa. Så skrev upp ingredienser och gav mig på jakt efter dem. Här kommer receptet:

  • 2 dl Bake Pro (proteinpulver som lämpar sig för bakning, hitta det på häslokostaffären)
  • 4 msk mandelmjöl
  • 4 msk Pofiber (potatisfiber, på hyllan för glutenfritt)
  • 2 msk Fiberhusk (hittar man på hyllan för glutenfritt)
  • 2 tsk bakpulver
  • 4 ägg
  • 500 g kvarg, fettfri och smaklös
  • 3 msk olivolja
  • 2 msk linfrö
  • 1 tsk salt
  • solfrön att toppa med
  1. Blanda de torra ingredienserna i en skål
  2. vispa äggen poröst
  3. tillsätt kvargen och vispa till jämn smet
  4. blanda ner de torra ingredienserna
  5. tillsätt olivolja
  6. låt vila i c. 5 minuter
  7. Klicka ut på en plåt med bakpapper, blir c. 12 stycken
  8. Strö solrosfrön på varje klick
  9. Grädda i 200 grader 10-15 minuter
Semlorna är gyllenbruna då de är klara. De smakar så otroligt bra, de är mjuka, fluffiga och hälsosama ;) Åt själv två stycken på kvällen :) Som pålägg skinka och avocado, det var riktigt mums!! Så helt värt att testa på detta! Dessutom så lätta att fixa, mycket lättare än vanligt bröd :)

 
Jessi

keskiviikko 17. lokakuuta 2012

Sushi ja C-vitamiini :)


Päätin tänään että on ehdottomasti sushi päivä ;) Jotenkin sellainen päivä... Vettä sataa, on kylmää, flunssa tulossa ja pää särkee :( Ei ollenkaan kivaa. Onneks hyvä sushi pelasti hieman päiväni :) Kuvan nappasin netistä, mutta juuri tällaiset "inside out" söin :)

Tämän toisen kuvan teksti pitää niin paikkansa. Juokseminen on sitä omaa laatuaikaa. Minulla on yleensä musiikkia mukaan kun juoksen. Saan rauhassa kuulla omat lempikappaleet :) Joskus, jos on liian paljon ajatuksia päässä, on ihan hyvää lähteä lenkille ilman musiikkia. Juokseminen toimii, ainakin minulle, terapiana, ajatukset selviää ja huolet unohtuu....

Eilen kävin lenkillä ja pitkästä aikaa, lenkki ei ollenkaan tuntunut hyvälle. Sattui, oli tahmeeta enkä löytänyt hyvän rytmin ja rupesi ärsyttämään.  Päätin sitten että juoksen pari minututtia ja kävelen pari.... Toimi vähän paremmin, mutta ei täysin. Ilm. joku tyhmä flunssa tulossa. Tänään rauhallinen kotipäivä, olen tankannut C-vitamiinia ja levännyt. Toovottavasti huomenna parempi päivä. Ja välillä tekee hyvää levätä :)

maanantai 15. lokakuuta 2012

Pinterest :)



pinterest, minulle uusi tuttavuus, mutta kiva sellainen. Siellä kun selaa kuvia ja muuta, siinä äkkiä aikaa menee. Kuva on napattu "mun" seinästä ja sinne olen kerännyt kuvia ja muuta mitä tuo minulle lisää motivaatio, hyvä fiilis tai inspiraatio. Jos tämä ei ole sinulle (vielä) tuttu paikka, käy kurkkaa; www.pinterest.com   Olen melko varma että tykkäät siitä ;)