torstai 30. toukokuuta 2013

Still alive....

Har inte försvunnit eller slutat blogga :) men har haft så fullt upp, så de lediga stunder jag haft har gått åt tillannat än bloggande...
Men tränngen flyter på, squat utmaningen går framåt och hängde nu också på en plankutmaning ;) Kolla här Plankan2013
Squats blev det igår 150 ochbplankat har jag sju minuter denna vecka :)
Några dagar jobb kvar, sedan lite sommarlov, ska bli skönt!!!
"Hemmagymet" har flyttat ut :) Ut på gården alltså :D Så härligt att träna ute!!


En ole hävinnyt tai lopettanut bloggaaminen, on vaan ollut niin kiire ja paljon tekemistä, että bloggaminen on jäänyt hetkeks sivulle...
Enää muutama työpäivä ja alkaa kesäloma, ihanaa!!


 
Svettigt värre efter en massa squats igår :) Gott med kvällsbit efteråt, skinka, äppel, lite nötter och några bitar mörkchoklad - lyx!!

tiistai 21. toukokuuta 2013

Ute gym!

Härliga sommar!! Vad är bättre än att kunna träna ute!? Inget! Idag blev det styrketyräning på terassen. Titta så fint gym jag hade idag ;) Kvällssol, blommor i baratten och fågelsång! Det var en fröjd att träna idag. Det blev en hel massa squats, crunches på bollen, burpes (hate them!!) och utfall. 20 reps av varje övning och 5 varv :) Tugnt jo, men kändes skönt och fräscht ute! Det här gör jag om. Har vistats mycket ute idag :) På förmiddagen två lektioner ute gymnastik och på eftermiddagen igen två lektioner gymnastik ute. Jobbets absoluta fördelar! :) Nu natti, natti!
 

Inte illa, eller vad!
 
Ihanaa!! Kesä on tullut!! Ja mahtavaa kun voi treenata ulkona! Tänään siirsin treenin ulos ja sain nautta lintujen laulusta, iltaauringosta, raikkaasta ilmasta ja kaunis luonto! Tykkään! Eikö ole ihan hyvänäköinen sali ;) Päivän treeni; kyykkyjä, vatsarutistukset palolla, askelkyykkyjä ja burpes (yleisliike). 20 per liike ja viisi kierrosta! Teki hyvää!! Ja ulkona oli kivaa tehdä, raskasta juu, mutta raikas ilma virkisti! Olen jo viettänyt neljä opetsutuntia ulkona, kaksi aamupäivällä ja kaksi iltapäivällä! Se on opettajan työn hyvät puolet ;) Nyt nukkumaan!!


sunnuntai 19. toukokuuta 2013

Veckan som gått...

... har varit riktigt bra! Både träningsmässigt och över lag :)
 
Så här såg min träning ut :
Måndag: styrkepass hemma (ben och rumpa), squats
Tisdag: länk och styrka (armar/axlar) + squats
Onsdag: Vila (men gjorde lite squats, utmaningen...)
Torsdag: Länk och kettlebell hemma, svettigt värre
Fredag: Kettlebell i regnet, uppiggande var det, squats med käpp
Lördag: Vila (+70 squats)
Söndag: Cardio och styrka + squats (och carion var vedkärrning och stapling, det är svettigare än man tror..., men inte dumt att förena nytta med nöje ) Skulle vara 80 squats idag, men det blev 100... ;)
 
Imorgon  startar en ny vecka och nu är det bara två hela veckor kvar på jobbet..vemodigt, men ska bli skönt med sommarlov! Men visst är det en pärs att få eleverna att sitta still ;)
 
Nöjd med livet och veckan som gick!
 
 

On ollut erittäin hyvä viikko :) Treenit on sujunut hyvin ja muutenkin viikko on ollut loistava :)

Maanantai: Lihaskunto kotona
Tiistai: Lenkki + käsitreeni
Keskiviikko: Lepo mutta tein kyykkyjä (haaste.. ;)  )
Torstai: Lenkki + kahvakuulailu
Perjantai: Kahvakuula + kyykkyjä
Lauantai: Lepo (+kyykkyjä)
Sunnuntai: Kestävyys + voima (ja se kestävyys oli polttopuiden kärrääminen, pihatyöt ja muuta hyödyllistä, on se hyvä yhdistää huvi ja hyöty!)

Huomenna uusi viikko! Enää kaksi viikkoa töitäää... tuntuu jo niin haikealta... Ja on kaksi haasteellsita viikkoa, on se vaan niillä oppilailla vaan niin vaikeata istua hiljaa ja paikoillaan ;)

keskiviikko 15. toukokuuta 2013

Det blev en super kväll!!

Igår kväll blev det träning som heter duga :) Bloggade armträningen igår, men var så trött så mer än det blev det inte :) Och igen en gång sov jag så gott så. Träning i kombination med frisk luft gör susen!
 
Började med att ta en 5km löprunda i härligt vårväder och det var pigga ben och lätta steg igår, så antar att det blev en PB (men sporttrackern tappa bort sig på vägen.... :/, så fick gå på känsla och bara kolla hur lång tid rundan tog). Vad skönt att man kan springa iväg med bara en långärmad top. Sedan hemma blev det armträning och musklerna ömmar än idag, men gott gjorde det. Därtill ännu de 55 squatsen i utmaningen ;) Jag HAR tänkt genomföra den :) Hann bara in och dricka lite så stod lillkillen och tjata att han vill absolut cykla iväg och möta storebror från fotbollen.... Så vad gör man inte ;) Mamma drar på sig torr topp och college och hoppa på cykel och trampar iväg. Inte lång väg, men massa backar. Så idag känns det i rumpan :) Men det är ju så det skall göra.
 
Äntligen hemma satte jag mig ute på "min" sten, åt lite kvällbit (rågbröd, men rökt lax, ägg och tomater - mums).
 
Passa på att ta några "före" bilder, så har jag ju något att jämföra med efter de många hundra squatsen ;)
 
Kvällen i bilder!

Cyklen åkte fram, gllar!!

Eilen oli kyllä mahtava treeni :) Lähdin ensin juoksulenkille, noin 5 km, jonka jälkeen oli käsi/olkapiden rääkki ;) Tein se treeni mikä jo eilen illalla latasin tänne blogiin ja voin kertoa että kylläpä kädet vapisivat kun olin valmis ja tänään tuntuu että olen niitä piinannut eilen :) Hyvä niin!!
Sen päälle vielä 55 kyykkyä ;) Jep, olen päättäny että teen se kyykkyhaaste loppuun!!

Pääsin vaan siisään niin pikkunen tuli kysyy, jos voimme mennä pyörällä jalkapallokentälle, missä isoveikalla oli futistreenit. No, vaihdon kuiva toppi ja huppari päälle ja eiku pyöräilemään. Ei sinne ole pitkä matka, mutta ylämäkejä ihan mukavasti. huh....

Kun vihdoin pääsin kotiin, söin iltapala ulkona auringossa :) Ihanaa!! Ruisleipää savulohella, kanamuna ja tomaatteja - nam!!

Otin pari "ennen" kuvaa, niin mulla on jotain mihin verrata kun olen saanjut kyykky haste loppuun ja tehn yt monta sataa kyykkyä ;)

Ja kyllä uni mastui! Yhdistys liikunta ja raitis ilma tekee tehtävänsä ja olen nukkunut niin hyvin!
Tänään uusi päivö ja uudet haasteet!

tiistai 14. toukokuuta 2013

Tank-top arms - träning

Ett pass för armar och axlar, som fungerar bra att föra hemma, om man har vikter. "Gäddhänget" får pinas och armarna formas - snyggt! Den här passar bra att kombinera med t.ex. en löprunda, så gjorde jag :) Körde tre varv och kort paus och sedan två varv till och jo, det bränner i armar och axlar. Och ett skrivfel smög sig in... ska ju vara axellyft framåt och lateral rise är ju det samma, men man lyfter då ut till sidan upp till axelhöjd. 
 
 

Känns bra i hela kroppen idag!

Det var svettigt värre igår, men oj vad gott jag sov inatt!! Och fylld med energi genast från morgonen! Och hade en nyfiken lite fröken med och "planka" :) Hon fastna inte på bild då han la sig bekvämt till rätta på min rygg :D Ja, ja, hon ville bara agera lite tilläggsvikt åt mig ;)
 
 
Idag blir det träning för armar, axlar och rygg! Vad tränar du?
 
Nöjd och glad!

Oli kyllä erittäin hikinen kotitreeni eilen. Mutta teki hyvää ja voi että olen nukkunut hyvin!! Ja täynnä virtaa heti aamusta! Mulla oli utelias pikku neiti mukana eilen ;) Siitä en saanut kuvaa kun hän päätti kiivetä mun selälle ja otti itsellesi hyvä asennon :D  Hän oli vissin sitä mieltä että minulle heiman lisävastuuta kun tein lankkuja ;)

Tänään vuorossa kädet, olkapäät ja selkä! Jess! Mitä siinä treenat?

maanantai 13. toukokuuta 2013

I will feel sore - and it´s worth it!!


Jag tänkte välja "you can feel sore" och efter denna ben och rumppina så tror jag att det kan vara lite ömt i musklerna imorgon! ;) Körde passet (ben/rumpa delen) utan vila mellan varven och sedan en kort vila och så magen. Feels good!!

Och de 50 första squatsen av utmaningen - check ;)



Ajattelin että toi "you can feel sore" sopii minulle paremmin joten valitsin sen ja tämä jalka ja pakara treenin jälkee saattaa olla että tuntuu vähän huomenna ;) Tein jalka/pakara osuus putkeen ilman taukoja ja sen jälkeen lyhyt tauko ja vatsalihaliikkeet!

Ja haasteen 50 ekat kyykyt - check ;)

Yess!! ;)

Här är en utmaning som heter duga ;) Hänger ni med...?!? ;) Jag tänker i alla fall köra den :) Rumpträning så gott som fram till midsommar och ledighet! Inte illa va?
 
 
 
 
 
Tässä kelpo haaste ;) Otatteko haaste vastaan...?!? Minä aion tehdä tämä! Paljon kyykkyjä melkein juhannukseen asti :) Ei paha!! 





sunnuntai 12. toukokuuta 2013

Annorlunda mat... vegemat...

 
Prövade tidigare Hälsans kök grönsaksbruger biffar som jag fått att testa via Buzzador. I frysen fanns också ett paket med Grönsaksfärs att testa, och igår plockade jag fram påsen och fixade lunch på den. Tjaaa... Jag gillade den, men resten av familjen ratade den. Den gick inte lika bra hem som vegeburgern. Men jag kan nog tänka mig att äta detta igen. Men ärligt.. föredrar nog nötfärs.. :/
 

 
Aikaisemmin testasin Hälsans kök vegepihvejä ja tein niistä hampparin. Pakkasessa oli myös Kasvismureketta mitä sain testattavaksi Buzzadorin kautta. Otin se pussi eilen esiin ja siitä tuli lounas... Njaaa.. minä tykkäsin, tai se oli ihan ok, mutta muu perhee eivät tykänneet. Kasvipihvit menivät kyllä kauppaan, mutta tämä ei. Itse voin kyllä tätä syödä vielä toinen kerta, mutta rehellisesti, naudanpaistimureke on kyllä parempi... :/

tiistai 7. toukokuuta 2013

Leg workout

Vem vill iinte ha snygga ben ;) Med hjälp av denna träning så kommer man ett steg närmare :) Testa!! Och för mera utmaning så tar man med vikter ;) Hittade träningen här.
 

Jos haluat hyvännäköiset jalat, niin se vaati vähän töitä :) Tässä hyvä treeni, ja jos haluat lisää haaasteita niin otat käspainoja mukaan :) Löysin treenin tästä.

maanantai 6. toukokuuta 2013

Then and now...

Nu kommer det ett inlägg som jag länge funderat på, skall jag göra det eller inte. Men efter lite övervägande så jo, jag skall.
 
Har mer eller mindre genomgått en "förvandling" de senaste åren. Jag har nämligen inte alltid varit intresserad av sport, träning, må bra, sunda vanor och bra mat. Det kom med i bilden strax innan jag påbörjade mina idrotts studier och var nog en av de främsta orsakerna till att jag började studera. Ville veta mer för att kunna dela med mig. Nu gick det ju så, som det går för många, träningen och de sunda vanorna förde mig helt och idag pratar jag gärna om dessa ämnen. Men har ju inte alltid varit sund och välmående och har nu insett att det är kanske en bra sak att också ta fram för de personer jag hjälper på vägen.
 
Många har ju den förvrängda bilden att man kan tappa många kilon på en månad eller två, hlest ju tio kilo minst... och sedan hålls de borta "forever" utan att göra något, eller att det räcker med en länk eller ett pass på gymet/hemmagymet för att vara fast i träningen. Det är inte så, det kräver lite mer. Man måste våga satsa och ge hela förändringen tid. Göra saker man normalt inte gör och gå utanför bekvämlighets zonen. Jag gjorde det för mer än tre år sedan. Vägen har varit lång, stenig, motgångar, framgångar, glädje och tårar. Men jag har lyckats. Så jag plockar fram den hemska bilden från "mapp Ö" och försöker visa vad som hänt för förändringar...  Ingen av bilderna är på något sätt retuserade, de är hela sanningen! Borde ju egentligen be någon ta en likadan bild, samma position osv.... Kanske det också  kan lyckas, men till dess så får de här bilderna tala sitt tydliga språk...  ;)
 
Så vad jag vill säga, ge inte upp, låt det ta tid. Det skall inte vara frågan om en diet eller "motionskur" utan det ska handla om en förändring av livsstil och få de sunda vanorna att fastan. Jag äter ju inte sunt jämnt, jag äter godis ibland, pizza, onyttigt, ett glas vin eller två osv. Men det är inte längre något dålig ovana som blir "på". Och vet ni, jag äter också choklad ;) Men även det bara nu och då, inte ens varje vecka. :) Så lyckas jag, så lyckas du också! 
 
 



Nyt tulee postaus, mikä olen miettinyt kauan. Teenkö tämän vai en. Päätin että kyllä teen vaikka tuntuu vaikealta.

Viime vuosien aikana minulle on tapahtunut, enemmeän tai vähemmän, muodonmuutos. Vaikka moni luulee, totuus on se , etten ole aina ollut kiinnostunut urheilusta, terveellisestä tavoista ym. Tämä tuli enemmän mukaan liikunta opintoihin myötä ja oli kieltämättä se syy miksi lähdin opiskelemaan. Haluisin tietää ja oppia enemmän. Minulle kävi muodonmuutoksen aikana niin, kun monelle käy,  urheilusta ja hyvinvoinnista, tuli iso osaa elämästäni. Nykyään haluan jakaa tietoa ja osaamistani muille ja haluan jakaa muille se kokemus, että muutos vie aikaa, varinkin pysyvä muutos. Minulle muutos kesti yli kolme vuotta, ja vielä en ole "valmis", en varmasti ikinä ole.. Sen tiedän, enää en pala siihen mitä olin vaan hyvinvointi on osa minusta.  Kaivoin kuvan "mappi Ö:stä"... :/ Kuvasta näkyy millainen olin kolme vuotta sitten ja millainen olen tänään... Pitäisi varmasti pyytää että joku ottaa samantyyppinen "jälkeen" kuva minusta niin näkee paremmin, sekin varmasti onnistuu pian :)

Halun saada ihmisiä ymmärtämään että iso määrä kiloja ei voi tiputtaa viikossa tai kahdessa tai se että yhden lenkin jälkeen jää koukuun liikuntaan. Ei, muutokset vaativat sen että siitä tule tapa, menet mukavuusalueen ulkopuolelle ja teet aluks epämielyttäviä asioita ja ajan mukaan niistä tulevat tapaa ja nautit liikunnasta ja lenkeistä. Kohte et voi enää olla ilman ;)

Kyllä minä edelleen herkuttelen mutta enää en tee sitä joka viikko, syön joskus pizzaa, herkkuja, suklaata otan lasillinen viiniä ym. Nautin siitä ja osaan jättää se siihen ja palata takaisin normaaleihin tapoihin. Muutama vuosi sitten se ei onnitunut vaan herkuttelu jäi aina "päälle". Nykyään nautin elämästä, voin hyvin, jaksan ja olen terve. Niistä asioita kannattaa tehdä vähän töitä! Jos minä onnistuin, niin onnistut sinäkin!!

sunnuntai 5. toukokuuta 2013

Veckan som gick...

... var väldigt fartfylld och fullspäckad med program : Men blev en bra träningsvecka trots allt. Ingen SUPER vecka, men en bra vecka.:) Och det rä väl bara så att alla veckor är inte de där perfekta, men vi måste ju lära oss att också acceptera de mindre bra och vara glad för att något blev gjort! Hurra för det!!

Måndag: Två pass med käppgymnastik ute
Tisdag: Vila
Onsdag: Arbete ute på gården, gräva, lyfta, flytta, böja, skotta osv. osv. Hade ont i varje muskel i hela kroppen efter detta ;)
Torsdag: YAYOG (You Are Your Own Gym) pass hemma
Fredag: PW/jogging runda + kettlebell
Lördag: Simma (i spa) - där var en "kanal" som det strömma i, simmade 7 varv motström och oj vad det var bra arm, axel och ryggträning :)
Söndag: Vila





Taas kerran ihan hyvä treeniviikko. Niin.. siis hyvä, ei super viikko, mutta joskus on näin ja silloin pitää oppia hyväksymään viikon saavutukset ja nauttia niistä :) Vaikka viikko oli täynnä ohjelmaa ja vauhdikas viikko :)

Maanantai: Keppijumppaa ulkona (2 ryhmäohjausta)
Tiistai: Lepo
Keskiviikko: Pihatöitä ja olipa raskasta, kaivoin, siirsin, nostin, kärräsin... ja paljon muuta ja illalla joka ikinen lihas oli arka :)
Torstai: YAYOG kotona
Perjantai: Lenkki + kahvakuula
Lauantai: Uinti. Kylpylässä oli kierros missä vesi virtasi, siinä kävin uimassa vastaviirta, 7 kierrosta ja kädet, olkapäät ja selkä kiittivät :)
Sunnuntai: Lepo

Gott med nyttigare variant av burger

Fick ytterligare en chans till en Buzzador kampanj. Denna gång för mig en helt obekant och ny produkt. Hälsans kök vegetariska produkter, som man hittar i mataffärens frysdisk. Först ut i testet valde hag burger biffar, grönsaks sådana. Vi lova kidsen burger fest och väljer hellre att göra sådana själv än åka till någon kedja... Så nu blev det olika varianter. På in talrik hamnade en vegeburger och rågbröd därtill. Gott!! Hade mina förutfattade meningar om grönsaksbiffar, men oj så fel jag hade. Den här var verkligen mums och en massa gott med i brödet, så det var ju perfekt. Sedan till det lite fusk.. pommes frites, men det är ju ok ibland det också... ;)
 
 
Pääsin jälleen kerran mukaan Buzzador kampanjaan. Tällä kertaa minulle aivan uusi tuttavuus, Hälsans kök kasvituotteita, Niitä löydät kaupan pakastealtaasta. Eka testissä oli Kasvipihvit. Olimme luvanneet lapsille hamppatribileet kotona ja siihen sopii hyvin testailla tämä uusi tuote. Minun lautaselle tuli ruishamppari kasvipihvilä ja oli niin hyvä!! Namm!! Ja vähän ranskalaisia myös.. ihan vähän vaan ;) On se hyvä että hamppari voi olla myös terveellinen ja sellainen että tekisi mieli syödä vielä toinen :)

lauantai 4. toukokuuta 2013

Härliga fredag!

Verkar ju nog som att våren verkligen är här! Och vad är bättre än att ge sig ut på länk en fredag kväl i solsken och fint vårväder! Perfekt! Fick en liten typ med mig som såg till att mamma inte slöa ;) Blev en kombinerad pw och löprunda, varmt och passligt flås. Hemma greppade jag kettleballsen och körde ett pass med dem, fem varv och det var ännu mer varmt och ännu mer flås :D Men oj, oj vad sön känsla efteråt! Efter träningen är det lätt att le och så mår man ju himla bra!!
 
Idag bär det av till Tammerfors och på programmet.... innebandy ;) E. ska spela en turnering där. Ska bli skoj att hejja på de små killarna!
 
 Jess, nu kör vi!!
 
 Blir ju så glad av den gula fina kulan ;)

Perjantai illan treeni ihanassa kevätsäässä. Paras päätös työviikolle. Pikku kaveri mukaan lenkille, yhdistetty reipas kävely ja lenkki. Ihanaa, lämmintä ja syke nousi. Kotona pihalla kahvakuulat odottivat mua, olin tehnyt raskas setti jonka vedin viisi kierrosta löpi ja se vasta oli hikistä puuhaa ;) Mutta jälkeenpäin on helppo hymyillä :)

Tänään nokka kohti Tamperee ja ohjelmassa sabaa... E. pelaa siellä turnauksen ja on se vaan niin jännää olla mukana kannustamssa!

perjantai 3. toukokuuta 2013

Maxim sports

Fick för ett tag sedan ett stort paket med Maxim produkter från Buzzador. Nu har jag testat dessa produkter i olika tillfällen och tänkte ge en liten rapport om min åsikt om produkterna. Någon annan kanske tycker på ett annat sätt, men detta är hur jag upplevde produkterna.
 
Paketet var minsann välfyllt. Allt f¨ån återhämtningsprodukter till produkter att använda innan och under träning. En del saker var bekanta, en sådan var sportdrycken. Har använt den då jag rott Sulkava rodden och då har den fungerat just precis som den ska, ger energi, piggar upp och kraft att orka.
 
 Recoverydrink har jag testat mest just nu och After training bar. Båda gillar jag verkligen. Recovery drink har varit perfekt att ha med i kassen så jag ålt omkring och dragit pass. Perfekt med en kork som det bara är att skruva på igen om man inte vill drick upp hela på en gång. Bäst gillade jag vanilj smaken. After training bar var jätte god, speciellt den med mörkchoklad, mums ;) Energy bar var också helt ok. De är jag mest tveksam över, jag har som vana att äta innan jag skall iväg och träna och det fungerar. Mat som ger energi och ork. Energy bar är kanske helt ok i sådana tillfällen då det är frågan om en lång prestation och man behöver bra energi för att orka.
 
Så kort sagt; Kommer nog köpa av dessa produkter igen, en del kommer att hänga med och andra kanske inte lika mycket. Nu vet jag ju i alla fall att det finns ett säkert val i affären, något som jag vet att är ok och jag köper inte grisen i säcken :)
 
Gå in på Maxims sida och läs mer om deras produkter. Eller vill du veta mer om vad det innebär att vara Buzzador så klickar du på länken ovan. Det är verkligen en kul grej!
 


 
 
Produkterna kom väl till pass efter en lång länk / Pitkän lenkin jälkeen oli hyvä saada energia ja siitä hyvä olo
 
 
Sain jonkun aikaa sitten Buzzador paketti täynnä Maxim sports tuotteita. Niitä olen viikojen aikana testannut ja kokeillut eri tilanteissa. Ja nyt on aika tehdä loppuraportti!
 
Minä olen erittäon tyytyväinen näihin tuotteisiin. Joku tuote oli ennestään tuttu. Olen käyttänyt urheilujuoman kun olen soutanut Sulkavalla. Se toimi silloin juuri niin kuin piti eikä ole ällöttävän makuinen, vaan juuri sellainen että sitä maistuu juoda sen 5 tunnin aikana.
 
Paketissa oli myös muista tuotteita. Testissä oli myös Recovery drink valmis juoma, After training patukoita ja energia patukoita. Kaikki ihan hyvin maukuisia. Paras recocerydrink oli minun mielestä se vaniljan makuinen. Ja se Aftertraining bar missä on tummaa suklaata, nam!! Se on myös sopiva välipala mikä on helppo kuljettaa mukaan.
 
Energia patukat olivat ihan ok. Itse syön yleensä jotain ruokaa ennen treeni ja se antaa minulle energia jaksaa ohjata jumpat ym. Mutta toki, jos on pitkäkestoinen suoritus niin silloin energia patukka on hyvä valinta pitää mukana. Siitä saa se tarvittava energia että jaksaa loppuun asti.
 
Tulen varmasti ostamaan näitä tuotteita jatkossa. Onhan se hyvää tietää että kaupan hyllystä löytyy jotain mitä toimii eikä tarvite pelätä että ostaa sika säkissä ;)