sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Nöjd!


Nu blev det en bra vecka!! :)
 
Måndag: cardio + styrka med focus på ben och rumpa (två pass)
Tisdag: Vila
Onsdag: Innebandy + magcirkel
Torsdag: Kettlebell, helkropp
Fredag: Vila
Lördag: Morgonjogg + kettlebell med focus på armar och axlar
Söndag: 1h powerwalk
 
Jag är redo för en ny vecka!! Är du?
 
 
 
Nyt on hyvä viikko takana!! :)
 
Maanantai: Vauhdikas jumppa + kiinteytys, reidet ja pakarat (2 ryhmäohjausta)
Tiistai: Lepo
Keskiviikko: Saba + vatsatreeni
Torstai: Kahvakuula
Perjantai: Lepo
Lauantai: Aamuhölkkä + kahvakuula (kädet ja olkapäät)
Sununtai. Tunnin reipas kävelylenkki
 
Olen valmis ottamaan vastaan uusi viikko!! Oletko sinä? 


lauantai 27. huhtikuuta 2013

Vilken bra start på dagen!!

Pigg och fräsch ;)
 
Vissa dagar är sådana som startar extra bra, idag var en sådan. Dagens program var att sätta sig i en bil tillsammans med föräldrar och morföräldrar och åka till Österbotten för att fira min bror som fyllt 30 år. Så mycket stillasittande detta veckoslut. Så jag la ställde in väckning till kl. 6.00 på lördagmorgon, steg upp, drog på mig kläderna och ut i den friska luften. Härligt, fåglarna kvittra och naturen höl på att vakna, Sprang en runda och gjorde några kettlebell övningar hemma på gården. Härligt! In, duscha, äta frukost och sedan iväg. I alla fall vaknade jag bra och fick energi att orka med resten av dagen. Nu har jag precis fått min lilla knatte att somna i hotelsängen och nu ska jag följa hans exempel! Godnatt! Imorgon samma bilresa igen, i motsatt riktining och så skall det bli en joggingrunda på kvällen :) 
 

Hellou my pink friend ;)
 

Jotkut päivät lähtevät paremmin käyntiin kuin muut. Tänään oli sellainen. Viikonlopun ohjelmassa reissu Pohjanmaalle synttärijuhliin. Eli tämä tarkoittaa hyvin vähän liikuntaa ja paljon autossa istumista. Laitoin perjantai iltana kello soimaan lauantaiaamulle klo. 6.00, nousin ylös, vaatteet päälle ja ulos lenkille. Raikas ilma ja lintujen laulu oli mahtava alku tälle päivälle. Muutama liike kahvakuulalla ja sisään suikhuun, aamupala ja olin valmis lähtemään reissuun. Olo on kyllä ollut erittäin hyvä tänään! Huomenna sama matka kotiin ja illalla lenkille että saa uutta voimaa tulevalle viikolle. Pikku riiviö nukkuu jo hotellisängyssä ja kohta minä myös. Hyvää yötä! :)

keskiviikko 24. huhtikuuta 2013

Wednesday - what a good day!!

Puuust!! Vilken träning vi hade ikväll... Säsongens sista innebandyträning och vi fick verkligen jobba på. Tack till vår tränare!! Nu blir det paus en tid och sedan blir det någon sommarverksamhet; fotboll, beachvolley, boboll.... Mest för att hålla ihop gänget och för att det är kul! Efter träninge hem och medan kroppen och musklerna ännu var varma så ett pass för armar och axlar och därtill lite plankor. Imorgon är väl igen en sådan dag som kaffekoppen ej stiger från bordet, men det är det så värt!!  Sen lite mat i magen, idag blev det kvarg med banan, mums!! Nu natti natti!! Imorgon en ny dag! Och har gått och lovat hålla kettlebell timme åt ett gäng damer, så imorgon kväll svingar jag också kulan :)
 


Voi huh huh, mitkä treenit!! Kauden viimeiset sabatreenit ja valmentaja piinasi meitä ihan ihan tosissaan! Kiitos valkulle, on ollut niin kivaa ja todella mukava porukka. Nyt suunnitelmissa jotain kesätreenejä, pesäpalloa, jalkapalloa, beachvolley... Ihan mitä vaan että jengi pysyy koossa ja syksyllä reikäpallot saavat taas kyytiä ;)
Kun kerran kroppa jalihakset olivat sopivasti lämpimiä tein kotona vielä käsi/olkapää treenit ja sen päälle lankkuja. Huomenna saattaa olla että kahvikuppi (taas) pysyy toukasti kiinni pöydällä ;) Mutta se on niin sen arvoista! Iltapalaks rahkaa ja baani, namii!!
Nyt hyvää yötä!! Huomenna uusi päivä! Ja olen mennyt lupaamaan ohjata kahvakuulaa naisryhmälle, joten huomenna kuula heiluu!! Jei!! :D

Motion och sunda vanor

Just nu njuter jag inte bara av att ha chans och jobba som instruktör och gruppledare, njuter också av mitt dagliga jobb!! Femteklassen jag undervisar i har för en tid sedan kommit in på ämnet människokroppen i biologin. Det är ju en hel del som det ämnet omfattar, men en del av det är motion, kost och hälsa! Är just nu inne på ett område som är bekant för mig, ett område jag mer än gärna pratar om och undervisar i. Ännu större glädje ger det mig då jag märker att klassen är intresserad, de ställer frågor, ifrågasätter och suger åt sig av informationen jag ger dem. Vi har pratat om allt från muskler, hur man skall äta, varför kroppen behöver energi, vad vi sätter på vår tallrik och hur. Ja, jag skulle ju kunna babbla i flera timmar, men förösker hejda mig :D Och i matsalen försöker jag smygkika på elevernas tallrikar vad de sätter på dem ;) Till min glädje ser det riktigt bra ut!



Juuri nyt on monta asiaa mitsä anutin. Ei vaan siitä että minulla on mahdollisuus ohjata ryhmiä ja kannustaa muita ihmisiä liikkumaan, vaan myös siitä että saan opettaa alakoulun viides luokka. Äskettäin meillä alkoi uusi teema luonnontiede tunneilla. Ihmiskeho ja kaikki mitä siihen liittyy. Olen niin omassa elementissä kun saan kertoa ja antaa neuvoja miten pitää syödä, liikkua, terveelliset elämäntavat ym. Ja vielä enemmä nautin kun huomaan että oppilaat kuuntelevat, kyselevät, kysenalaistavat ja haluavt tietää enemmän. Tämähän on aihe mistä helposti voisin puhua tuntitolkulla, mutta joudun välillä vähän hillitsemään itseäni ;) Elämä hymyilee!!

tiistai 23. huhtikuuta 2013

Ny vecka - ny kraft!

Blev ingen super träningsvecka förra veckan... Men det blir så ibland. Då är det bara bäst att glömma och gå vidare och inte hänga upp sig på det. Men detso bättre är att denna vecka starta superbra!! Ledde igår två riktigt svettiga grupper. Identiskt program åt båda och jag var matt då allt var över. Sådana gånger njuter jag dubbelt upp av att få jobba som gruppinstruktör, sporra, pressa och se deltagarna njuta av motion. Igår hade jag slängt med i träninsväskan en drickflaska som innehöll Maxim sportdryck av de produkter jag fick via Buzzador. Det var ett bra val! Kände efter det andra passet att energidepån var slut och jag skulle ännu köra hem, så lite sportdryck gav just den effekt den skulle. Gjorde en väldigt svag blandning, men det smakla bra, citrus smak. 




Viime viikko ei ollut niin hyvä treeniviikko mitä olin suunnitellut. Joskus käy näin ja sille ei voi mitään. Silloin pitää vaan jättää huonot fiilikset taakse ja suuntaa katse eteenpäin. Ja onneks tämä viikko alkoi hyvin. Olin eilen ohjaamassa pari ryhmä, minulle vakkari ryhmät, ja voi että, mikä fiilis!! Olin saanut kasattu erittäin hikinen ohjelma ja minä niin nautti siitä :) Ja ilmeiden perusteella myös moni muu! Jess!! Onneks olin juuri enne lähtöä heittänyt treenikassiin mukaan juomapuollon mihin olin sekoittanut Maxim urheilujuoma, se mikä sain Buzzadorilta, aika laimea sekoitus, mutta kuitenkin. Olin reilu kahden tunnin jälkeen (kaksi ryhmää ja sama ohjelma molemmille) aika puhki ja piti vielä sen jälkeen ajaa kotiin. Sitrusmakuinen juoma piristi ja eiku kotiin suihkuun ja syömään! Minä niin nautin tästä työstä!!


keskiviikko 17. huhtikuuta 2013

Intervaller

Eftersom förra veckan blev en så bra vecka så bestämde jag att även denna ska bli det :) på måndag blev det visserligen en vilodag, men skrev en tent igår så min måndag gick åt till att få något att fastna "där uppe" :) Och det måste det ha gjort, för tenten gick ok! Men igår kväll så var det dags att svettas och pinas lite ;) Blev igår ett intervall löpningspass. 20 sekunder max fart, 40 sekunder rask gång. Så här höll jag på i  drygt30 minuter, för det bara kändes så bra. Men väl hemma på gården, var jag så trött att jag trodde jag skulle spy. In för att göra ett magcirkelpass på boll, crunches, plankor och knädrag. Det var en mycket trött "tjej" efter detta pass. Men vet ni, det kändes bra i hela kroppen efter dusch och lite återhämtande mat och sov så gott som jag inte gjort på länge. Träning är bra för både kroppen och knoppen :)
 
 
Koska viime viikko oli niin hyvä viikko, päätin että myös tästä tulee hyvää viikko. Vikko alkoi kuitenkin lepopäivällä mutta oli pakko lukea tenttiin joka oli eilen ja kyllä kannatti istua pää kirjassa. Luulen että se meni oikein hyvin. Mutta eilen illalla oli aika tehdä jotain, hikoilla, nauttia ja rääkätä kroppa :) Intervallijuoksuja tuli tehty. 20 sekuntia täysvauhti ja 40 sekuntia reipas kävely. Näin jatkoin reilu puolituntia ja kyllä oli hyvä olo, vaikka lopussa alkoi olla sellainen olo että oksettaa :) Kotiin ja sisään tekemään vatsatreeni kiertoharjoittelu, pallolla. Rutistukset, lankkuja ja polvenvetoja. Vaikka väsytti ja tuntui että joku saa kantaa minut suihkuun olo oli silti niin mahtava!! Treeni tekee ihmiselle hyvää!!
 
 Grönt är skönt! :)
 
Och de här kan man ju inte annat än gilla :) Min favoritfärg, glada, pigga och sååå sköna!! Har inte testat dem på löprundan, men de är supersköna att ha på sig på jobbet, nu då vinterkängor och stövlarna åkt in i skåpet för "sommarvila! :)
 
 
Näistä ei voi tulla kun hyvälle tuulelle!! Ihanat, raikkaat, värikkäät ja niin uskomattoman mukavat jalassa. Jukoslenkki en ole (vielä) tehnyt näillä, mutta ovat niin mukavat vetää aamulla jalkaan kun lähtee töihin. Talvikengät ja saappaat ovat jo pakattu laatikkoihin odottamaan ensi talvea :)
 
 Reebok Realflex :)


sunnuntai 14. huhtikuuta 2013

Blev en mycket bra vecka!

Har varit en vecka full med bra träning och bra mat, är nöjd!!
 
Måndag - Kroppsvård och core
Tisdag - HIIT pass hemma
Onsdag - innebandy
Torsdag - vila
Fredag - Styrka hemma, helkroppspass
Lördag - vila
Söndag - Fitball pass hemma och uppvärmingen bestod av att finslipa morgondagens "dancebic" pass ;)
 
 
Så en bra vecka! Imorgon börjar en ny... och på tisdag skall jag skriva tent... hjälp... :/  Har ju inte läst så mycket som jag borde ha gjort... jajaaa... får skylla mog själv och plocka fram det sunda förnuftet ;) Är ju inte helt nya och främmande saker för mig. 
 

 
Kvällen pass x 4 / Illan jumppapallo treeni x4
 
 
Minulla on erittäin hyvä treeniviikko takaana! On hyvä olo ja tuntuu niin hyvälle. Olen sen lisäksi syönyt terveellinen ja monipuolinen ruoka.
 
Maanatai - Kehonhallinta ja keskivartalo
Tiistai - HIIT treeni (kotona)
Keskiviikko - salibandy
Torstai - Lepo
Perjantai - Lihaskunto kotona
Lauantai - Lepo
Sunnuntai - Jumppapallo ja alkuverryttleynä toimi "dancebic" ohjelam mikä ohjaan huomenna (piti vähän hioa sitä...)
 
Joten hyvä viikko takana ja huomenna alkaa uusi ja tiistainan minulla on tentti.... apua!! En ole luken ut niin paljon kun olisin pitänyt... Täytyy ottaa mukaan se maalaisjärki ja muista että asiat mitä tenttaan eivät le minulle täysin uusia juttuja :)
 
 


lauantai 13. huhtikuuta 2013

Gröt med lingon och kokos...

.... hmmm.. kan det vara gott det..?? Var min första tanke. Är nämligen ingen "big fan" av lingon, de är sura och beska. Men har sett denna komibantion få en massa positiv feedback så gav det en chans. Kom samtidigt på att detta var ju just något som passade in i temat för min klass. Vi har med "mina" elever pratat om att vi ska göra något som vi normalt inte skulle vilja göra, något annrolunda, något som känns lite motigt osv. De fick som läxa att göra det under veckoslutet. Då jag satt mig ner med min tallrik, så slog tanken mig; "Nu gör jag ju något utöver det vanliga, sätter fördomarna åt sidan och prövar något nytt, fast jag inte tycker om lingon, i alla fall säger jag så!" Och vet ni, detta var ju SUPER gott!! Så nu kan jag vara läraren med gott exempel och säga att jag gjorde också uppgiften ;) Denna frukost kommer finnas på mitt morgonsmålbord även i fortsättningen!
 

 
 
Mums!!



Puuro puolukoiden ja kookoshiutaleiden kera... hmmm... se ei voi olla hyvä!! Se oli minun eka ajatus. En ole puolukkaystävä, ovat kitkerät. Näin ainakin luulin. Päätin tänä aamuna kokeilla laittaa puolukkaa ja kookoshiutaleita puuroon koska sitä on muualla hehkutettu. Tiedättekö mitä... Tämä oli HYVÄ!!! Nam!! Kannattaa kokeilla!!

Homeworkout 2

Att träna på en fredag är det bland det bästa jag vet. Att göra något riktigt tugnt och få svettas och låta veckans stress försvinna och bara njuta av att det är fredag - det gillar jag!!
Så här såg gårdagen pass ut igår. Starta den med en powerwalk i lätt duggregn (jippii!!! snön regnar bort) och sedan on och köra detta fyra varv. Svettigt, tugnt, härligt och kroppen full av endorfiner efteråt. Precis som det ska va´ :) T.o.m tentboken kom fram efter detta pass ;) 


I mitt "hemmagym" fanns det igår "bara" en matta, en Ikea-pall (stadog nog att hoppa upp och göra stepups på), en kettleball och den stora grönen bollen. Så ni som undrar, nej, man behöver inte ha en massa dyr utrustning, man klarar sig bra med mycket lite där hemma för att få till bra träning :)


Perjantaitreenit - niistä tykkään. Onko parempaa tapaa sada viikon työstressit pois...?! Minun mielestä ei. Eilen tein raskas kävelylenkki ja sen jälkeen sisään ja tein kotona hyvät likkeet. Neljä kierrosta läpi ja voin luvata,s e oli raskasta, hikistä, ihanaa ja olin niin täynnä hyvää oloa kun olin valmis että jopa tenttikirja tuli esiin ;)

Välineinä toimi eilen, Ikea jakkara (hyvä, tukeva ja luotteva kun haluu hyppiä ylös sen päälle), matto, kahvakuula ja jumppapallo. Kotitreeni ei vaadi paljon kaliita välineitä, vähemmällä pärjää ja saa silti hyvän treenin tehty.

keskiviikko 10. huhtikuuta 2013

Buzzador - Maxim sports

En sådan här låda hämta jag från posten igår. Fylld med Maxim produkter, som är menade att användas före, efter och under träning. Inte illa! En del av produkterna var bekanta, har bl.a. använt sportdrycken och energistången då jag rott i Sulkava, men det övriga var nya för mig. Paketet är ett Buzzador paket. Har haft turen att få vara med i en massa roliga buzzador kampanjer på sista tiden och ta del av och testa nya produkter. Gå in på Buzzadors sidor och läs vad det innebär. OM du är intresserad av att vara med, lämna en kommentar med din e-post så får du en inbjudan av mig! :) Har fått testa både mat, hud- och hårvårdsprodukter, hygienartiklar, elektronik osv. osv. 
 

Passa på att testa "After training bar" igår och den var god. Mörkchoklad och lite krispig inuti. Kommer nog köpa hem den då de som var i lådan är slut. Passa ju också som mellanmål att ha med i väskan.


Sain eilen iso paketti täynnä Maxim tuotteita! Kyseessä oli jälleen kerran Buzzador paketti. Pääsin mukaan Maxim kampanjaan :) Osa tuotteista olivat minulle jo ennestään tuttuja, mm. urheilujuoma ja energiapatukat. Niitä olen käyttänyut kun olen ollut soutamassa sulkavalla. Muut olivat minulle uusia tuttavuuksia, kiva näin!! Ja vaikuttavat todella hyviltä ja laadukkailta.

Minulla on ollut hyvä onni, olen päässyt mukaan monessa kampanjassa alkuvuoden aikana. Ja muutenkin olen ollut mukana testaamassa vaikka mitä kivaa; ihonhoito- ja kauneutuotteita, elektroniikka, ruoka, terveystuotteita ym. ym. On mukava olla buzzador. Jos sinua kiinnostaa käy lukemaan asiasta heidän sivuilla ja laita komenttikenttään s-postisi niin laitan sinulle kutsun ja pääset mukaan Buzzador piiriin :)

Breakfast!

 
Dagens frukost :) Smakade jätte bra efter gårdagen pass. Kokosmjölk, vatten, en påse färdig smoothiefruktmix, ½banan en skvätt agave och proteinpulver. Blev en så stor mängd så hällde i en shaker och tar med till jobbet som mellis :) Gott! Och till detta en ägg-skonksmörgår! Jag är redo för en ny dag!! :D

Päivän aamupala :) Smoothie; kookosmaito, vettä, pussillinen smoothiemixhedelmiä, agave, ½bansku ja protskujauhetta. Lisäksi kinkku-kanamuna ruíleipä pala! Tästä tulee hyvä päivä!!

Homeworkout

Vissa dagar blir ju inte som man tänkt sig, så händer det säkert i alla barnfamiljer... Hade i planerna att det skulle bli en löprunda med intervaller igår.. men nähäpp, så blev det inte, det såg mina små juveler till ;) Så då jag fått de två i säng, så drog jag på mig träningskläderna, plocka in lite grejer från mitt "ute gym" och körde ett intensivt pass hemma istället. Svetten bara droppa och det sved i musklerna, speciellt i tricepsen... Men skönt var det!! Passet tog c. 40 minuter. Gjorde uppvärming och tre varv med muskelstyrka, 1 minut vila mellan varven. Passet såg ut så här:
 

Och den här listan lyssnade jag på :) Trevligare med musik än att bara höra sitt eget flåsande :D


Och efteråt var jag just precis så här nöjd!! Sen satt det fint med en dusch, lite kvällbit och en stund i soffan med netflixen och en brasa :) Och idag på morgonen var jag på supergott humör! Träning är godis för själen ;)
 
 
Minun suunnitelmassa oli eilen illalla lähteä lenkille, intervallijuoksu oli ajatuksessa, mutta minun ihanat pienet riiviöt olivat niin toista mieltä. No siinä tapauksessa äiti pitää miettiä ohjelmansa uudestaan... Kun sain lapset nukkumaan, vedin treenivaatteet päälle ja eiku hikoilemaan. Tein intensiivinen mutta hyvin tehokas treeni, hiki lensi ja jälkeenpäin oli helppo hymyillä :)
 
Treeni kestä (treeni yllä) noin 40 min. Alkulämmittely ja lihaskuntoosuus kolme kertaa läpi, minuutti tauko kierrosten välillä. Kyllä kädet olivat hyytelöä mutta olo niin mahtava!!
 
Ja uusi soittolista mikä sopi juuri tähän tarkoitukseen!!
 
Kyllä se treeni on paras "lääke" sielulle ja hermoille :D
 
 

Jessi

perjantai 5. huhtikuuta 2013

Härliga fredag!

Visst är det härligt när vårsolen börja lysa med sin närvaro och vi får lite solenergi, snön smälter och man blir på så gott humör :)
Fick oväntat en "ledig" fredag eftermiddag, så båda barnen var hos kompisar så jag passa på att utnyttja situationen och drog på mig träningskläder och ut i solen!! Blev en passligt lång löprunda och sedan styrka hemma i mitt "utegym" ;)
Oj vad härligt med bara vägar, en snörfri och mjuk sandväg, skönt att springa på sådant underlag. Och vet ni, det bästa, räcker med en tunn löpjacka i detta vårväder!! 
 

 Idag var det axlarna och armarma som fick jobba :) Oj, oj vad det brände och kändes skönt :)

On se vaan niin ihanaa kun kevätaurinko paistaa!! Lumet sulaa ja on mahtava olo. Minulla oli yllättäen "vapaa" iltapäivä tänään kun molemmat lapset olivat kavereiden luonna, joten minä vedin treenivaatteet päälle ja lähdin lenkille. Sopivan pituinen lenkki ja kotona pihalla lihaskuntoa. Voi että teki hyvää!!
Ja tiellä ei enää ollut lunta :) :) Tykkään!!

Kädet ja olkapäät saivat kyytiä tänään, oli tiukka ja setti mutta teki hyvää!

tiistai 2. huhtikuuta 2013

Och plötsligt så bara händer det!!

Var och ledde ett cirkelpass i gym idag och då timmen var över kom ingen till gymet efter. Tidigare har det kommit en annan grupp, men inte idag. Så jag passa på att kära ett kort och effektivt pass. Hade redan med gruppen gjort en del, gör sällan med till 100% då jag leder, så inte idag ehller, men gjorde lite bänkpress, squats, biceps curl och axelpressar med då gruppen jobbade. Då alla gått så stod jag och kikade på stången och viktskivorna. Hmmm... nyfiken.... har det hänt något... i marklyft och vikten. Så jag lassade på viktplattor på stången och himmel!!! Den steg som om den aldrig gjort annat och det blev +15kg i vikt!! Riktigt, riktigt nöjd är jag!! Och den steg inte bara en och två gånger, nej, det blev totalt sju lyft med den nya vikten. Sedan några till med färre viktskicor och till slut några med enbart stången. Jag var stolt som en tupp då jag gick hem!! Även på bänkpressen gick det att lägga till vikt, så det blev nya "rekord" där också, känner mig så stark idag!! :) Imorgon lär nog kaffemuggen stå kvar på bordet och jag dricker med sugrör ;)
 
Gymet där just den här gruppen håller till är just ett sådant ställe jag gillar, så där passligt "tuffa tag" ställe, men riktiga vikter, inga vinyl, gjort att svettas i och inget för "fina flickor" ;) Synd bara att det ligger 25 km bort, så dit åker jag ju ogärna många gånger i veckan... :(
 
 Mina vänner hantlarna ;)
 

 I´m strong!!!
 
Man kan bli väldigt lycklig av att lyckas med ett marklyft och på stången finns nästan ens egen vikt ;)
 
Väl hemma blev det en återhämtande smoothie gjord på cocosmjölk, proetinpulver och färdig smoothie mix. Gott, gott!! 
 
 
Supergod återhämtande smoothie!
 
 
 
Silloin kun vähiten odottaa se tapahtuu!! Todella raskas maastaveto onnistui tänään :) Ei vaan kerran, vaan tanko nousi loppujen lopuksi seitsemän kertaa (ja arvatkaa vaan jos mietin... enemmän olisi noussut... no seuraava kerta sitten!). Huh hei!! Mahtavaa fiilis!! Sen jälkeen muutama missä vähemmän paino ja lopuksi vielä ilman levvypainoja. Oli kyllä niin mahtava fiilis!
 
Olin ohjaamaassa kuntosali ryhmää tänään ja sinne saliin ei tullut ketään ryhmän jälkeen. Olin jo tehnyt muutamat liikkeet ryhmän aikana; penkkipunnerrus, kyykkyjä, haukiset ja olkapäät. Olin koko tunnin aikana katsonut sitä tankoa ja levypainot ja miettinyt että paljonko nykyään nousee.... Kun muut lähtivät pukkariin ja kotiin päätin kokeila. Ja kyllä nousi niin helposti!! Myös penkkipunnerruksissa sain laittaa lisää painoa, siitä tulee voittaja fiilis!!
 
Tämä sali on juuri sellinen mistä tykkään, sellainen mistä löytyy kunnon välineitä ja siellä tehdään töitä, ei ns. "hienohelma sali". Harmi vaan että sinne on matkaa noin 25 km.... :(
 
Kotona tein itselleni raikas ihana smoothie, kookosmaitoa, protskua ja valmis smoothiemix. Ja kohta sänky kutsuu :)