keskiviikko 25. joulukuuta 2013

I'm back!! ;)

Hej på er!!
Det blev en lååång paus här, frivillig och dels ofrivillig/oplanerad. Min höst har rusat i ett rätt så högt tempo, och stopknappen/bromsen har inte alltid fungerat. Det är då man proriterar saker och får fundera vad som är viktigt i livet och vad som kan vänta lite. Bloggen lades rätt snabbt på "hyllan", sedan några förtroende uppdrag som är på paus och även kortpysslande har fått mycket litet av min tid.
Vad har jag sysslat med då?? Jo, studier, träning, jobb, familjen och leda pass (allt mellan 5-9 pass/vecka). Vissa veckor känns det som att jag enbart varit hemma för att fixa middag åt barnen och sova.... Har gjort en massa inhopparjobb inom vården och gillar det, absolut! Och finns nog möjlighet till jobb, mycket mer än jag kan ta emot. Vad gäller studierna så ligger ribban rätt högt.... Har fått i de två senaste perioderna bästa vitsordet man kan få och nu är ju det egna kravet högt... Vill ju nå upp till samma i de två följande perioderna också...
Har mina fem fasta grupp pass varje vecka men under hösten har det vissa veckor blivit sju grupper och vissa veckor det smått extrema nio pass. Därtill försöker jag klämma in egna träningspass varje vecka. Vissa veckor har det gått bra, andra veckor har min egen träning mest varit de pass jag lett... :/ Men det är ok det med. Med tanke på att jag har en man som tränar ett innebandylag på elitnivå, 5-6 kvällar i veckan och två barn som har träningar, den ena 3-4ggr/vecka och den lilla två varje vecka, så får jag ibland anpassa mitt tränande där det passar in helt enkelt.
Men nu ska det bli mer aktivt här och lite mer planerad träning! Nytt år nya vindar ;) Cardio är det lätt att få in nu och då, t.ex. tidigt morgonjogg på veckoslut, såå skönt! Gym i skolan 2-3 pass i veckan och 1-2 pass i veckan hemmaträning (har ju en fin mängd redskap hemma) och passen jag leder är ju inte så "renodlad" egen träning, visst gör jag med, men huvudsakligen är det att instruera. Sen då passet och rörelserna sitter där de ska hos deltagarna, då kan jag köra på jag också :)
Att så här, endel får hjärtklappning av att bara höra hur vi håller på, andra småler ;) och jag... I just LOVE my life!!
En samling bilder från hösten... (jo, jag har blivit blond ;) )

sunnuntai 8. syyskuuta 2013

Härliga veckoslut

Ett veckoslut fyllt med en massa roligt. Och därtill härligt sommarväder :)
Lördag var det innebandy som gällde. Esbo Rathiparm arena, där spela E.s lag fyra matcher! Superduktiga småkillar och E. "matchens kämpare" pris efter sista matchen <3 Han blev så glad! Och mamma så stolt. Mellan matcherna hann vi lite ut och njuta av solen. E. passa på att testa utomhusgymmet ;) Med förklaringen; "så att jag gör många mål och får till skarpa skott mot målet" :)
Söndag igen härligt väder. Vi tog cyklarna till killarnas fotbollsavslutning. Skönt med cykeltur. Nu är deras fotbolls säsong klar och nu byter vi till, fotboll mot hålboll ;)

perjantai 30. elokuuta 2013

Nu räcker det tack!!

Fick en förkylning på besök, som tvingade mej till en veckas vila.... Hann precis komma igång med träning igen då följande problem dök upp. Yrsel och illamående från första stund då jag fick upp ögonen på morgon. Bet ihop och led ett par dagar, fram till igår, då yrseln var så kraftig att jag bara kräktes på morgonen. Iväg till läkare, som undersökte och gjorde tester. Till slut kom läkaren underfund med problemet, lägesyrsel... Kallas också kristallsjukan... Jep, jep... Remiss till fysioterapi som via rörelser ska hjälpa mig att bli kvitt problemet. Men dit får jag gå först om en vecka, fanns ingen tid innan de :( Så nu går jag omkring och känner mig som om jag skulle ha druckit alldeles för mycket alkohol :/  Värst är det då jag lägger mig ner... Halvligga, halvsitta fungerar fint! Morgnarna är värst då jag ska komma ur sängen...

Så nu är träningen (igen) en stund på vila, vågar mig inte ut på löprunda, inte svinga kettlebellsen heller. Underligt nog gick det bra tidigare i veckan. Enda  som kändes konstigt efter måndagens kettlebell var att jag var så trött efteråt, somna sittande i soffan efter duschen :/ och vakna på natten av att  min värld snurrade. Trodde först att det var bihålorna som krångla...

Jajaaa.. Skall väl bli bra det här med. Men blir nu ingen Helsinki Workout för min del imorgon :'(  snyyyft!! Men försöker tänka, det kommer fler tillfällen, nu är hälsan viktigare! Så alla ni som är på väg, ha det så kul!!

tiistai 27. elokuuta 2013

Never give up!

Hittade i skåpet, då jag röjde klädgaredroben, min dräkt jag hade på mig då jag blev student... I maj 1997 :)
Stod med den i handen, frestade att testa, tänk om... Ja, men vad har man att förlora!? Så jag testade! Hurraa!! Dräkten satt perfekt! Den var på väg till loppis, men nu är den istället iväg till kemtvätt och sedan tillbaka i garderoben och hoppas att  det ska komma emot en passlig fest då dräkten behövs ;) Vilken vinnar känsla alltså!! Så ge aldrig upp dina mål! Har ju inte haft som mål att komma i just denna, hade en festklänning jag låtit sy upp, som mål... Den är typ fyra nummer för stor :( Men är ju möjligt att ta in vid behov, för den kostade "skjortan" att sy upp...
Men visst känns det bra, att komma i en dräkt som är köpt för 16 år sedan. Och dessutom satt den bättre, så där ser man. Träning formar kroppen och då sitter kläder snyggt :) För vågen visar nog andra siffror än då, men formen är en helt annan :)

Träna igen!!

Efter något som känts som en evighetslång träningspaus kunde jag igår igen träna :-) En vecka paus blev det, igår svingade jag igen mina härliga kettlebells för fullt! Och eftersom det kändes bra, var pigg och full av energi så passade jag på att plocka fram min "gula sol" ;) Den 16kg tunga kulan :-) Och jippii!!  Klarade av alla rörelser med just den vikten! Så här ser man vikten av vila!

Passet bestod av:
* swing
* goblet squat
* single arm press (vänter)
* deadlift
* single arm press (höger)
* kettlebell clean (vänter)
* around the body
* kettlebell clean (höger)

En minut per rörelse, kort paus mellan, 1 minut paus mellan seten, totalt tre set. Lite mör i kroppen idag ;)

Like it!!

lauantai 24. elokuuta 2013

Ofrvillig vila...

Ibland kommer det emot perioder då det blir ofrivillig vila från allt vad träning heter :/

En otrevlig förkylning kom på besök, ogillas jätte mycket!!

Jobbade som vikarie på ett dagis i två dagar i en 0-3 års grupp... Efter det var det kört :/ En hel grupp, små, söta filurer, alla snoriga. Vet inte, har jag någon magnet... Men de satt som fastklistrade i mig båda dagarna. :) Men vad kul det var att jobba på dagis!!

Så nu blir det vila ännu lördag och söndag, sen kör jag sakta igång igen :)  Även om jag saknar träningen såååå massor, så vet jag hur viktigt det är att vila då förkylningen hälsar på.

Så kokar en mugg te, tar ett glas c-vitamin, citron i vattnet och d-vitamin :)

perjantai 16. elokuuta 2013

At the gym!

Dags att damma av bloggen... Vi är tillbaka i vardagen ;)
 
Äntligen!!! Gymet i skolan har öppnat igen! Läsåret har kört igång på alvar och nu kommer man in i gymet kl. 7-20 varje dag! Love it!! Så passade på idag :) Var igår och skrev en tent i läkemedelsräkning (som jag klarade med fulla poäng + en extra då jag också svara på joker frågan ;)  ). Så blev klar rätt snabbt. Hämtade träningkassen från bilen och gick ner till gymet. Hade ju redan endorfinerna på top efter klarad tent, så träningspasset blev super!!
 
 
 
Som ni ser, inget stort och lyxigt, men ett fungerande gym :) Behöver inte mer än det! Finns också löpmatta, crosstrainer maskin och två konditionscyklar + kabelmaskin. perfekt!
 


Blev ett benpass idag och gick därïfrån med riktigt skakiga ben... Tur
att det gick att köra bil hem, benen bara skaka :D Gjorde ett intensivt pass med tunga vikter och svettigt var det!

  • knäböjd med vikter
  • lunges med hantlar
  • benpress (ajaaaj, vad det brände skönt och riktigt tung vikt...)
  • rumppress i abductor (reiden loitonnus laitteessa)
  • innersida av lår i abductor (reiden lähennys laitteessa)
  • rumpspark i kabel (lonkan ojennus taljassa)


Fick dessutom ha gymet för mig själv!! Lycka!!
 
Nästa gång är det amrar, axlar rygg som ska pinas ;)


torstai 15. elokuuta 2013

Nike Air Max Fusion

Kommer fr.o.m början av september leda en hel del gymnastikgrupper runt om i Borgå och grannkommuner. Det kommer vara allt från hydrobic, till seniorgrupper, barngrupper, styrkebetonade pass och gammal hederlig aerobic :) Så en hel del att planera, hålla reda på, inspirera och dela glädje och njutning via motuon :) Men jag gillar detta!
Men insåg ju att mina ben, knän, och leder kommer få vara hårt utsatta, så ett par bra innetossor är vad jag behöver. Har ett par som är super, men ett par är inte tillräckligt med den mängd grupper jag leder. De behöver få lufta och torka också ;)
Så investera i ett par Nike Air Max Fusion, som enligt försäljaren är just det optimala för mig. Min storleknvar slut just i den här pink färgen, så få vänta ännu en dryg vecka :) Sedan hinner jag köra in dem innan säsongen börjar. Lite pirrigt är det allt... ;) Men roligt skall det bli!!

1-års dag!

Insåg idag att för ett par veckor sedan fyllde den här bloggen 1-år. Jösses vad tiden går... Även om det inte blir sååå tätt mellan inläggen så finns bloggen i tankarna. Den är för mig ett sätt att sätta ner det jag tycker är viktigt i livet, påminner mig själv om vad jag varit och vad jag är idag... Och ett ställe där jag kan dela med mig av sunda vanor, hälsosam livsstil och "må bra tips" :)
 
 
Så firar detta idag, men en mugg kaffe och en bit mörk choklad ;)
 

 
 
 

Running in the rain... again...

Börjar kanske låta tjatigt... men det är igen det här med att springa då det regnar... ;)
Det var en rikigt blöt dag igår här i södra delarna av landet :) Men mot kvällen valde regnet att lite lugna, så jag passa på :) Mina killar, alla tre ;) blev hemma och se på film via Netflix och mor i huset iväg ut på löprunda :)
 
Var sååå trött, hade jobbat hela dagen på en bäddavdelning för åldringar. Massa nytt, så var riktigt flummig i huvudet då dagen var slut, men trivdes med jobbet! Så en länk i syrerik luft just vad jag behövde! Och fort gick det dessutom ;) Har verkligen hittar följande växel i mitt springande och det är jag glad för! Då jag kom hem var barnen redan i säng, det tar på det här med att börja förskola och tredje klass :) Så för mig blev det dusch, kvällbit och tid med mannen. Som idag igen åkte iväg på landslagsläger, med innebandy juniorer, för fyra dagar!
 
Nu har jag precis ätit en god lunch efter superpass på gymet och avklarad tent. Blogginlägg om det imorgon.... Nu ska det bli en kaffe och vänta på att mina barn kommer hem :)
Och känner hur träningsvärken ligger på lur efter dagens pass ;)
 

torstai 8. elokuuta 2013

Kvällsspring

Och nu menar jag inte sådant spring man höll på med som ung ;) Nej, nu menar jag en löprunda som var just så härlig och svettig som det ska vara!!

Håller med en av favoritbloggarna Pia , det är så skönt att svettas!! Svettigt var det idag, men fick riktigt bra flyt och fart. Skönt att komma hem, duscha och njuta av en skål kvarg med röda vinbär och äppel :) och mannens sällskap <3

sunnuntai 28. heinäkuuta 2013

Tillbaka till vardagen.... med extra kilon eller inte...?

Snubblade över ett intressant blogginlägg och råkade också hitta artikeln den här bloggaren referar till. Det var på finska, men tänkte ta min syn på artikeln på svenska :-)
En, rätt så känd näringsterapeut, hade uttalat sig i en finsk damtidning (MeNaiset) om att det är helt ok att under semestern äta gott och lite onyttigt, just för att vi är på semester. Enligt henne skall vi inte brkymra oss över det lilla (för andra mer) som vi läger på oss under semestern, för det är mest frågan om extra vätska i kroppen...  Detta försvinner sedan när vi återvänder till rutiner, vad gäller sömn och mat. Hmmmm... Hos mig vaknar tanken... Varför måste vi på semestern äta och dricka onyttigt hela tiden? Varför är det ok att lämna träning bara för att vi är lediga? När vi är lediga, många utan tidtabeller, så hinner vi röra på oss och njuta av sommaren. Gå en promenad med familjen, ta cykeln till en strand, förena nytta med nöje helt enkelt! På sommaren finns det massor av härligheter; färska grönsaker från torget, bär i skogen/på egna buskar osv. Och visst, det ÄR helt ok med ett glas vin en fin sommarkväll! Men varför skall semester (för många) vara lika med glass varje dag, öl, cider, grillkorv varje kväll?? Varför glömmer man bort det här mex "måttliga mängder"...
Semester är ju till för att ladda "batterier", njuta, ta det lugnt och umgås med nära och kära. I alla fall för mig är det så här. Efter en semester fylld med lugn, avkoppling, bra mat, träning och umgänge med mina kära och goda vänner, ger mig energi att ta tag i utmaningar denna höst. Imorgon då jag vaknar behöver jag inte sucka över extra kilon jag samlat under de lediga veckorna, inte heller tänka på hur jag ska klara dagen utan mitt glas vin eller cidern, inte våndas och säga den där berömda frasen: "ikväll börjar jag motionera". Kommer gå bra att återvända till vardagen, ärligt så längtar jag lite...  ;)
Så med handen på hjärtat, hur många kan säga att semestern inte hämtade extra kilon?? Hur många känner sig energiska över att återgå till vardagen?  Jag kan ;)

lauantai 13. heinäkuuta 2013

Underbara sommar!

Blir lite paus i bloggandet så här på sommaren och denna vecka har det också blivit mer eller mindre träningspaus. Behövs ibland :) Blev ett pass på måndag, ett svettigt och bra och ett kettlebell pass på onsdag som var mer än super, tugnt och utanför "comfort zone". På torsdag gick jag och gav blod så blev ingen löprunda på torsdagkväll . Men bra med vila ibland. Har blivit en massa simmande och cyklande. Idag en härlig runda med killarna, en tur via skolan för att kolla in hur de ser ut där. Skolbyggnaden stängdes efter terminen, mögel där och nu blir det barackskola på skolgården. Trots alla tankar och misstankar så ser det ut att bli riktigt bra! :) Och sedan till havet för att njuta av utsikten och kvällssolen :) Härligt!! Ett glas gott vitt då killarna somnat :)  ett glas vitt nu och då är ju helt okej! Passa på att fixa "sommarnaglar" idag ;) Härlig pink färg och lite dekoration ;) Lite fåfäng får man vara ibland, visst!

maanantai 8. heinäkuuta 2013

Härligt att cykla!

En lång cykeltur är ju ett perfekt sätt att avsluta veckan :) Lämnade familjen på stugan och hoppade på cykeln för att ta mig hem. Min snälla man hade fraktat cykeln till stugan. Tänkte passa på att komma hem en dag innan resten av familjen för att få en storstädning gjord här hemma, så måndag morgon då jag vaknar så är det städdag ;)
 
Har ett par gånger tidigare cyklat till stugan, men aldrig andra hållet. Varför? Jo, för att vägen dit är egentligen rätt så lätt... det är mest långa nerför ;) Så det betyder ju att vägen hem är en massa uppför :D Det var min första långa cykeltur denna sommar och kunde till min glädje konstatera att det gick lekande lätt. Uppförbackarna var inget problem, de var bra flyt och tyckte att hela vgen gick som en dans. Cyklade motsatt riktning förra sommaren och tog mig 15 minuter längre, så kunde glatt inse att konditionen år på topp. Så kommer bli fler sådana här turer i sommar :) En stor fördel med att ha stugan på så kort avstånd - lyx!! Men även om det var lätt och gick bra, så svettigt var det!
 
Nu i veckan är mannen i Prag på innebandy turnering, så får anpassa träningen därefter, men  det ska nog gå bra! Kllarna får vid behov följa med på cykel om jag tar en löprunda och de klarar sig ensama hemma en stund också :) Och stryrka kan jag träna på gården, men två som hjälper mamma räkna reps. och hålla tiden ;) 
 

Tein sunnuntai illalla "pikku" pyöräilylenkki, mökiltä kotiin! Reitti on täynnä ylämäkejä ;) Viime kesänä tein saman reitin mutta silloin pyöräilin meiltä mökille, ja olin tässä vuoden aikana unohtanut että silloin oli paljon alamäkejä :D No hyvin meni tänään, mukava fiilis, ihana tunne ja hikistä!! Tämän teen uudestan, monta kertaa kesän aikana! Iso plussa että mökille ei ole niin pitkä matka!

sunnuntai 7. heinäkuuta 2013

Veckans saldo

Har haft ett litet projekt denna vecka, som nu är förbi och kan njuta av resultatet från det :) Har en mycket liten affärverksamhet, gör handgjorda kort och var på lördag på ett sommartorg med mina kort och sålde av dem. Så en stor del av veckan gick åt att utöka "lagret", men hann med en hel del träning trots det ;)

Här en bild på ett exempel vad jag sysslar med, förutom att träna, studera, sköta familj och hushåll ;) 



Ja, men veckans saldo var det ju...

Måndag: YAYOG - stil pass ute
Tisdag: vila
Onsdag: Kettlebell
Torsdag: Cykeltur och pw i terräng (kombinerad) + armar, rygg och axlar
Fredag: Intervall löpning + magen
Lördag: vila och en massa simmande (spendera veckoslutet på stugan)
Söndag: Lång cykeltur, 30km

En bra vecka och det känns bra i kroppen!


Olipa vauhdikas viikko. Kaiken muun lisäksi mulla oli projekti. Kävin lauantaina kesätorilla myymässä korttejani. Minulla on hyvin pienimuotoinen liiketoiminta joka mm. tekee käsintehtyjä kortteja. Piti saada korttaj mukaan ja oli kyllä oikein mukava olla myymässä niitä kortteja ja sain kivasti myyty ja luotu uusia kontakteja :) Yllä pieni esimerkki millaisia teen.

Niin, mutta viikon saldo, siitä minun piti kirjoitta...

Maanantai: YAYOG tyylinen tunti ulkona
Tiistai: lepo
Keskiviikko: Kahvakuula
Torstai: Pyöräily + pw + kädet, selkä ja olkapäät
Perjantai: Intervallijuoksu + vatsa
Lauantai: lepo ja paljon uimista (viikonloppu mökillä)
Sunnuntai: Pitkä pyöräilylenkki, 30km

Hyvä viikko oli ja hyvä fiilis kehossa!

Sommarlov

Här är det inte så illa att vara :) Njuter av solen, barnen trivs i vattnet och det är så skönt att bara vara!! Livet när det är som bäst! Om en stund ska jag dra på mig cykelkläderna och trampa hem till stan...

Täällä on ihan hyvää olla!! Nautin!! Aurinkoa, lämpöä ja meri - elämä on aika mukavaa!! Kohta hyppään pyörän selkään ja lähden ajaaman kotiinpäin, "pieni" sunnuntai lenkki ;)

keskiviikko 3. heinäkuuta 2013

Det här att springa...


Skulle man ha frågat mig för typ 3 år sedan: "ska vi gå ut på promenad/länk, det regnar?" Så skulle mitt svar ha varit NEJ! Det var den tid då jag trodde jag var gjord av socker och kunde smälta ute i det fuktiga vädret. Nu är de tiderna förbi för länge sedan! Nu gillar jag at springa, i väder, som väder! Och har en viss kärlek till att springa i regnväder, speciellt på sommaren!  Luften så syrerik just då! Love it!! Och att komma hem genomvåt från topp till tå, ja, det känns bara så himla bra!!
 
Så nu kankse jag hör till dem som inte förstår folk som säger att de kan inte gå ut då det regnar. Finns ju egentligen inte dåligt väder, bara dålig utrustning, eller fel utrustning ;) Lite som en av mina favortibloggare, Pia, skrev, att hon det finns ju folk som inte vill träna så det svettas. Det som är så skönt! Att träna och se vacker ut från början till slut, hör inte ihop! Träna gör du för att må bra och se fräsch ut i vardagen, så testa, dra på dig tossorna då det regnar och gör något så du svettas rejält! Kläder torkar, svetten duschas bort och allt går att tvätta!
 

 Väldigt fin efter söndagens fuktiga löprunda ;)
 
En spellista som får fötterna att skutta ;)


Vesisade ja lenkki - ahh! Mikä ihana yhdistelmä! Mä niin tykkään lähteä lenkille sateessa. Mutta olsiist kysynyt minulta reilu kolme vuotta sitten, niin etn olisi edes lähtenyt ulos vesisateessa, luulin että olin tehty sokerista! ;) Nykyään tiedän etten ole ja nautin kun sataa ihanaa kesäsade, ilma on niin raikas silloin ja lenkki tuntuu hyvälle! Ja jos kastuu, niin hei, vaatteet voi kuivata jälkeenpäin, lämmin suihku lenkin jälkeen ja sitä parasta se ihana olo kun lenkki on tehty! Kokeile! Jäät koukkuun ;)

maanantai 1. heinäkuuta 2013

Förra veckan...

.... var riktigt bra! PÅ många sätt och vis!
Träningen såg ut så här:

Måndag: gymppapass ute
Tisdag: "trappträning" + cykeltur + armar och axlar
Onsdag: "trappträning" + kettlebell pass
Torsdag: gymppapass ute
Fredag: vila
Lördag: armar, axlar, rygg + plankor
Söndag: joggingrunda

Är nöjd! Riktigt nöjd!

lauantai 29. kesäkuuta 2013

Arms and shoulders

Har varit en intensiv dag. Mannen på läger så är ensam med killarna hela veckoslutet, då är det ju lite fart på.... mest hela tiden ;) Dessutom regn stor del av förmiddage, så vi passa på att ta en runda till centrum och hamna in på H&M. Hade som plan att hitta något åt killarna på rea, men icke... smått besviken. Men hittade åt mig... en träningstop i härlig lite neonrosa färg och alldeles underbart material. Gillade ryggpartiet mest. Hem och fixa lunch och sedan bjöd min snälla mamma mig och killarna på teater i Esbo, Finns sommarteater. Var en rolig föreställning och vi gillade den!
 
Hemma igen ville pojkarna ut på studsmattan och studsa och bygga på kojan i skogen, så jag passa på att köra ett pass för armar och axlar.... Åååh himmel vilket darr det är i armarna ännu...n ju knappt skriva ;) Men det är väl det som kallas "happypain" ;)
 
 

Darriga armar, svettigt och till slut ett gäng plankor ;) Då utmaningen, som tog slut förra veckan, fick mig att vänja mej vid plankor, så fortsätter jag med dem regelbundet :) Denna vecka inte lika intensiv som förra, men nu och då!

Nu skall jag krypa ner under tecket och titta på någon "tjejfilm" via Netflixen. Imorgon en ny dag, en ny fartfylld dag och på kvällen kommer mannen hem :)


Vauhdikas päivä takaana :) Mieheni on sabaleirillä ja minä yksin kotona poikien kanssa, silloin kyllä riittää vauhtia ;) Ja kaiken lisäksi suurin osa aamupäivästä satoi vettä. Lähdettiin shoppailuretkelle, ajatuksessa löytää pojille jotain alennusmyynneistä. Ei ollut mitään sellaista mitä olisimme tarvinneet.. :( Mutta minä löysin treenitopin ;) , sellainen ihana neonpinkki missä oli kiva selkäosa ja ihana materiaali!

Illalla olkapää- ja käsitreeni ja toppi pääsi testiin :) Kädet vielä vapisee.. hyvä että pystyn kirjoittaa ;)
Nyt peiton alle ja Netflixistä joku kiva "hömppäleffa". Huomenna uusi (vauhdikas) päivä ja illalla mieheni saapuu taas kotiin!

So true!!!

 
Du når dina mål genom hårt jobb! Och varje minut är värt det hårda jobbet, men ge det tid, så ser du resultat :)

perjantai 28. kesäkuuta 2013

Parkjumppa och shopping

Har mega mycket träningsvärk i ben och rumpa ;) Men jag var visst inne i någon blogg och kommentera att det är ju den bästa träningsvärken... Jaajaa... :D Efter tre dagar med mycket rump- och benträning, så ska det väl kännas ;) Igår blev det igen ett parkjumppa pass ute i det fria, solen. bra musik, en mycket ivrig ledare och svettigt! Just så där perfekt! Passet var samma som på måndag kväll, föst en pulshöjande bit, sedan en massa styrka för ben, rumpa och mage och till slut balansövningar. De här parkjumpporna är för mig mer återhämtande träning, men de behövs ibland de också! Idag blir det en vilodag och så tränar jag igen lördag och söndag!
 
Blev ett dopp i killarnas pool då jag kom hem, och det tyckte ju ädre killen att var väldigt skojigt; "mamma, simmar i vår simbasäng!!" Jep, munternt värre :) Men det svalka skönt, sedan dusch och kvällsbit. En god banan-vaniljsmoothie gjord på naturell jogurt och vatten och lite proteinpulver i och nötter, mums!
 
 
 
 
Hade ärende i centrum igår på dagen och passa på att ta en tur i klädaffärerna (som ju i vår lilla byhåla inte är många...) Shoppar sällan kläder åt mig själv nuförtiden, tidigare blev det mer. Nu blir det mest träningskläder som jag shoppar.. hmmm... Tidigare behövde jag i jobbet kläder som passa in för en "buisness look", men nu klarar jag jag med jeans, leggins, tunikarm toppar, tröjor osv. Alltså bekväma kläder. På skolbänken behövs ingen "buisness look" och inte i kommande arbetslivet heller. Denna bekväma, lite sportiga stil är så mycket mera "jag". Men, ibland kan det ju vara bra med något lite städigare där i garderoben, och en sommarklänning som kan varieras i olika stilar - ledig, fest osv. är ju inte helt fel! Speciellt inte om man hittar den på rea fr under 10€ ;) Så ett klädköp blev det, något som inte är träningsrelaterat :D Djup "v" både bak och fram :) (tur man har något att fylla upp den med...hih...) och snyggt rynk så den faller fint. 
 


Puistojumppaa ja ale shoppailu - siitä oli minun torstai tehty :)
Hikinen tunti puistojumpassa, mutta teki hyvä. Oli minulle erittäin hyvä palauttava treeni kahden päivän "rappujuoksemisen" jälkeen :) Tänään on lepopäivä, la ja su on taas aika treenata :)

Kävin muuten ale ostoksilla :) Harvoin ostan enää itselleni vaatteita, en tarvitse, kaapista löytyy hyviä vaatteita. Ennen kun piti töissä olla ns. "buisness look" niin vaatekaapissa piti olla sen tyyliset vaatteet. Enää ei tarvitse! Nykyään farkut, legginsit ja sporttinen tyyli riittää ja se on se tyyli missä viihdyn ja tunnen että tyyli on "minä". Mutta on se aina hyvä että kaapista löytyy esim. kesämekko joka sopii moneen tyyliin, ja sellainen eilen löytyi alerekistä, maksoi alle 10€ ja tätä voin käyttää koko kesän, juhlaan ja arkeen :) Jess!!

keskiviikko 26. kesäkuuta 2013

Svettigt och varmt, men skönt med sommar!

Jag vet att man ska inte klaga, men idag har det varit såååå varmt!! Trodde jag skulle smälta under min postdelningsrunda, men gjorde ju inte det... ;) men mer vatten än vad jag hade med skulle ha varit bra att ha :) Hemma somna jag en stund på soffan, var helt slut då jag kom hem, så värmen gör nog sitt. Efter tuppluren smaka det bra med mat. Mannen grilla biffar och jag slängde ihop lite sallad till, gott och fräscht. Sen åkte killarna och mannen iväg på träningar och jag passa på att njuta av em mugg kaffe och lite choklad ;) Och som om jag inte skulle ha fått nog med motion idag så åkte jag iväg på ett kettlebell pass :)  Det var nog också i svettigaste laget... puuust! ;) Men åh vad skönt. Imorgon skall det ännu bli träning, men sedan på fredag skall jag ha en vilodag! Och bara njuta av sommaren och sol! Imorgon ännu en skoldag, fredag fjärrstudiedag (vi får en uppgift att göra och lämna in) och sedan fyra veckor "sommarlov"!!!! Jag väntar!! :)


Tror det kan vara lite träningsvärk imorgon... ;) Blev flera hundra svingar på kettlebell passet :) Såg ut som en tomat i ansiktet och svetten bara rann, så lämna bort bilden på mej ;) hih.... Det var ingen vacker syn, men hur var det, "if you still look pretty after your workout, you didn´t  do your best" :) Så imorgon skall jag njuta av den eventuella träningsvärken och tänka att kroppen jobbade hårt dagen innan!

Hello my friend! Letś play!
 
On kyllä ollut erittäin hikinen päivä!! Töissä olin ihan varma että sulaan ;) en sulannut, vaikka hikistä oli ja kun tulin kotiin nukahdin sohvalla, kroppa oli vähän väsynyt! Vähän ruokaa, kahvia ja levon jälkeen ohjelmassa kahvakuulatunti! Se vasta oli hikistä mutta voi että teki hyvää! Kyllä tämä suomen kesä on ihana ja siihen vielä lisätään mahdollisuus treenata ulkona niin on se vaam täydellistä!
 
Huomenna koulupäviä ja perjantaina "tehtäväpäivä" ja sen jälkeen alkaa minun loma!!! Ihanaa, neljä viikkoa lomaa!!


tiistai 25. kesäkuuta 2013

Härliga värme!!

Det har varit en super varm dag här idag! Trodde jag skulle smälta bort idag ;) Orsak - ja, ni vet, det där att kombinera nytta med nöje ;) Råkade få två dagar ledigt från skolan i.o.m att jag har ett rätt så färskt första hjälp intyg. Kunde ju inte komma lämpligare, än att de ringde mig från posten och undrade om de kan få hjälp av mig, justa idag och imorgon :) Jobbade på posten hela december 2012 och lovade då jag sluta, att vid behov kan jag hoppa in i sommar. Visste att jag skulle börja studera och att vi har skola ännu hela juni och sedan fyra veckor ledigt, men behöver vila lite för att orka med kommande studier, blir en tuff höst med mycket nytt. Men någon dag nu och då passar fint! Så jag har cyklat och sprungit/gått upp och ner i trappor idag :) Jihuu!! Svettigt värre! 55 höghustrappuppgångar, 5 med hiss 50 utan (!!) ;) Och 50 egnahemshus. Rör mig med cykel i "mitt" distrikt. Så benen har fått träna idag. Inte illa att få träna OCH få en liten lön för det ;)
 
Och kvällen sluta ännu med cykeltur med killarna och passligt uppvärmd, så blev det träning för armar, axlar och rygg i kvällssolen. En mycket bra dag med andra ord!
 
Fyndade på rean, nya löptossor. Nice! Jätte sköna och gillar deras utseende ;) Och de var verkligen i en prisklass som passar mig :) Ska testa dem imorgon på jobbet, köra in dem.
 
En god kvällsbit, kvargjogurt, mullbär, äppel och gojibär och nu natti, natti, min klocka ringer 04.50 imorgon bitti :) 



Mums - kvargjogurt, äppel, mullbär och gojibär
 
 
Onpa ollut kuuma päivä tänään! Mutta on tämä suomen kesä niin ihana! Ja tämän lämpimän päivän kunniaksi kävin vähän töissä, jakamassa postia ;) Voin kertoa, oli erittäin hikistä hommaa tänään. Samalla se on aika mukava, treeni ja työ. "Mun" piiri menee jo treenin piikkiin :) 55 kerrostalo porrasta 5 missä hissiä, 50 ilman) ja 50 omakotitaloa ja fillarilla liikun. Kertyy mukavasti kilometrejä ja jalat/pakarat saavat kyytiä ;) Huomenna vielä. Sen jälkeen yksi koulupäivä, yksi etäpäivä tehtäviä varten ja alkaa minun loma!! Ihanaa!!
 
Ei riittänyt että päivällä olin ulkona ja liikuin, kävin vielä illalla pyörälenkillä poikien kanssa. Ja kotona pihalla, ilta auringossa, tein käsi, selkä ja olkapää treenin. Luulen että uni maistuu kohta, ja muutenkin, kello herättää huomenna aamulla 04.50 :)
 
Tein muuten kiva alelöydön tänään! Uuden Niken juoksulenkkarit ja eivät olleet hinnalla pilattuja ;) Muutama hassu kymppi, olivat reilusti alennettuja!
 
Hyvää yötä!


maanantai 24. kesäkuuta 2013

Parkjumppa

Gav åt min mamma i morsdagspresent ett tre månader långt "välmående" hjälp. Dvs. jag hjälper henne, sporrar, ger tips och råd och gör henne sälskap på promenad och lockar henne med på diverse grejer. Tillsammans ska vi upp mammas kondition :) Idag ringde jag henne; "Hej mamma, parkjumppa idag kl.19, ses på plats! Hejdå" Och mamma, hurtiga mamma, cyklade till jumppan, körde timmes passet och cyklade hem igen! Snart har vi jobbat tillsammans i en månad och mamma har hittat glädjen i att röra på sig!
 
Så här på sommaren har vi ett stort utbud av gratisjumppor i Borgå, så då kan man ta tillfället i akt och gå på det som bjuds. Idag var det aerobic jumppa på konstgräset. Det var svettigt, kul och ett pass i min smak! Passet innehöll idag en hel del squats och plankor (!!) :) Mamma hängde bra med och det bästa är, alla gör enligt egen kondition och förmåga. I.o.m att det är upp till 300 deltagare så kan ledaren omöjligt se på vad och hur alla gör, så hjälpte mamma med rätt teknik osv. och efter en stund knackade damen, på andra sidan om mig, mig på axeln och frågade om hon gör rätt :) Hjälper gärna! Kul!
 
Här syns en liten liten del av alla som var där ikväll :)
 
 

Porvoon puistojumppaa kerää runsaasti väkeä! On se mahtava etu, kun kaupunki järjestää kesällä paljon ilmaisjumppaa ympäri kaupunkia. Tänään olin äidin kanssa jumpassa. Äito sai äitienpäivälahjana kolmen kuukauden "kuntovalmentaja" paketti. Autan äiti löytämään liikunnan ilon ja nostaa hänen kunto. Ja hyvin on sujunut tähän asti! Äiti on innokas ja joskus se vaan vaatii että joku lähtee mukaan lenille tai houkuttelee mukaan jumppaan! Yhdessä tsempataan!

En bra vecka - igen!

Veckan som gick var en mycket bra vecka! Mångsidig träning och bra känsla hela veckan!

Måndag: aktiv vila (cykeltur) + plankor
Tisdag: löprunda i snabb takt + plankor
Onsdag: Kettlebell 1h + plankor
Torsdag: vila + plankor
Fredag: löprunda + plankor
Lördag: vila + plankor
Söndag: Paddling + plankor

Fick ihop 54 minuter till plankutmaningen och är mycket nöjd med mitt resultat!
Nu kör vi ny vecka och nya tag :)  Tre dagar kvar till semestern!


Taas kerran och hyvä viikko takana :) Tuntuu hyvälle ja on ollut hyvä tunne koko viikon, treeni on maistunut ja sujunut hyvin!

Maanantai: aktiivinen lepo (pyörily) + lankkuja
Tiistai: Lenkki (nopea tahti) + lankkuja
Keskiviikko: Kahvakuula 1h + lankkuja
Torstai: Lepo + lankkuja
Perjantai: Lenkki + lankkuja
Launtai: lepo + lankkuja
Sunnuntai: Melonta + lankkuja

Olen keränyt 54 lankkuminuutteja viikon aikana, tuntuu hyvälle!
Tänään alkoi uusi viikkoa ja mahtavaa fiilis! Enää kolme päivää ja loma alkaa .)

sunnuntai 23. kesäkuuta 2013

En bra matdag

Vissa dagar smakar maten bättre än andra. Idag starta dagen bra! Men det gör den alltid på stugan :) Tog en välförtjänt paus ocj njöt av midsommaren i goda vänner sälskap, med god mat och lite vittvin. Livet är bra ibland och man ska njuta av de goda studerna! Och det bästa är ju att efter en helg, med mycket gott, hitta tillbaka till det sunda igen :)

Sommarfrukost - grekisk jogurt, jordgbbar och mullbär
 

Bästa sommarlucnehn ever - rökt lax, sallas och avocado
 
 
Mökillä ruoka maistuu! Ihana aamupala, kreikkalainen jogurtti ja mansikoita ja ihana kesälounas, savustettuu lohta, salaattia ja avocaado :) Maistuu hyvälle! Juhannus vietettiin hyvinen ystäviuen seuassa, hyvää ruokaa ja valkkaria... ;) On tärkeätä että osaa nauttia elämästä ja myös osaa sen että juhlien jälkeen löytää se terveellinen elämäntapa taas. 

perjantai 21. kesäkuuta 2013

Glad Midsommar!!


Glad midsommar - Hauskaa juhannusta!

Squat challenge - resultat

Så var 30 dagar förbi och squat challengen är över! Och det har blivit mååååååånga squats! Vissa gånger har jag haft grym träningsvärk, andra gånger inget alls. Men jobbat har jag, med och utan vikter. Har det gett resultat? Ja, det har det väl :) Tog bilder då jag starta och tog bilder då jag var klar. Bilden till vänster (det gluttar fram en pink top under tröjan) är start och bilden till höger då 30 var slut. VIsst ser man ju en skillnad, eller vad? Visst gör man det? Jag tycker det syns ;)
 
Har ju också sysslat med en massa annat, så visst ger det ju också resultat, men är nöjd med det som squat utmaningen gav mig! Så ni som inte testat, gör det! Det är stundvis jobbigt, men det är värt det!
 
 

 
 
 


Kyykky haaste on paketissa ja on aika arvioida millainen tulos on. Eli noin kuukauden aikana olen tehnyt kyykky haasteen, täältä löytyy. Se on ollut välillä rankkaa, hauskaa, palkitsevaa ja hikistä ;) Entäs tulos? No ainakin omasta mielestä näkyy että jotain sille takapuolelle on tapahtunut ;) Ihan hyvää! Eli jos et ole kokeillut, kokeile ihmeessä ;) Se kannattaa!!

tiistai 18. kesäkuuta 2013

Veckan som gick, var bra!

Förra veckan var en mycket bra träningsvecka :)

Måndag - vila - plankor
Tisdag - HIIT träning hemma
Onsdag - Ben, rumpa, höft + lår. Och plankor
Torsdag - Gräsklippning, löprunda och magen
Fredag - PW (aktiv vila+plankor)
Lördag - plankdag
Söndag - Löprunda och plankor

Jag är nöjd!

torstai 13. kesäkuuta 2013

En perfekt dag!

Efter en dryg vecka sommarlov var det konstigt då väckarklockan ringde idag, skolmorgon :) Kul! Superfrukost, grekisk jogurt, honungsmelon, mulbär, gojibär och nötter - super mums!! Ett knäckebrd med bondost och kaffe och klar att åka till skolan. Sista dagen av den första perioden, den som jag avverkat som distansstudier pgs. av jobbet som lärare. På måndag börjar ny period och nytt ämne. Kanske inte nämnt det, men studerar till närvårdare på heltid fr.o.m nästa vecka måndag och beräknas bli färdig närvårdare i december 2014. Har skoladagar ännu ett par veckor och sedan "riktigt" sommarlov i fyra veckor! Så idag fanns det också orsak att fira, första delen avklarad med vitsodet "mycket god" :) Så nöjd!! Nu känns de tre sista månderna av stress, stress och ännu mer stress inte längre så farliga :) Så har firat idag, med både sushi och nu på kvällen ett glas bubbel.
 

Är både "barn och man fri", ungarna på stugan med farfar och mannen i Tahko på läger. Så perfekt att satsa på träning i lugn och ro ;) Så min kväll bestod av gräsklippning, löpruna och squats ;) Vi har rätt stor gräsmatta, då man klipper i riktigt rask takt, så att man blir varm och svettig så tar den en timme! Efter det, snabbt klädbyte på med löptossorna och ut på en runda. Sköönt! Var ju passligt uppvärmd efter gräsklippningen, så det rulla på väldigt fint idag :) så gjorde nytt tidsrekord på min "kortrunda", jess! Väl hemma, fram med viktstången, på med lite plattor och så squats... , måååånga squats, 220 (!!!) för att vara exakt. Så imorgon känns det i rumpan och låren, nu gjorde jag alla 220 med vikter och de sista 40 med riktigt tungt. Fem dagar kvar på utmaningen och visst kanske det syns lite skillnad på "putet" :D



Efter squatsen lite plankor. Har fått ihop 25 minuter, så 15 minuter kvar denna vecka. Man kan ju göra det lite roligare och ta kettlebells till hjälp ;)


Tänään on ollut sellainen täydellinen päivä!

Aamu alkoi että herätyskello soi, koulupäivä. Viimeinen päivä eksasta jaksosta. Opiskelen lähihoitajaksi ja maanantaina alkaa uusi jakso ja uudet aiheet. Tänään eka jakso paketissa, arvosanalla kiitettävä. Tuntuu niin hyvälle!! Tämä on niin minun juttu ja olen erittäin motivoitunut opiskelija!

Sitä olen juhlinnut sushilla ja illalla lasillinen kuplivaa. Mutta ensin ilta on treeniaiheinen ;) Olen sekä "lapseton ja ilman miestä". Lapset vaarin kanssa mökillä ja mies Tahkolla, leirillä. Päätin leikkaa nurmikon. Meillä on sellainen "sopivan" kokoinen nurmikko. Kun sitä leikkaa ripeällä vauhdilla, niin että tulee lämmintä ja hiki,  siihen menee tunti. Vaatteiden vaihto ja lenkkarit jalkaa ja lenkille. Ihanaa!! Oli ollut juuri sopiva alkulämmitys ;) Kun pääsin kotiin, tein kyykkyjä, se haaste, siis paaaljon kyykkyjä, 220 (!!!). Otin levytanko ja painot avuksi ja siitä tuli kyllä erittäin raskas kyykky setti :) Huomenna saattaa olla että tuntuu jossain :D Enää viisi päivää kyykkyjä ja kyllä se jo vähän näkyy että niitä olen tehnyt.

Kyykkyjen jälkeen lankkuja ja jos haluu tehdä erilaisia kyykkyjä voi aina ottaa kahvakuulat avuksi :)

keskiviikko 12. kesäkuuta 2013

Mitt "hemmagym"

Har ett flertal gånger här i bloggen nämnt mitt "hemmagym" och det har ju vuxit lite med tiden ;) Just nu är största delen av redskapen flyttade ut. Gillar att träna ute och då r det bekvämt att ha allt nära till hands. Till hösten/vintern lär väl en del av redskapen flytta in och en del i garaget, så får träna där då jag vill :) En del redskap förvaras inomhus, för de tål nog inte att "bo" under bar himmel :) bl.a. fitballen. TRX banden saknas från bilden, men de hänger i killarnas gungställning (stackars barn som blev utan gunga...nä, vi samsas om ställningen ;) ). De små gula vikterna på bilden är lillkillens ;) Han gillar att träna med mamma, så han har egna vikter som passa honom. De väger typ 500g/styck. Med hjälp av denna samling redskap så får man till en riktigt, riktigt bra träning hemma! :)
 
Bilden finns också på min instagram, jessibremer, är kanske mer aktiv där under sommaren än här på bloggen, så välkommen att följa mig där :)
 

Näillä välineillä olen rakentanut ihan kivan "kotisalin". Näillä saa hyvän treenin tehty ja näin kesällä on mukava treenata ulkona. Kuvasta puuttuu jotain asioita mitkä en voi pitää koko ajan ulkona, esim. kuntopallon. Kun syksy tulee siirrän osa "punttiksesta" autotalliin ja osa sisään. Olen ihan tyytyväinen että olen saanut kerätty näin kivan "salin" ja ajan mukaan se kasvaa :)



Trött mamma...

Så sant!! Speciellt då man bli väckt alldeles för tidigt på sin semester, då behövs det något för att komma igång!! :/ Men nu är dagens plankor avklarade, squatsen, tåhäv och höftlyft :) Skönt att svettas en stund, nu frukost och humöret på top! Så; "godmorgon världen, dags att möta den!"
 
 
 

tiistai 11. kesäkuuta 2013

HIIT träning hemma

Så här på sommaren håller vi till lite här som där :) Bara för den skull vill jag inte glömma bort träningen så hittade detta pass, perfekt att ha med, t.ex. till stugan :) Det här kan du göra precis var som helst!! Behöver inte extra utrutsning. Ska testa detta ikväll :) Är en vecka ensam med killarna då mannen är på läger med innebandylaget han tränar. Vill inte lämna killarna så mycket ensama så denna vecka blir det träning här hemma och ev. någon löprunda och killarna kan följa med på cykel. Men blir bra det här också. Så gymbossen inställd och så kör jag ikväll!
 

Fundera lite vad är det där "push up rotations".... hmmm... Här är en bild:

 
 
Näin kesällä kun liikku vähän siellä täällä iin on hyvä että on olemassa paljon vaihtoehtoisia treenejä. Tämän löysin! Illalla meinaan kokeilla. Tämän pystyt tehdä missä vaan, kun se ei vaadi paljon lisää välineitä ym. Vaan sinä, kello ja hyvä  fiilis.
 
Jäin miettimään mikä se "push up rotations" tarkoittaa... ja löysin siitä hyvän kuvan. Että siitä vaan kokeilemaan! Tämä on minun treeni tänään illalla! :)


Härliga backintervaller....

Rätt sent på söndag kväll drog jag på mig springkläder och iväg ut på en runda. Nu då det varit så varmt på dagarna så är det skönt att bege sig iväg på kvällen då det är lite svalare. Klockan var strax efter 21 då jag sprang iväg. Det blev backintervaller... Puuuust!! Har ju lyckan att det finns en backe rätt nära så jag jogga dit i uppvämningstakt och palnera på vägen att fem gånger upp och ner för den. Den är jobbig, först en stigning, sedan blir det en kort bit rakt och sedan en brant stigning. Efter fyra gånger så kändes det i benen och rumpan, en gång till ännu, hade ju bestämt mig att fem gånger skulle det bli!! Och efter femte gångenb kändes det rätt bra så blev ett bonusvarv ;) Sedan sakta hemåt igen. Sköööönt!! Och svettigt! Blev totalt 5km så var en passlig söndagstur. Hemma på terassen plankor (Jess!! fick ihop mina 30 minuter) och crunches med vikt. Bra slut på veckan! 
 
 Puuust... men ännu en gång till!!
 
Mäkijuoksua on hikistä puuhaa... ;) Mutta voi että teki hyvää! Se oli minun sunnuntainillan ohjelma. Kertyi 5km lenkki ja sen päälle vatsalihastreeni :) Oli täydellinen loppu muuten hyvälle viikolle :)

perjantai 7. kesäkuuta 2013

Lite visdom i sommarvärmen...

Kloka ord! Det är ju just precis detta allt handlar om, att hitta den där balansen! Stöter så ofta på dem som vill komma iform, kanske tappa några kilon osv. och får ofta höra: "måste nu njuta av den sista glassen/glaset vin/chokladbiten..." Ja vad det nu sen kan vara. Det är ju inte de det handlar om, "den sista", utan att hitta den där balansen. Äter du största delen av veckan bra, hälsosmat, mångsidigt, tränar osv. så stjälper inte en "fuskdag" hela ditt projekt. Men om du är för sträng mot dig själv, så är chanserna stora att du misslyckas! Så njut av livet, var "snäll" mot dig sälv och låt förändringar ta tid!! 
 
 
Viisaita sanoja! Ja näin se on, jos haluu muutoksia elämään, niin pitävät olla sellaisia että pystyt elämään niitten mukaan. Saan usein kuulla, ihmisiltä ketkä haluavat syödä ja elää terveellisesti; "syön nyt vielä tämä viimeinen suklaapala/juon viimeinen lasi viiniä/syön viimeinen kakkupala... jne." Ei se tarvitse olla viimeinen, eikä se ole tarkoituskaan. Tärkeä on löytää se oma tasapaino, se mikä sopii minulle ei välttämättä sopii toiselle. Olemme kaikki erilaisia ja hyvä niin! :)

torstai 6. kesäkuuta 2013

Plankan 2013

Ja, det var ju den där plankutmaningen.... Förra veckan skulle det samlas 20 minuter panka, denna vecka 30 minuter... Förra veckan blev det 17½ minut... (ja, det är väl godkänt...) och denna vecka kämpar jag att få ihop mina 30 minuter. Ibland blir det sälskap av en kattfröken som gör allt för att distrahera sin matte ;) Och träningsvärken i magen gör sig på mind ;) Men känns ganska häftigt att känner redan nu hur jag blir startakre i bålen och orkar planka längre tid för varje gång! Jess, I love it!!
 
 
Lankku, paras vatsalihas- ja keskivartaloliike ikinä :) Löysin haateen täältä (Blogi on ruotisnkielinen). Eka viikko 20 minuuttia lankkuja, nyt toisella viikolla 30 minuuttia (!!!), mutta minä siinnittelen ja "lankutan" ;) Ja vatsalihakset ja keskivartalo kiittää ;)

Hej på er!!

Har varit en välbehövlig bloggpaus, men nu är det dags att damma av bloggen igen och vara lite aktiv. Aktiv, just det, det är ju precis vad man är det då det står sommarlov i kalndern! Jee!!! Ljuvliga sommar och värme, jag njuuuuter!!
 
Trots pausen från bloggen så har det inte blivit paus från träningen, har sysslat med lite ett som annat. Igår blev det en lång löprunda, så härligt. Klockan var 21.30 då jag drog iväg, lite svalare då och så orkar man bättre. Ljuvligt! Och en tur förbi havet kändes bra. Svettigt? JO!! Det bara rann då jag kom hem. Men det hindrade det inte från att göra "några "squats" ;) 
 
 Mitt bästa sommarmellis; jordgubbar med kokosmjölk - mums!
 
Fick en present av gubben för några dagar sedan <3 Han kom hem och ungarna kommer inspringade; "mamma, mamma, kom och se pappa har något åt dej!!" Undrade ju lite vad han nu hittat på :) Kom ut på trappan och där i gruset ligger två (!!) kompletta viktstänger med viktskivor!! Jee!! Begagnade, från ett gym, som förnyar sin utrustning, men de är mina och jag storgillar dem!!  Så nu "squattar" jag med vikter ;) Och idag så känns det i rumpan :D



Blogista, pieni, mutta tarpeellinen tauko! Teki hyvää!! Kesä on alaknut ja niin myös kesäloma, nautin!! Ihana kun aurinko paistaa, on lämmintä ja saa vaan nauttia!

Eilen kävin myöhään illalla juoksemassa, klo. oli 21.30 kun lähdin, silloin oli sopivan viileä ilma ja voi että se juoksu sujui hyvin eilen. Mutta oli kyllä hikistä!! Kotona tein kyykkysarjoja mun uusilla "leluilla" :) Mieheni toi minulle lahjan muutama päivä sitten. Levytankoja ja painoja!! Jee!!! Nyt minulla on aika täydellinen kotisali! Vaan penkki puuttuu, mutta eiköhän sekin järjestyy ajan kanssa ;)

torstai 30. toukokuuta 2013

Still alive....

Har inte försvunnit eller slutat blogga :) men har haft så fullt upp, så de lediga stunder jag haft har gått åt tillannat än bloggande...
Men tränngen flyter på, squat utmaningen går framåt och hängde nu också på en plankutmaning ;) Kolla här Plankan2013
Squats blev det igår 150 ochbplankat har jag sju minuter denna vecka :)
Några dagar jobb kvar, sedan lite sommarlov, ska bli skönt!!!
"Hemmagymet" har flyttat ut :) Ut på gården alltså :D Så härligt att träna ute!!


En ole hävinnyt tai lopettanut bloggaaminen, on vaan ollut niin kiire ja paljon tekemistä, että bloggaminen on jäänyt hetkeks sivulle...
Enää muutama työpäivä ja alkaa kesäloma, ihanaa!!


 
Svettigt värre efter en massa squats igår :) Gott med kvällsbit efteråt, skinka, äppel, lite nötter och några bitar mörkchoklad - lyx!!

tiistai 21. toukokuuta 2013

Ute gym!

Härliga sommar!! Vad är bättre än att kunna träna ute!? Inget! Idag blev det styrketyräning på terassen. Titta så fint gym jag hade idag ;) Kvällssol, blommor i baratten och fågelsång! Det var en fröjd att träna idag. Det blev en hel massa squats, crunches på bollen, burpes (hate them!!) och utfall. 20 reps av varje övning och 5 varv :) Tugnt jo, men kändes skönt och fräscht ute! Det här gör jag om. Har vistats mycket ute idag :) På förmiddagen två lektioner ute gymnastik och på eftermiddagen igen två lektioner gymnastik ute. Jobbets absoluta fördelar! :) Nu natti, natti!
 

Inte illa, eller vad!
 
Ihanaa!! Kesä on tullut!! Ja mahtavaa kun voi treenata ulkona! Tänään siirsin treenin ulos ja sain nautta lintujen laulusta, iltaauringosta, raikkaasta ilmasta ja kaunis luonto! Tykkään! Eikö ole ihan hyvänäköinen sali ;) Päivän treeni; kyykkyjä, vatsarutistukset palolla, askelkyykkyjä ja burpes (yleisliike). 20 per liike ja viisi kierrosta! Teki hyvää!! Ja ulkona oli kivaa tehdä, raskasta juu, mutta raikas ilma virkisti! Olen jo viettänyt neljä opetsutuntia ulkona, kaksi aamupäivällä ja kaksi iltapäivällä! Se on opettajan työn hyvät puolet ;) Nyt nukkumaan!!


sunnuntai 19. toukokuuta 2013

Veckan som gått...

... har varit riktigt bra! Både träningsmässigt och över lag :)
 
Så här såg min träning ut :
Måndag: styrkepass hemma (ben och rumpa), squats
Tisdag: länk och styrka (armar/axlar) + squats
Onsdag: Vila (men gjorde lite squats, utmaningen...)
Torsdag: Länk och kettlebell hemma, svettigt värre
Fredag: Kettlebell i regnet, uppiggande var det, squats med käpp
Lördag: Vila (+70 squats)
Söndag: Cardio och styrka + squats (och carion var vedkärrning och stapling, det är svettigare än man tror..., men inte dumt att förena nytta med nöje ) Skulle vara 80 squats idag, men det blev 100... ;)
 
Imorgon  startar en ny vecka och nu är det bara två hela veckor kvar på jobbet..vemodigt, men ska bli skönt med sommarlov! Men visst är det en pärs att få eleverna att sitta still ;)
 
Nöjd med livet och veckan som gick!
 
 

On ollut erittäin hyvä viikko :) Treenit on sujunut hyvin ja muutenkin viikko on ollut loistava :)

Maanantai: Lihaskunto kotona
Tiistai: Lenkki + käsitreeni
Keskiviikko: Lepo mutta tein kyykkyjä (haaste.. ;)  )
Torstai: Lenkki + kahvakuulailu
Perjantai: Kahvakuula + kyykkyjä
Lauantai: Lepo (+kyykkyjä)
Sunnuntai: Kestävyys + voima (ja se kestävyys oli polttopuiden kärrääminen, pihatyöt ja muuta hyödyllistä, on se hyvä yhdistää huvi ja hyöty!)

Huomenna uusi viikko! Enää kaksi viikkoa töitäää... tuntuu jo niin haikealta... Ja on kaksi haasteellsita viikkoa, on se vaan niillä oppilailla vaan niin vaikeata istua hiljaa ja paikoillaan ;)