lauantai 29. kesäkuuta 2013

Arms and shoulders

Har varit en intensiv dag. Mannen på läger så är ensam med killarna hela veckoslutet, då är det ju lite fart på.... mest hela tiden ;) Dessutom regn stor del av förmiddage, så vi passa på att ta en runda till centrum och hamna in på H&M. Hade som plan att hitta något åt killarna på rea, men icke... smått besviken. Men hittade åt mig... en träningstop i härlig lite neonrosa färg och alldeles underbart material. Gillade ryggpartiet mest. Hem och fixa lunch och sedan bjöd min snälla mamma mig och killarna på teater i Esbo, Finns sommarteater. Var en rolig föreställning och vi gillade den!
 
Hemma igen ville pojkarna ut på studsmattan och studsa och bygga på kojan i skogen, så jag passa på att köra ett pass för armar och axlar.... Åååh himmel vilket darr det är i armarna ännu...n ju knappt skriva ;) Men det är väl det som kallas "happypain" ;)
 
 

Darriga armar, svettigt och till slut ett gäng plankor ;) Då utmaningen, som tog slut förra veckan, fick mig att vänja mej vid plankor, så fortsätter jag med dem regelbundet :) Denna vecka inte lika intensiv som förra, men nu och då!

Nu skall jag krypa ner under tecket och titta på någon "tjejfilm" via Netflixen. Imorgon en ny dag, en ny fartfylld dag och på kvällen kommer mannen hem :)


Vauhdikas päivä takaana :) Mieheni on sabaleirillä ja minä yksin kotona poikien kanssa, silloin kyllä riittää vauhtia ;) Ja kaiken lisäksi suurin osa aamupäivästä satoi vettä. Lähdettiin shoppailuretkelle, ajatuksessa löytää pojille jotain alennusmyynneistä. Ei ollut mitään sellaista mitä olisimme tarvinneet.. :( Mutta minä löysin treenitopin ;) , sellainen ihana neonpinkki missä oli kiva selkäosa ja ihana materiaali!

Illalla olkapää- ja käsitreeni ja toppi pääsi testiin :) Kädet vielä vapisee.. hyvä että pystyn kirjoittaa ;)
Nyt peiton alle ja Netflixistä joku kiva "hömppäleffa". Huomenna uusi (vauhdikas) päivä ja illalla mieheni saapuu taas kotiin!

So true!!!

 
Du når dina mål genom hårt jobb! Och varje minut är värt det hårda jobbet, men ge det tid, så ser du resultat :)

perjantai 28. kesäkuuta 2013

Parkjumppa och shopping

Har mega mycket träningsvärk i ben och rumpa ;) Men jag var visst inne i någon blogg och kommentera att det är ju den bästa träningsvärken... Jaajaa... :D Efter tre dagar med mycket rump- och benträning, så ska det väl kännas ;) Igår blev det igen ett parkjumppa pass ute i det fria, solen. bra musik, en mycket ivrig ledare och svettigt! Just så där perfekt! Passet var samma som på måndag kväll, föst en pulshöjande bit, sedan en massa styrka för ben, rumpa och mage och till slut balansövningar. De här parkjumpporna är för mig mer återhämtande träning, men de behövs ibland de också! Idag blir det en vilodag och så tränar jag igen lördag och söndag!
 
Blev ett dopp i killarnas pool då jag kom hem, och det tyckte ju ädre killen att var väldigt skojigt; "mamma, simmar i vår simbasäng!!" Jep, munternt värre :) Men det svalka skönt, sedan dusch och kvällsbit. En god banan-vaniljsmoothie gjord på naturell jogurt och vatten och lite proteinpulver i och nötter, mums!
 
 
 
 
Hade ärende i centrum igår på dagen och passa på att ta en tur i klädaffärerna (som ju i vår lilla byhåla inte är många...) Shoppar sällan kläder åt mig själv nuförtiden, tidigare blev det mer. Nu blir det mest träningskläder som jag shoppar.. hmmm... Tidigare behövde jag i jobbet kläder som passa in för en "buisness look", men nu klarar jag jag med jeans, leggins, tunikarm toppar, tröjor osv. Alltså bekväma kläder. På skolbänken behövs ingen "buisness look" och inte i kommande arbetslivet heller. Denna bekväma, lite sportiga stil är så mycket mera "jag". Men, ibland kan det ju vara bra med något lite städigare där i garderoben, och en sommarklänning som kan varieras i olika stilar - ledig, fest osv. är ju inte helt fel! Speciellt inte om man hittar den på rea fr under 10€ ;) Så ett klädköp blev det, något som inte är träningsrelaterat :D Djup "v" både bak och fram :) (tur man har något att fylla upp den med...hih...) och snyggt rynk så den faller fint. 
 


Puistojumppaa ja ale shoppailu - siitä oli minun torstai tehty :)
Hikinen tunti puistojumpassa, mutta teki hyvä. Oli minulle erittäin hyvä palauttava treeni kahden päivän "rappujuoksemisen" jälkeen :) Tänään on lepopäivä, la ja su on taas aika treenata :)

Kävin muuten ale ostoksilla :) Harvoin ostan enää itselleni vaatteita, en tarvitse, kaapista löytyy hyviä vaatteita. Ennen kun piti töissä olla ns. "buisness look" niin vaatekaapissa piti olla sen tyyliset vaatteet. Enää ei tarvitse! Nykyään farkut, legginsit ja sporttinen tyyli riittää ja se on se tyyli missä viihdyn ja tunnen että tyyli on "minä". Mutta on se aina hyvä että kaapista löytyy esim. kesämekko joka sopii moneen tyyliin, ja sellainen eilen löytyi alerekistä, maksoi alle 10€ ja tätä voin käyttää koko kesän, juhlaan ja arkeen :) Jess!!

keskiviikko 26. kesäkuuta 2013

Svettigt och varmt, men skönt med sommar!

Jag vet att man ska inte klaga, men idag har det varit såååå varmt!! Trodde jag skulle smälta under min postdelningsrunda, men gjorde ju inte det... ;) men mer vatten än vad jag hade med skulle ha varit bra att ha :) Hemma somna jag en stund på soffan, var helt slut då jag kom hem, så värmen gör nog sitt. Efter tuppluren smaka det bra med mat. Mannen grilla biffar och jag slängde ihop lite sallad till, gott och fräscht. Sen åkte killarna och mannen iväg på träningar och jag passa på att njuta av em mugg kaffe och lite choklad ;) Och som om jag inte skulle ha fått nog med motion idag så åkte jag iväg på ett kettlebell pass :)  Det var nog också i svettigaste laget... puuust! ;) Men åh vad skönt. Imorgon skall det ännu bli träning, men sedan på fredag skall jag ha en vilodag! Och bara njuta av sommaren och sol! Imorgon ännu en skoldag, fredag fjärrstudiedag (vi får en uppgift att göra och lämna in) och sedan fyra veckor "sommarlov"!!!! Jag väntar!! :)


Tror det kan vara lite träningsvärk imorgon... ;) Blev flera hundra svingar på kettlebell passet :) Såg ut som en tomat i ansiktet och svetten bara rann, så lämna bort bilden på mej ;) hih.... Det var ingen vacker syn, men hur var det, "if you still look pretty after your workout, you didn´t  do your best" :) Så imorgon skall jag njuta av den eventuella träningsvärken och tänka att kroppen jobbade hårt dagen innan!

Hello my friend! Letś play!
 
On kyllä ollut erittäin hikinen päivä!! Töissä olin ihan varma että sulaan ;) en sulannut, vaikka hikistä oli ja kun tulin kotiin nukahdin sohvalla, kroppa oli vähän väsynyt! Vähän ruokaa, kahvia ja levon jälkeen ohjelmassa kahvakuulatunti! Se vasta oli hikistä mutta voi että teki hyvää! Kyllä tämä suomen kesä on ihana ja siihen vielä lisätään mahdollisuus treenata ulkona niin on se vaam täydellistä!
 
Huomenna koulupäviä ja perjantaina "tehtäväpäivä" ja sen jälkeen alkaa minun loma!!! Ihanaa, neljä viikkoa lomaa!!


tiistai 25. kesäkuuta 2013

Härliga värme!!

Det har varit en super varm dag här idag! Trodde jag skulle smälta bort idag ;) Orsak - ja, ni vet, det där att kombinera nytta med nöje ;) Råkade få två dagar ledigt från skolan i.o.m att jag har ett rätt så färskt första hjälp intyg. Kunde ju inte komma lämpligare, än att de ringde mig från posten och undrade om de kan få hjälp av mig, justa idag och imorgon :) Jobbade på posten hela december 2012 och lovade då jag sluta, att vid behov kan jag hoppa in i sommar. Visste att jag skulle börja studera och att vi har skola ännu hela juni och sedan fyra veckor ledigt, men behöver vila lite för att orka med kommande studier, blir en tuff höst med mycket nytt. Men någon dag nu och då passar fint! Så jag har cyklat och sprungit/gått upp och ner i trappor idag :) Jihuu!! Svettigt värre! 55 höghustrappuppgångar, 5 med hiss 50 utan (!!) ;) Och 50 egnahemshus. Rör mig med cykel i "mitt" distrikt. Så benen har fått träna idag. Inte illa att få träna OCH få en liten lön för det ;)
 
Och kvällen sluta ännu med cykeltur med killarna och passligt uppvärmd, så blev det träning för armar, axlar och rygg i kvällssolen. En mycket bra dag med andra ord!
 
Fyndade på rean, nya löptossor. Nice! Jätte sköna och gillar deras utseende ;) Och de var verkligen i en prisklass som passar mig :) Ska testa dem imorgon på jobbet, köra in dem.
 
En god kvällsbit, kvargjogurt, mullbär, äppel och gojibär och nu natti, natti, min klocka ringer 04.50 imorgon bitti :) 



Mums - kvargjogurt, äppel, mullbär och gojibär
 
 
Onpa ollut kuuma päivä tänään! Mutta on tämä suomen kesä niin ihana! Ja tämän lämpimän päivän kunniaksi kävin vähän töissä, jakamassa postia ;) Voin kertoa, oli erittäin hikistä hommaa tänään. Samalla se on aika mukava, treeni ja työ. "Mun" piiri menee jo treenin piikkiin :) 55 kerrostalo porrasta 5 missä hissiä, 50 ilman) ja 50 omakotitaloa ja fillarilla liikun. Kertyy mukavasti kilometrejä ja jalat/pakarat saavat kyytiä ;) Huomenna vielä. Sen jälkeen yksi koulupäivä, yksi etäpäivä tehtäviä varten ja alkaa minun loma!! Ihanaa!!
 
Ei riittänyt että päivällä olin ulkona ja liikuin, kävin vielä illalla pyörälenkillä poikien kanssa. Ja kotona pihalla, ilta auringossa, tein käsi, selkä ja olkapää treenin. Luulen että uni maistuu kohta, ja muutenkin, kello herättää huomenna aamulla 04.50 :)
 
Tein muuten kiva alelöydön tänään! Uuden Niken juoksulenkkarit ja eivät olleet hinnalla pilattuja ;) Muutama hassu kymppi, olivat reilusti alennettuja!
 
Hyvää yötä!


maanantai 24. kesäkuuta 2013

Parkjumppa

Gav åt min mamma i morsdagspresent ett tre månader långt "välmående" hjälp. Dvs. jag hjälper henne, sporrar, ger tips och råd och gör henne sälskap på promenad och lockar henne med på diverse grejer. Tillsammans ska vi upp mammas kondition :) Idag ringde jag henne; "Hej mamma, parkjumppa idag kl.19, ses på plats! Hejdå" Och mamma, hurtiga mamma, cyklade till jumppan, körde timmes passet och cyklade hem igen! Snart har vi jobbat tillsammans i en månad och mamma har hittat glädjen i att röra på sig!
 
Så här på sommaren har vi ett stort utbud av gratisjumppor i Borgå, så då kan man ta tillfället i akt och gå på det som bjuds. Idag var det aerobic jumppa på konstgräset. Det var svettigt, kul och ett pass i min smak! Passet innehöll idag en hel del squats och plankor (!!) :) Mamma hängde bra med och det bästa är, alla gör enligt egen kondition och förmåga. I.o.m att det är upp till 300 deltagare så kan ledaren omöjligt se på vad och hur alla gör, så hjälpte mamma med rätt teknik osv. och efter en stund knackade damen, på andra sidan om mig, mig på axeln och frågade om hon gör rätt :) Hjälper gärna! Kul!
 
Här syns en liten liten del av alla som var där ikväll :)
 
 

Porvoon puistojumppaa kerää runsaasti väkeä! On se mahtava etu, kun kaupunki järjestää kesällä paljon ilmaisjumppaa ympäri kaupunkia. Tänään olin äidin kanssa jumpassa. Äito sai äitienpäivälahjana kolmen kuukauden "kuntovalmentaja" paketti. Autan äiti löytämään liikunnan ilon ja nostaa hänen kunto. Ja hyvin on sujunut tähän asti! Äiti on innokas ja joskus se vaan vaatii että joku lähtee mukaan lenille tai houkuttelee mukaan jumppaan! Yhdessä tsempataan!

En bra vecka - igen!

Veckan som gick var en mycket bra vecka! Mångsidig träning och bra känsla hela veckan!

Måndag: aktiv vila (cykeltur) + plankor
Tisdag: löprunda i snabb takt + plankor
Onsdag: Kettlebell 1h + plankor
Torsdag: vila + plankor
Fredag: löprunda + plankor
Lördag: vila + plankor
Söndag: Paddling + plankor

Fick ihop 54 minuter till plankutmaningen och är mycket nöjd med mitt resultat!
Nu kör vi ny vecka och nya tag :)  Tre dagar kvar till semestern!


Taas kerran och hyvä viikko takana :) Tuntuu hyvälle ja on ollut hyvä tunne koko viikon, treeni on maistunut ja sujunut hyvin!

Maanantai: aktiivinen lepo (pyörily) + lankkuja
Tiistai: Lenkki (nopea tahti) + lankkuja
Keskiviikko: Kahvakuula 1h + lankkuja
Torstai: Lepo + lankkuja
Perjantai: Lenkki + lankkuja
Launtai: lepo + lankkuja
Sunnuntai: Melonta + lankkuja

Olen keränyt 54 lankkuminuutteja viikon aikana, tuntuu hyvälle!
Tänään alkoi uusi viikkoa ja mahtavaa fiilis! Enää kolme päivää ja loma alkaa .)

sunnuntai 23. kesäkuuta 2013

En bra matdag

Vissa dagar smakar maten bättre än andra. Idag starta dagen bra! Men det gör den alltid på stugan :) Tog en välförtjänt paus ocj njöt av midsommaren i goda vänner sälskap, med god mat och lite vittvin. Livet är bra ibland och man ska njuta av de goda studerna! Och det bästa är ju att efter en helg, med mycket gott, hitta tillbaka till det sunda igen :)

Sommarfrukost - grekisk jogurt, jordgbbar och mullbär
 

Bästa sommarlucnehn ever - rökt lax, sallas och avocado
 
 
Mökillä ruoka maistuu! Ihana aamupala, kreikkalainen jogurtti ja mansikoita ja ihana kesälounas, savustettuu lohta, salaattia ja avocaado :) Maistuu hyvälle! Juhannus vietettiin hyvinen ystäviuen seuassa, hyvää ruokaa ja valkkaria... ;) On tärkeätä että osaa nauttia elämästä ja myös osaa sen että juhlien jälkeen löytää se terveellinen elämäntapa taas. 

perjantai 21. kesäkuuta 2013

Glad Midsommar!!


Glad midsommar - Hauskaa juhannusta!

Squat challenge - resultat

Så var 30 dagar förbi och squat challengen är över! Och det har blivit mååååååånga squats! Vissa gånger har jag haft grym träningsvärk, andra gånger inget alls. Men jobbat har jag, med och utan vikter. Har det gett resultat? Ja, det har det väl :) Tog bilder då jag starta och tog bilder då jag var klar. Bilden till vänster (det gluttar fram en pink top under tröjan) är start och bilden till höger då 30 var slut. VIsst ser man ju en skillnad, eller vad? Visst gör man det? Jag tycker det syns ;)
 
Har ju också sysslat med en massa annat, så visst ger det ju också resultat, men är nöjd med det som squat utmaningen gav mig! Så ni som inte testat, gör det! Det är stundvis jobbigt, men det är värt det!
 
 

 
 
 


Kyykky haaste on paketissa ja on aika arvioida millainen tulos on. Eli noin kuukauden aikana olen tehnyt kyykky haasteen, täältä löytyy. Se on ollut välillä rankkaa, hauskaa, palkitsevaa ja hikistä ;) Entäs tulos? No ainakin omasta mielestä näkyy että jotain sille takapuolelle on tapahtunut ;) Ihan hyvää! Eli jos et ole kokeillut, kokeile ihmeessä ;) Se kannattaa!!

tiistai 18. kesäkuuta 2013

Veckan som gick, var bra!

Förra veckan var en mycket bra träningsvecka :)

Måndag - vila - plankor
Tisdag - HIIT träning hemma
Onsdag - Ben, rumpa, höft + lår. Och plankor
Torsdag - Gräsklippning, löprunda och magen
Fredag - PW (aktiv vila+plankor)
Lördag - plankdag
Söndag - Löprunda och plankor

Jag är nöjd!

torstai 13. kesäkuuta 2013

En perfekt dag!

Efter en dryg vecka sommarlov var det konstigt då väckarklockan ringde idag, skolmorgon :) Kul! Superfrukost, grekisk jogurt, honungsmelon, mulbär, gojibär och nötter - super mums!! Ett knäckebrd med bondost och kaffe och klar att åka till skolan. Sista dagen av den första perioden, den som jag avverkat som distansstudier pgs. av jobbet som lärare. På måndag börjar ny period och nytt ämne. Kanske inte nämnt det, men studerar till närvårdare på heltid fr.o.m nästa vecka måndag och beräknas bli färdig närvårdare i december 2014. Har skoladagar ännu ett par veckor och sedan "riktigt" sommarlov i fyra veckor! Så idag fanns det också orsak att fira, första delen avklarad med vitsodet "mycket god" :) Så nöjd!! Nu känns de tre sista månderna av stress, stress och ännu mer stress inte längre så farliga :) Så har firat idag, med både sushi och nu på kvällen ett glas bubbel.
 

Är både "barn och man fri", ungarna på stugan med farfar och mannen i Tahko på läger. Så perfekt att satsa på träning i lugn och ro ;) Så min kväll bestod av gräsklippning, löpruna och squats ;) Vi har rätt stor gräsmatta, då man klipper i riktigt rask takt, så att man blir varm och svettig så tar den en timme! Efter det, snabbt klädbyte på med löptossorna och ut på en runda. Sköönt! Var ju passligt uppvärmd efter gräsklippningen, så det rulla på väldigt fint idag :) så gjorde nytt tidsrekord på min "kortrunda", jess! Väl hemma, fram med viktstången, på med lite plattor och så squats... , måååånga squats, 220 (!!!) för att vara exakt. Så imorgon känns det i rumpan och låren, nu gjorde jag alla 220 med vikter och de sista 40 med riktigt tungt. Fem dagar kvar på utmaningen och visst kanske det syns lite skillnad på "putet" :D



Efter squatsen lite plankor. Har fått ihop 25 minuter, så 15 minuter kvar denna vecka. Man kan ju göra det lite roligare och ta kettlebells till hjälp ;)


Tänään on ollut sellainen täydellinen päivä!

Aamu alkoi että herätyskello soi, koulupäivä. Viimeinen päivä eksasta jaksosta. Opiskelen lähihoitajaksi ja maanantaina alkaa uusi jakso ja uudet aiheet. Tänään eka jakso paketissa, arvosanalla kiitettävä. Tuntuu niin hyvälle!! Tämä on niin minun juttu ja olen erittäin motivoitunut opiskelija!

Sitä olen juhlinnut sushilla ja illalla lasillinen kuplivaa. Mutta ensin ilta on treeniaiheinen ;) Olen sekä "lapseton ja ilman miestä". Lapset vaarin kanssa mökillä ja mies Tahkolla, leirillä. Päätin leikkaa nurmikon. Meillä on sellainen "sopivan" kokoinen nurmikko. Kun sitä leikkaa ripeällä vauhdilla, niin että tulee lämmintä ja hiki,  siihen menee tunti. Vaatteiden vaihto ja lenkkarit jalkaa ja lenkille. Ihanaa!! Oli ollut juuri sopiva alkulämmitys ;) Kun pääsin kotiin, tein kyykkyjä, se haaste, siis paaaljon kyykkyjä, 220 (!!!). Otin levytanko ja painot avuksi ja siitä tuli kyllä erittäin raskas kyykky setti :) Huomenna saattaa olla että tuntuu jossain :D Enää viisi päivää kyykkyjä ja kyllä se jo vähän näkyy että niitä olen tehnyt.

Kyykkyjen jälkeen lankkuja ja jos haluu tehdä erilaisia kyykkyjä voi aina ottaa kahvakuulat avuksi :)

keskiviikko 12. kesäkuuta 2013

Mitt "hemmagym"

Har ett flertal gånger här i bloggen nämnt mitt "hemmagym" och det har ju vuxit lite med tiden ;) Just nu är största delen av redskapen flyttade ut. Gillar att träna ute och då r det bekvämt att ha allt nära till hands. Till hösten/vintern lär väl en del av redskapen flytta in och en del i garaget, så får träna där då jag vill :) En del redskap förvaras inomhus, för de tål nog inte att "bo" under bar himmel :) bl.a. fitballen. TRX banden saknas från bilden, men de hänger i killarnas gungställning (stackars barn som blev utan gunga...nä, vi samsas om ställningen ;) ). De små gula vikterna på bilden är lillkillens ;) Han gillar att träna med mamma, så han har egna vikter som passa honom. De väger typ 500g/styck. Med hjälp av denna samling redskap så får man till en riktigt, riktigt bra träning hemma! :)
 
Bilden finns också på min instagram, jessibremer, är kanske mer aktiv där under sommaren än här på bloggen, så välkommen att följa mig där :)
 

Näillä välineillä olen rakentanut ihan kivan "kotisalin". Näillä saa hyvän treenin tehty ja näin kesällä on mukava treenata ulkona. Kuvasta puuttuu jotain asioita mitkä en voi pitää koko ajan ulkona, esim. kuntopallon. Kun syksy tulee siirrän osa "punttiksesta" autotalliin ja osa sisään. Olen ihan tyytyväinen että olen saanut kerätty näin kivan "salin" ja ajan mukaan se kasvaa :)



Trött mamma...

Så sant!! Speciellt då man bli väckt alldeles för tidigt på sin semester, då behövs det något för att komma igång!! :/ Men nu är dagens plankor avklarade, squatsen, tåhäv och höftlyft :) Skönt att svettas en stund, nu frukost och humöret på top! Så; "godmorgon världen, dags att möta den!"
 
 
 

tiistai 11. kesäkuuta 2013

HIIT träning hemma

Så här på sommaren håller vi till lite här som där :) Bara för den skull vill jag inte glömma bort träningen så hittade detta pass, perfekt att ha med, t.ex. till stugan :) Det här kan du göra precis var som helst!! Behöver inte extra utrutsning. Ska testa detta ikväll :) Är en vecka ensam med killarna då mannen är på läger med innebandylaget han tränar. Vill inte lämna killarna så mycket ensama så denna vecka blir det träning här hemma och ev. någon löprunda och killarna kan följa med på cykel. Men blir bra det här också. Så gymbossen inställd och så kör jag ikväll!
 

Fundera lite vad är det där "push up rotations".... hmmm... Här är en bild:

 
 
Näin kesällä kun liikku vähän siellä täällä iin on hyvä että on olemassa paljon vaihtoehtoisia treenejä. Tämän löysin! Illalla meinaan kokeilla. Tämän pystyt tehdä missä vaan, kun se ei vaadi paljon lisää välineitä ym. Vaan sinä, kello ja hyvä  fiilis.
 
Jäin miettimään mikä se "push up rotations" tarkoittaa... ja löysin siitä hyvän kuvan. Että siitä vaan kokeilemaan! Tämä on minun treeni tänään illalla! :)


Härliga backintervaller....

Rätt sent på söndag kväll drog jag på mig springkläder och iväg ut på en runda. Nu då det varit så varmt på dagarna så är det skönt att bege sig iväg på kvällen då det är lite svalare. Klockan var strax efter 21 då jag sprang iväg. Det blev backintervaller... Puuuust!! Har ju lyckan att det finns en backe rätt nära så jag jogga dit i uppvämningstakt och palnera på vägen att fem gånger upp och ner för den. Den är jobbig, först en stigning, sedan blir det en kort bit rakt och sedan en brant stigning. Efter fyra gånger så kändes det i benen och rumpan, en gång till ännu, hade ju bestämt mig att fem gånger skulle det bli!! Och efter femte gångenb kändes det rätt bra så blev ett bonusvarv ;) Sedan sakta hemåt igen. Sköööönt!! Och svettigt! Blev totalt 5km så var en passlig söndagstur. Hemma på terassen plankor (Jess!! fick ihop mina 30 minuter) och crunches med vikt. Bra slut på veckan! 
 
 Puuust... men ännu en gång till!!
 
Mäkijuoksua on hikistä puuhaa... ;) Mutta voi että teki hyvää! Se oli minun sunnuntainillan ohjelma. Kertyi 5km lenkki ja sen päälle vatsalihastreeni :) Oli täydellinen loppu muuten hyvälle viikolle :)

perjantai 7. kesäkuuta 2013

Lite visdom i sommarvärmen...

Kloka ord! Det är ju just precis detta allt handlar om, att hitta den där balansen! Stöter så ofta på dem som vill komma iform, kanske tappa några kilon osv. och får ofta höra: "måste nu njuta av den sista glassen/glaset vin/chokladbiten..." Ja vad det nu sen kan vara. Det är ju inte de det handlar om, "den sista", utan att hitta den där balansen. Äter du största delen av veckan bra, hälsosmat, mångsidigt, tränar osv. så stjälper inte en "fuskdag" hela ditt projekt. Men om du är för sträng mot dig själv, så är chanserna stora att du misslyckas! Så njut av livet, var "snäll" mot dig sälv och låt förändringar ta tid!! 
 
 
Viisaita sanoja! Ja näin se on, jos haluu muutoksia elämään, niin pitävät olla sellaisia että pystyt elämään niitten mukaan. Saan usein kuulla, ihmisiltä ketkä haluavat syödä ja elää terveellisesti; "syön nyt vielä tämä viimeinen suklaapala/juon viimeinen lasi viiniä/syön viimeinen kakkupala... jne." Ei se tarvitse olla viimeinen, eikä se ole tarkoituskaan. Tärkeä on löytää se oma tasapaino, se mikä sopii minulle ei välttämättä sopii toiselle. Olemme kaikki erilaisia ja hyvä niin! :)

torstai 6. kesäkuuta 2013

Plankan 2013

Ja, det var ju den där plankutmaningen.... Förra veckan skulle det samlas 20 minuter panka, denna vecka 30 minuter... Förra veckan blev det 17½ minut... (ja, det är väl godkänt...) och denna vecka kämpar jag att få ihop mina 30 minuter. Ibland blir det sälskap av en kattfröken som gör allt för att distrahera sin matte ;) Och träningsvärken i magen gör sig på mind ;) Men känns ganska häftigt att känner redan nu hur jag blir startakre i bålen och orkar planka längre tid för varje gång! Jess, I love it!!
 
 
Lankku, paras vatsalihas- ja keskivartaloliike ikinä :) Löysin haateen täältä (Blogi on ruotisnkielinen). Eka viikko 20 minuuttia lankkuja, nyt toisella viikolla 30 minuuttia (!!!), mutta minä siinnittelen ja "lankutan" ;) Ja vatsalihakset ja keskivartalo kiittää ;)

Hej på er!!

Har varit en välbehövlig bloggpaus, men nu är det dags att damma av bloggen igen och vara lite aktiv. Aktiv, just det, det är ju precis vad man är det då det står sommarlov i kalndern! Jee!!! Ljuvliga sommar och värme, jag njuuuuter!!
 
Trots pausen från bloggen så har det inte blivit paus från träningen, har sysslat med lite ett som annat. Igår blev det en lång löprunda, så härligt. Klockan var 21.30 då jag drog iväg, lite svalare då och så orkar man bättre. Ljuvligt! Och en tur förbi havet kändes bra. Svettigt? JO!! Det bara rann då jag kom hem. Men det hindrade det inte från att göra "några "squats" ;) 
 
 Mitt bästa sommarmellis; jordgubbar med kokosmjölk - mums!
 
Fick en present av gubben för några dagar sedan <3 Han kom hem och ungarna kommer inspringade; "mamma, mamma, kom och se pappa har något åt dej!!" Undrade ju lite vad han nu hittat på :) Kom ut på trappan och där i gruset ligger två (!!) kompletta viktstänger med viktskivor!! Jee!! Begagnade, från ett gym, som förnyar sin utrustning, men de är mina och jag storgillar dem!!  Så nu "squattar" jag med vikter ;) Och idag så känns det i rumpan :D



Blogista, pieni, mutta tarpeellinen tauko! Teki hyvää!! Kesä on alaknut ja niin myös kesäloma, nautin!! Ihana kun aurinko paistaa, on lämmintä ja saa vaan nauttia!

Eilen kävin myöhään illalla juoksemassa, klo. oli 21.30 kun lähdin, silloin oli sopivan viileä ilma ja voi että se juoksu sujui hyvin eilen. Mutta oli kyllä hikistä!! Kotona tein kyykkysarjoja mun uusilla "leluilla" :) Mieheni toi minulle lahjan muutama päivä sitten. Levytankoja ja painoja!! Jee!!! Nyt minulla on aika täydellinen kotisali! Vaan penkki puuttuu, mutta eiköhän sekin järjestyy ajan kanssa ;)