perjantai 30. elokuuta 2013

Nu räcker det tack!!

Fick en förkylning på besök, som tvingade mej till en veckas vila.... Hann precis komma igång med träning igen då följande problem dök upp. Yrsel och illamående från första stund då jag fick upp ögonen på morgon. Bet ihop och led ett par dagar, fram till igår, då yrseln var så kraftig att jag bara kräktes på morgonen. Iväg till läkare, som undersökte och gjorde tester. Till slut kom läkaren underfund med problemet, lägesyrsel... Kallas också kristallsjukan... Jep, jep... Remiss till fysioterapi som via rörelser ska hjälpa mig att bli kvitt problemet. Men dit får jag gå först om en vecka, fanns ingen tid innan de :( Så nu går jag omkring och känner mig som om jag skulle ha druckit alldeles för mycket alkohol :/  Värst är det då jag lägger mig ner... Halvligga, halvsitta fungerar fint! Morgnarna är värst då jag ska komma ur sängen...

Så nu är träningen (igen) en stund på vila, vågar mig inte ut på löprunda, inte svinga kettlebellsen heller. Underligt nog gick det bra tidigare i veckan. Enda  som kändes konstigt efter måndagens kettlebell var att jag var så trött efteråt, somna sittande i soffan efter duschen :/ och vakna på natten av att  min värld snurrade. Trodde först att det var bihålorna som krångla...

Jajaaa.. Skall väl bli bra det här med. Men blir nu ingen Helsinki Workout för min del imorgon :'(  snyyyft!! Men försöker tänka, det kommer fler tillfällen, nu är hälsan viktigare! Så alla ni som är på väg, ha det så kul!!

tiistai 27. elokuuta 2013

Never give up!

Hittade i skåpet, då jag röjde klädgaredroben, min dräkt jag hade på mig då jag blev student... I maj 1997 :)
Stod med den i handen, frestade att testa, tänk om... Ja, men vad har man att förlora!? Så jag testade! Hurraa!! Dräkten satt perfekt! Den var på väg till loppis, men nu är den istället iväg till kemtvätt och sedan tillbaka i garderoben och hoppas att  det ska komma emot en passlig fest då dräkten behövs ;) Vilken vinnar känsla alltså!! Så ge aldrig upp dina mål! Har ju inte haft som mål att komma i just denna, hade en festklänning jag låtit sy upp, som mål... Den är typ fyra nummer för stor :( Men är ju möjligt att ta in vid behov, för den kostade "skjortan" att sy upp...
Men visst känns det bra, att komma i en dräkt som är köpt för 16 år sedan. Och dessutom satt den bättre, så där ser man. Träning formar kroppen och då sitter kläder snyggt :) För vågen visar nog andra siffror än då, men formen är en helt annan :)

Träna igen!!

Efter något som känts som en evighetslång träningspaus kunde jag igår igen träna :-) En vecka paus blev det, igår svingade jag igen mina härliga kettlebells för fullt! Och eftersom det kändes bra, var pigg och full av energi så passade jag på att plocka fram min "gula sol" ;) Den 16kg tunga kulan :-) Och jippii!!  Klarade av alla rörelser med just den vikten! Så här ser man vikten av vila!

Passet bestod av:
* swing
* goblet squat
* single arm press (vänter)
* deadlift
* single arm press (höger)
* kettlebell clean (vänter)
* around the body
* kettlebell clean (höger)

En minut per rörelse, kort paus mellan, 1 minut paus mellan seten, totalt tre set. Lite mör i kroppen idag ;)

Like it!!

lauantai 24. elokuuta 2013

Ofrvillig vila...

Ibland kommer det emot perioder då det blir ofrivillig vila från allt vad träning heter :/

En otrevlig förkylning kom på besök, ogillas jätte mycket!!

Jobbade som vikarie på ett dagis i två dagar i en 0-3 års grupp... Efter det var det kört :/ En hel grupp, små, söta filurer, alla snoriga. Vet inte, har jag någon magnet... Men de satt som fastklistrade i mig båda dagarna. :) Men vad kul det var att jobba på dagis!!

Så nu blir det vila ännu lördag och söndag, sen kör jag sakta igång igen :)  Även om jag saknar träningen såååå massor, så vet jag hur viktigt det är att vila då förkylningen hälsar på.

Så kokar en mugg te, tar ett glas c-vitamin, citron i vattnet och d-vitamin :)

perjantai 16. elokuuta 2013

At the gym!

Dags att damma av bloggen... Vi är tillbaka i vardagen ;)
 
Äntligen!!! Gymet i skolan har öppnat igen! Läsåret har kört igång på alvar och nu kommer man in i gymet kl. 7-20 varje dag! Love it!! Så passade på idag :) Var igår och skrev en tent i läkemedelsräkning (som jag klarade med fulla poäng + en extra då jag också svara på joker frågan ;)  ). Så blev klar rätt snabbt. Hämtade träningkassen från bilen och gick ner till gymet. Hade ju redan endorfinerna på top efter klarad tent, så träningspasset blev super!!
 
 
 
Som ni ser, inget stort och lyxigt, men ett fungerande gym :) Behöver inte mer än det! Finns också löpmatta, crosstrainer maskin och två konditionscyklar + kabelmaskin. perfekt!
 


Blev ett benpass idag och gick därïfrån med riktigt skakiga ben... Tur
att det gick att köra bil hem, benen bara skaka :D Gjorde ett intensivt pass med tunga vikter och svettigt var det!

  • knäböjd med vikter
  • lunges med hantlar
  • benpress (ajaaaj, vad det brände skönt och riktigt tung vikt...)
  • rumppress i abductor (reiden loitonnus laitteessa)
  • innersida av lår i abductor (reiden lähennys laitteessa)
  • rumpspark i kabel (lonkan ojennus taljassa)


Fick dessutom ha gymet för mig själv!! Lycka!!
 
Nästa gång är det amrar, axlar rygg som ska pinas ;)


torstai 15. elokuuta 2013

Nike Air Max Fusion

Kommer fr.o.m början av september leda en hel del gymnastikgrupper runt om i Borgå och grannkommuner. Det kommer vara allt från hydrobic, till seniorgrupper, barngrupper, styrkebetonade pass och gammal hederlig aerobic :) Så en hel del att planera, hålla reda på, inspirera och dela glädje och njutning via motuon :) Men jag gillar detta!
Men insåg ju att mina ben, knän, och leder kommer få vara hårt utsatta, så ett par bra innetossor är vad jag behöver. Har ett par som är super, men ett par är inte tillräckligt med den mängd grupper jag leder. De behöver få lufta och torka också ;)
Så investera i ett par Nike Air Max Fusion, som enligt försäljaren är just det optimala för mig. Min storleknvar slut just i den här pink färgen, så få vänta ännu en dryg vecka :) Sedan hinner jag köra in dem innan säsongen börjar. Lite pirrigt är det allt... ;) Men roligt skall det bli!!

1-års dag!

Insåg idag att för ett par veckor sedan fyllde den här bloggen 1-år. Jösses vad tiden går... Även om det inte blir sååå tätt mellan inläggen så finns bloggen i tankarna. Den är för mig ett sätt att sätta ner det jag tycker är viktigt i livet, påminner mig själv om vad jag varit och vad jag är idag... Och ett ställe där jag kan dela med mig av sunda vanor, hälsosam livsstil och "må bra tips" :)
 
 
Så firar detta idag, men en mugg kaffe och en bit mörk choklad ;)
 

 
 
 

Running in the rain... again...

Börjar kanske låta tjatigt... men det är igen det här med att springa då det regnar... ;)
Det var en rikigt blöt dag igår här i södra delarna av landet :) Men mot kvällen valde regnet att lite lugna, så jag passa på :) Mina killar, alla tre ;) blev hemma och se på film via Netflix och mor i huset iväg ut på löprunda :)
 
Var sååå trött, hade jobbat hela dagen på en bäddavdelning för åldringar. Massa nytt, så var riktigt flummig i huvudet då dagen var slut, men trivdes med jobbet! Så en länk i syrerik luft just vad jag behövde! Och fort gick det dessutom ;) Har verkligen hittar följande växel i mitt springande och det är jag glad för! Då jag kom hem var barnen redan i säng, det tar på det här med att börja förskola och tredje klass :) Så för mig blev det dusch, kvällbit och tid med mannen. Som idag igen åkte iväg på landslagsläger, med innebandy juniorer, för fyra dagar!
 
Nu har jag precis ätit en god lunch efter superpass på gymet och avklarad tent. Blogginlägg om det imorgon.... Nu ska det bli en kaffe och vänta på att mina barn kommer hem :)
Och känner hur träningsvärken ligger på lur efter dagens pass ;)
 

torstai 8. elokuuta 2013

Kvällsspring

Och nu menar jag inte sådant spring man höll på med som ung ;) Nej, nu menar jag en löprunda som var just så härlig och svettig som det ska vara!!

Håller med en av favoritbloggarna Pia , det är så skönt att svettas!! Svettigt var det idag, men fick riktigt bra flyt och fart. Skönt att komma hem, duscha och njuta av en skål kvarg med röda vinbär och äppel :) och mannens sällskap <3