maanantai 31. joulukuuta 2012

Another year went by...

Så börjar året lida mot sitt slut... närmare bestämt, årets sista dag idag. Och vilket år!! Även om året varit stressande, hektiskt, roligt, sorgligt, chockerande, lärande, minnesvärt, fyllt av glädje och sorg, tårar, skratt och så mycket mycket mer! Så vill jag aldrig byta bort detta år. Året har lärt mig många hårda läxor i livet, året har gett mig nya vänner för resten av livet, året har gett mig saker att minnas för alltid och året har lärt mig att i nöden prövas vänskap...
 
Har under året fått fart på mitt eget tränande, har fått en yrkesexamen inom idrott, har fått möjligheten att jobba med det som ligger mig närmast hjärtat och det viktigaste av allt, jag har lärt mig att lyssna på min egen kropp och handla därefter. Så texten nedan, den är så sann, det gäller bara att hålla ögonen öppna och se var det goda finns, för det finns där! Har aldrig tidigare trott på "ordspråket"; "Allt ont för något gott med dig", men det är så... man inser det inte bara då man är mitt uppe i det "onda".
 
 
Vuosi alkaa olemaan paketissa, niin... tai onhan tämä jo vuoden viimeinen päivä. Ja mikä vuosi!! On ollut stressaavaa, hektinen, järkyttävä, iloinen, surullinen, muistorikas, opettava, vuosi täynnä naurua ja surua ja paljon muuta. Silti, en haluaisin vaihtaa pois päiväkään tästä vuodesta. Vuosi on opettanut minulle että elämä on joskus julma, silti vuoden aikana olen saanut kokea uusia asioita ja saanut uusia ystäviä loppuelämään. Olen myös oppinut sen että jotkut ystävyyssuhteet eivät kestä toisen kriisi elämässä... silloin ei voi enää puhua ystävyydestä....
 
 
Vuoden aikana sain oma treenini kulkemaan, suoritin liikunnan ammattitutkinnon ja olen saanut mahdollisuudet tehdä töita sellaisen asian kanssa joka on minulle todella lähellä sydäntä. Tärkein on että olen oppinut kuuntelemaan oma kehoni ja toimia sen mukaan. Joten teksti tässä alla sanoo aika hyvin se mitä jokainen pitää muistaa... Meidän pitää osata löytää elämässä ne hyvät puolet ja ajatella että joka ikinen päivä tuo meille uusi kokemus ja opimme joka päviä jotain uutta!
 

Står nu inför en stor utmaning i mitt liv och väntar på 3.1. med spänning och skräck (!!). Har aldrig jobbat som lärare tidigare och nu skall jag undervisa en helt egen klass... Hjälp!! Men kanske för at det bor en liten "crazy person" i mig, så har jag bestämt mig; "Jag kommer att lyckas!!" Så iväg mot nya utamingar!!

Seison ison haasteen edessä ja odotan 3.1. jännityksellä ja kauhulla (!!). Ikinä en ole tehnyt töitä luokanopettajana ja nyt saan ihna oman luokan kenelle minun pitää opettaa paljon erilaisia aineia. Apua...!! Minussa asuu pikkunen "crazy person" ja olen päättänyt että tämä on asia missä aion menestyä ja aion tehdä tästä elämäni kevät!! Joten... kohti uusia haasteita!!

 
 
Om ganska exakt 12 timmar skjuts det raketer, det smäller och himlen fylls av färger och luften fylls av hopp! Året byts och 2012 lämnar vi bakom oss. 2013 börjar, ett år som skall bli lika minnesvärt som det som var! Gott Nytt År!!
 
Noin 12 tuntia jäljellä ja vuosi vaihtuu, raketit paukkuu ja taivas on täynnä värejä ja ilma täynnä toivoa. Vuosi vaihtuu ja 2012 jää taaksemme ja edessä on uusi vuosi, 2013, vuosi joka toivon mukaan tulee olemaan yhtä muistorikas kun 2012! Hyvää Uutta Vuotta!!
 

Jessi

Tankar kring träningen under 2013

Har funderat mycket från och till, hur vill jag träna under 2013? Vill jag göra det hemma eller på gym, eller en kombination av båda? Hur mycket cardio, hur mycket styrka, intervall och HIIT? Vad är mitt mål? Morgon eller kväll? Ja... en massa frågor. Kommer ha en mycket bra läsorning på jobbet, blir korta dagar och vissa dagar börjar dagen först vid 10. Nu den senaste månaden har det blivit mest cardio och varje dag... Styrkan föll i glömska... dels för att jag inte haft energi kvar till det efter en hel dag på jobbet. Där kommer vi in på nästa fråga... Måste se över min kost och nu då frågan om att jag måste se till att jag äter tillräckligt!
 
 
Har gjort upp en "ryggrad" för mitt tränande som ser ut lite på följande sätt:
  • cardio 2 gånger per vecka
  • styrka 2-3 gånger per vecka
  • kroppsvård 1-2 gång per vecka, typ yoga, stretch eller någon bodybalans timme
 
Laddade ner appen "You are your own gym" till min Tab och tror jag ska följa program på den, speciellt om jag tränar hemma. Ska köra något upplägg i stil med detta;
  • ett pass rygg/bröst/mage
  • ett pass ben/armar/mage
  • ett helkroppspass i veckan ELLER ett pass HIIT (typ Zwow)
 
Därtill ska det bli 2 pw:n eller löpturer i veckan. Vilkendera beror på vädret och vad det tillåter. Om jag tänker träna på gymet så kan jag köra cardio där.
 
Men är ännu osäker på att återgår jag till gymet eller inte. Är medlem i ett gym, riktat till enbart damer...., och är inte helt nöjd med det stället... Har haft mitt medlemskap på paus hela hösten. Dels dyr månadsavgift, dålig sal (för lite fria vikter) och ideologin gillar jag inte. Så ska se vad jag gör...
 
Fördelen med det gymet, de erbjuder både yoga, hot stretch och bodybalans timmar. Så överväger ännu.
 
Så denna ram ska jag följa och så får jag se hur det utformas. Därtill leder jag ett antal timmar i veckan, men ser det inte som min egen träning, fast jag gör med, men min uppgift är ju att instruera, inte utnyttja det till egen träning. Så det fåt bli "nyttomotionen" under våren 2013. 
 


Och dettta motto ska följa mig i tankarna hela året ;)


Olen miettinyt paljon mitä ja miten paljon haluan treenata vuoden 2013 aikana. Lähinna olen mietytinyt miten rakennan itselleni suunnitelman joka on helppo seurata ja sopii minun elämään. Opettajana minulla tulee olemaan aika lyhyitä päiviä ja ajattelin hyödyntää se asia omassa treenissä. Suunnitelman runko on vähän tämän tyylinen:

  • kestävyystreeni 2 kertaa viiikossa
  • voimaa 2-3 kertaa viikossa
  • kehonhuolto 1-2 kertaa viikossa.
Olen ajatellut treenata enemmän kotona. Minulla löytyy jo aika paljon välineitä ja löysin sopiva sovellus jonka latasin Tabille minkä avulla on helppo tehdä voimaharjoittelua kotona. Kelistä rippuen teen viikossa pari pw:tä tai juoksulenkkiä. Tässä tulee se ongelma eteen. Jos menen takaisin kuntosaliin missä olen jäsen, voin talvella suorittaa myös siellä kestävyystreeni koska sieltä löytyy jukosumatot, crosstraineri ja soutulaite, jos en menen niin olen sään armolla ja liikun ulkona ja teen sitä mitä keli sallii.

Olen jäsen naisille suunnattussa salissa. Jäsennyys on ollut tauolla koko syksyn ja mietin nyt että otanko sen uudestaan käyttöön vai mitä teen. Sali on ihan ok, laaja vailoima ryhmäliikuntatunteja, ok puitteet mutta isoin miinus on sali... Salissa on eniten laitteita ja todella vähän vapaita painoja. Jos omaan ohjelmaan haluan lisää kehonhuolto tunteja  niitä taas löytyy siellä... Hmm... pitää harkita...

Sitä hyltyliikunta tulee kevän aikana siitä kun käy ohjaamassa tunteja. Ohjaustunnit eivät ole minulle omaa treeniä koska tehtäväni siellä on ohjata ja opastaa joten koen että saan siitä se hyötyliikunta, niitä on kuitenkin viikossa muutama.

Että tällainen vuosi tulossa minulle! Ja muistissa se "lause"; "Train like a beast, look like a bauty!" ;)
 
Jessi

sunnuntai 30. joulukuuta 2012

Galen i kokos... jep, det kan man vara ;) Gjorde idag kokosfluff till kvällsbit. Fått tips om det här hos Pia (som föresten har en inspirerande blogg). I samma blogg hitta jag också tips på bountybollar, så testa på dem också. De ska få följa med til nyårsfirandet imorgon. Men antingen gjorde jag något fel, eller så får jag bara inse, är inte så bra på det här med bakverk... ;) men bollar blev det inte av dem.. Mer något avlånga grejer. Men goda var de, tjuvsmaka ett par till kvällsbiten :)
 
Nu mätt i magen och trött efter ett par timmar i simhallen idag... Hur kan det vara så tröttande...? Så ska jag krypa ner i sängen. Sista gången ringer kl. 04.55 för att väcka mig till jobbet! :)
Godnatt!
 

Kookos, nami!! On niin hyvää. Löysin vihjeen täältä Pian blogissa, miten tehdään kookosvahtoa. Oli muuten erittäin hyvää!! Kannattaa kokeilla, ja muutenkin vierailla Pian blogissa, siellä on paljon kivaa luettavaa. Samasta blogista löysin bountypallo ohjeet. En tiedä mitä meni väärin mutta palloja niistä ei tullut, jotain oudon muotoisia "möykkyjä" mutta hyviä olivat!

Nyt nukkumaan!! Huomenna kella taas soi 04.55 ja minä lähden töihin... viimeinen sellainen aikainen herätys :) Jee!!
Hyvää Yötä!!

Jessi

Toasts...


Mina ungar gillar pizza, men det ska vara hemlagad pizza, då är de nöjda och belåtna. Men ibland, ska maten vara snabbt klar. Som på fredag, då jag kom hem jätte hungrig efter en 10 timmars arbetsdag och hade lovat mina busar pizza. Då var det inte läge att ställa sej och fixa det, för då skulle mor i huset hunnit hungra "ihjäl" :D Det är otroligt vad maten smakat bra den senaste månaden efter daglig "nytto" motion c. 3-4 timmar... Kommer verkligen att sakna den dagliga motionen, nyttomotionen, jag fått på posten, så har nu försökt fundera ut ett vettigt schema som fungerar och som ger mig samma nöje och nytta. Men mer om det.... Nu handlade det ju om pizza ;) Då man inte hinner fixa en pizza från start, så fungerar ju varma smörgåsar lika bra. Alla får välja sin "fyllning" och vilket bröd de ska lagas på. Mina blev gjorda på mörkt bröd, lufttorkad skinka, dijoin senap underst, tomat och riven ost. Mums var det!! Och till det ett glas rött... gott det också ;)
 


Pizza on mun lasten herkku, mutta se pitää olla minun oma tekemä pizza. Joskus tilanne on sellainen, että ruoka pitää olla nopeasti valmis ja jos on luvattu pizzaa mutta aika ei salli sitä, niin kuin perjantaina, pitää otta joku muu vaihtoehto käyttöön. Tulin perjantaina kotiin, olin tehnyt 10 h työpäivä ja nälkä oli iso. Ruoka on maistunut viimeisen kuukauden aikana, kun sitä hyötyliikunta on tullut tehtyä, sellainen 8-10h/päivä. Jään kaipaamaan sitä kun jätän työt postilla.

Olin luvannut perheelle pizzaa mutta aikaa siihen ei ollut. Silloin lämpimät voileivät ovat todella hyvä vaihtoehto. Jokainen saa itse valita "täytteen" ja millä leivällä se tehdään. Minulle tuli tummalla leivällä tehdyt voileivät, täytteenä dijon sinappi alle, päälle ilmakuivattua kinkkua, tomaatteja ja juustoraastetta. Hyvää oli! Ja lasi punaista maistui ;)

Jessi

Trotsade kylan

Det var smällkallt hos oss igår, men trotsade kylan och gick en lång och rask promand, en pw :) Och oj vad skänt det var och blev på så gott humör efteråt :) Den resterade familjen satt bänkande framför Skylander Wii spelet igår så mor i huset fick fritt syssla med saker som jag gillar :) Var ju en utmaning att röra sig på mörka och hala vägar, men det gick fint. Det är sådana saker man får ta då man bor "mitt i skogen" på landet, utan vägbelysning och sandade vägar är väl för mycket begärt ;)
 
Säger det jag sagt många gåner förr; "Finns inte dåligt väder, bara dåliga kläder!" 
 

Oli eilen todella kylmää ja kova pakkanen mutta silti minun oli pakko päästä ulos lenkille. Pitkä, reipas lenkki teki terää minulle. Muut perheenjäsenet istuivat koko päivän Wi Skylander pelin ääressä joten äiti sai ihan vapaasti tehdä asioita mitkä kiinnostaa minua ja nauttia vapaapäivästä. Oli toki haaste olla lenkillä kun oli pimeätä ja liukkaat tiet. mutta se on sellaista mihin vaan pitää tottua, kun asuu landella, "keskellä metsää", missä ei ole tievalaistus ja hiekotetut tiet ovat vissin likaa pyydettyä ;)

Oli vaan pakko taas kerran todeta; "Ei ole olemassa huonoa säätä, pelkästään huono varustus!"

 
Jessi

lauantai 29. joulukuuta 2012

Life after....

Julen är förbi och så också allt onyttigt ätande, "back on track" ;) Blev en del choklad under julhelgen, men ibland unnar man sig sjäv något gott och onyttigt. Det viktigaste är ju att kunna bryta mönstret och inte fortsätta äta det onyttiga då helgerna är förbi. Fast choklad och konfekt är gott, jo, det är det... Så ser jag en viss ändring i mina vanor. Jag förderar hellre mörkchoklad framom den ljusa sockerfyllda konfekt chokladen. Sedan finns det ju ännu bättre alternativ om man vill "frossa" lite. Som t.ex. de supergoda kokos-nöt bollarna :) De har jag ätit rätt så mycket av... Okej... FÖR mycket ;) Så får vara glad att de tog slut och nya gör jag inte genast igen :D
 


 
Joulu on ohi ja niin myös herkkujen syönti. Nyt on paluu arkeen ja normi tavat taas käyttöön. Vaikka suklaa kuuluu jouluun ja myös minä olen syönyt suklaata, ja nauttinut siitä, niin tärkein on että huonot "tavat" jäävät pois heti kun joulu on ohi. Huomasin että joku muutos pääkopassa on tapahtunut, koska edelleen se tumma suklaa on se mikä maistuu minulle. Ja onneks on olemassa myös aika hyviä terveellisiä vaihtoehtoja, kuten nämä kokos-pähkinä pallot! Nam!! Niitä olen syönyt... jopa vähän liikaa... Mutta kun olivat niin hyvä ;) ja nienomaan, olivat, onneks loppuivat ja uusia en aio tehdä ihan heti :D

 
Jessi

maanantai 24. joulukuuta 2012

God jul! Hyvää joulua!

Nu tystnar denna blogg över julhelgen. Vill önska alla mina läsare en riktigt god och fridfull jul! Efter julen är jag tillbaka igen och då ska det bli lite mer träning också i bloggen ;) Finns goda planer inför nästa år :) Så lite om dem.
 
Men nu tänker jag njuta av god mat (i måttliga mängder), familjens samvaro och en bra bok!
 
God Jul!
 

Nyt tämä blogi hiljenee joulun yli. Haluan toivottaa kaikki lukijat oikein hyvää ja rauhallista joulua! Joulun jälkeen palaan ja blogiin tulee enemmän treeniä ja liikuntaa aiheisia julkaisuja. Minulla on paljon suunnitelmia vuodelle 2013, mutta niistä enemmän myöhemmin.

Minä aion jouluna nauttia hyvästä ruoasta (sopivassa määrässä), perheen läsnäolosta ja hyvästä kirjasta!

Hyvää Joulua!
 
 
 
Jessi

sunnuntai 23. joulukuuta 2012

Gotti, gott!!

Hittade ett recept på något som lät så gott, så tänkte att detta kunde vara gott julgodis :) Kokos-nöt bollar. Lätta att laga och de verkligen är goda! Och liiiite nyttigare än en massa konfekt så här vid jul ;)
 
Behövs:
 
250g mandelkross
250g hasselnötkross
100 g kokosflingor
250g farinsocker
200g smör
1 msk vaniljsocker
 
100g kokos till dekorering
 
Blanda nötter och kokos i matberedera, låt snurra några varv, häll i socker och smält smör. Kläm ihop till små bollar och rulla i kokosflingor. Låt stå i kylen så de hårdnar. Njut!!
Goda är de! :)

 

Löysin reseptin mikä kuulosti niin herkulliselta että päätin kokeilla. Hieman terveellisempi herkku näin jouluksi. Ja olivat helppoja tehdä.

Tarvitset:

250g mantelirouhe
250g hasselpähkinärouhe
100g kokohiutaleita
250g fariinisokeri
200g voita
1 rkl vaniljasoker

100g kokoshoiutaleita koristeluun

Sekoita pähkinä ja kokos monitoimikoneessa, muutama kierros. Sekoita sokeri ja voi joukkoon. Muotoile taikinasta pieniä palloja ja pyöritä kokokseen. Anna olla jääkaapissa noin vuorokausi. Nauti!!

Jessi

Jeeee!!!

Har i snart en vecka svävat omkring på små moln och gått med ett knasigt flin på läpparna!! Jag är äntligen färdig!! Fick på tisdag min yrkesexamen inom idrott och ett år av "blod, svett och tårar" är bakom mig! Känns skönt, men också sååå vemodigt! Alla de där härliga människorna jag träffat varje månad det senaste året... nu vet jag inte när vi ses igen... :'( Men vi har redan träff inbokad för sommaren 2013 :D
 
Och konstigt känns det också att lämna Pajulahti. Stället dit jag åkt varje månad, stället som gett mig en sådan härlig inre ro och avkoppling, trots intensiva dagar. Saknar det också. Men som tur, dit är det inte längre än 1 timmes bilfärd, så vem vet, kanske jag hoppar i bilen någon dag och åker dit bara för att ta hand om mig själv och njuta av miljön :)


 


Kohta viikon verran olen kulkenut hassu hymy naamalla ja onnellisen ihmisen olo päällä. Olen valmistunut!! Vuoden urakka on ohi ja minä olen vihdoin liikunnan ammattilainen!! Siis mikä tunne!! Mahtavaa!! Ja samalla niin haikea olo, koska tulee ikävää niitä ihania kurssikavereita, kaikki ihanat ihmiset ketkä olen oppinut tunteman tämän vuoden aikana :'( Mutta onneks miellä on jo tapaaminen sovittu, kesällä 2013 suunnataan Ääneskoskelle päivittämään kuulumiset :D

Ja myös Pajulahti jäi taakse, se ihana paikka joka on antanut minulle hyvä olo, sisäinen rauha ja voima. Vaikka päivät siellä olivat hektiset. Onneks Pajulahteen ei ole kun tunnin ajomatka, niin sinne voin mennä milloin vaan, ja vaan nauttia ja pitää huolta itsestäni!

 
Jessi

perjantai 14. joulukuuta 2012

Dreams...

 
Har alltid tänkt som så att alla kan nå framgång, bara man är beredd att jobba för saken. Ibland kan det också betyda att man måste ge upp något för att nå fram till sina drömmar och mål. Så gjorde jag, jag tog ett steg ut i det "tomma" för några månader tillbaka. Jag har under denna höst stått inför många svåra val och varit tvungen att göra tuffa beslut. En dröm är i alla fall uppfylld, jag kommer nästa år att få ta emot en stor utmaning. Ska jobba som klasslärare hela vårterminen!! Pirrigt, nervöst, roligt och en mycket värdefull merit! Och kanske jag får spendera min julhelg på att kolla vad de undervisas åt femteklassister nuförtiden ;)
 


Olen aina ollut sitä mieltä että kuka tahansa voi saavutaa unelmat ja toteuttaa haaveita, jos vaan on valmis tekemään sen eteen töitä ja joskus myös uhrauksia. Itse tein hyppy tuntemattomaan kuukausia sitten. Syksy on ollut täynnä päätöksiö, valintoja, mitä tehdä, mitä haluan tehdä, miten jne. Yksi unelma olen saavuttanut ja otan tammikuussa vastaan ison haasteen. Aloitan luokaopettajana!! Se on jännittävää, hauskaa, täynnä haasteita ja siitä saan niin paljon kokemusta. Olen niin onnellinen!! Joskus pitää vaan uskaltaa tehdä myös ne vaikeat ratkaisut elämässä ja siitä seuraa sitten jotain hyvää!

Jessi

torstai 13. joulukuuta 2012

Trött, tröttare, Jessi....

... jep... just så känns det nu!! Det är med att vakna kl. 04.55 varje vardagsmorgon och sedan ta sig fram på cykel i denna mängd snö och ha fullt last med post, det tröttar ut! och mängden post ska vi ju inte tala om ;) Tror det är jul på kommande ;) I alla fall är det en massa julkort i farten :D Men det är ju så himla bra motion, fyra timmar ute, cykla och upp och ner i trappor, bära, lyfta och pulsa i snö. Det bränner en hel del kalorier. Tog på mig min pulsmätare, mest på skoj. Under dagen rutt, som tog 3h 46 minuter, brände det så där 1456kcal (!!!) och kan ju nog berätta att det var svettigt idag, tror att alla de som ska ploga snö var och julshoppa eller låg hem och sov, för det var inga plogade vägar idag inte!! Så ni kan tro det smaka gott med mat då jag kom hem. Blev en färgrann wok, enkel, men god - morötter och lök. Och till detta lite strimlad broiler. Färgerna piggade ju i alla fall upp :)
 
 


Jep... olen niin väsynyt!! Tämä joka arkipäivän herätys klo. 04.55 ei ole ihan minua varten.. väsyttää. Ja kun sen lisäksi vietän iso osa päivästä ulkona niin väsymys on ihan omaa luokaa :) Postinjakaaminen pyörällä tässä lumimäärässä on joskus aika haastavaa. Ja kun sen lisöksi juoksen ylös ja alas rappukäytävissä, niin kyllä se tuntuu kun työpäivä on ohi. Otin tänään sykemittarin mukaan kun lähdin piirille. Reitti kesti tänään 3h 46 min. ja kaloreita kulutin 1456 (!!!) Kyllä ruoka maistui kun saavuin kotiin. Tein värikäs wok joka piristi, sekä näöltä ja maulta. Tosi helppoa, porkkanaa ja sipulia ja lisukkeena broilerinsuikaleita, nam!!

lauantai 8. joulukuuta 2012

Hemp hand protector

Torra händers räddning!! Body Shops Hemp hand protector. Den hjälper verkligen mot supertorra händer som behöver blir mjuka igen! Tuben är inte den mest praktiska, men det är en bisak, så änge innehåller är så bra som det är :) Doften är inte den heller så super... men de är också en bisak ;)
 

Kuivien käsien pelastus! Body shopin Hemp hand protector. Se auttaa myös silloin kun on todella kuivat kädet. Pakkaus/tuubi ei ole niin kätevä, mutta se on sivuasia, kunhan sisältö on hyvää. Niin... tuoksu ei ole niin hyvä, mutta paras on että voide imeytyy nopeasti ja käsistä tulee pehmeitä :)

 
Jessi


perjantai 7. joulukuuta 2012

... habaa.... ;)


Me Naiset Sport (8/2012) var verkligen ett bra nummer. Och innehöll, för mig, ett super tips. Har just en jobbsituation som innebär MASSOR av motion på arbetstid. Jag bär ut post! I min rutt finns det 54 höghustrapphus som jag ska upp och ner i 3-5 våningar, upp och ner. Det ni ;) Och mellan husen rör jag mig med cykel. Kul!! Så det blir både utevistelse och motion flera timmar varje dag. Det här betyder ju att benen och rumpan, de får jobba fem dagar i veckan. Nice, det gillar jag! Armarna däremot är inte lika "hårt utsatta", så de här tipsen på bra träning för armarna kom verkligen som på beställning! I och med jobbet så blir det inte så mycket träning på fritiden, men bara jag kommer in i jobbet och hittar en bra balans, så ska det nog blir en bra kombinatuon av uthållighet (det får jag via jobbet) och därtill styrka och högintensiv träning. Blir bra det här ;) Fast vet ju inte hur länge jag jobbar på posten... Har så många andra krokar i vattnet just nu ;)



Me Naiset Sport lehti (8/2012) oli erittäin hyvä ja sisältörikas numero. Ja sisälsi todella hyvät ohjeet että saa vähän "täytettä hihaan" ;) Minulla on sellainen työtilanne tällä hetkellä että liikun TODELLA paljon työpäivän aikana. Olen tällä hetkellä postinjakaaja ja omalla alueella on 54 kerrostaloporasta 3-5 kerrosta, ja niitä menen ylös alas joka päivä, viisi päivää viikossa. Ja paikasta toiseen liikun pyörällä! Ei ollenkaan pahaa ;) Jalat ja takapuoli tekevät ahkerasti töitä joka päivä ja kädet sitä vähemmän. Tämä liikesarja oli kuin minulle tehty. Hyviä liikkeitä että saan vähän tasapainoa tähän omaan liikuntaan. Tilanne nyt on se että treeniä vapaajalla jää vähemmälle. Yritän pikku hiljaa löytää jonkun hyvän tasapainon. Töissä saan sitä kestävyystreeniä/kuntotreeniä (siis jos sitä postia jakaa reippaasti) ja sen lisäki yritän lisätä voima ja korkeasyketreeniä. Tasapaino on vielä hakusessa. Olen nyt kuukauden loppuun asti postilla... Minulla on niin monta koukkua vedessä, että ensi vuosi on vielä avoin, mutta tiedän että postilla löytyy kyllä töitä, jos vaan haluan jäädä :)

Jessi

torstai 6. joulukuuta 2012

Mellis....


Vissa dagar är ju bara sådana som man rusar från plats A till B och vidare till C hela dagen.. puuuust... :/ Då kan man behöva ett snabbt mellanmål mellan varven, som tur finns det sådana i butikerna, de bra alternativen menar jag. Foosh smootihe och So Lo Carb proteinstång. Båda var riktigt goda, speciellt den där protienstången med pepparkakssmak, den gilla jag. Den här kombinatinen gav mig passligt med energi att rusa vidare :)
Jotkut päivät ovat sellaiset että juokset paikasta toiseen koko päivän... huoooh.... Silloin on pakko syödä joku välipala päivällä että jaksaa, ja onneks kaupasta löytyy myös hyviä vaihtoehtoja, kun nopeasti pitää saada jotain suuhun. Löysin kaupasta Froosh smootihe ja tosi hyviä protsku patukoita, toi piparkakku maksuinen oli todella hyvä :) Ja nämä antoivat energia jatkaa mun "juoksemiset" :)

 
Jessi