torstai 30. elokuuta 2012

Hyvää ruokaa -parempi mieli!!

Ilman ruokaa on vaikeata elää :) Ja liikkujalle ruoka on todella tärkeä osa elämästä ja hyvinvoinnista. Kun liikkuu paljon pitää myös miettiä mitä syö, milloin ja se tärkein, etä syö riittävästi!
 
Moni joka harrastaa paljon liikuntaa unohtaa sen että kroppa tarvitsee ruokaa jotta jaksaa. Myös moni laihduttaja joka alkaa harrastamaan enemmän liikuntaa unohtaa sen että pitää muista syödä! Olemme varmasti kaikki törmänneet ihmisiin ketkä kertovat että "tänään olen syönyt vaan aamupalan" ja kello saattaa olla vaikka 15-16 iltapäivällä. No, kaikki tiedämme miten seuraavaksi käy, ihminen syö, ja ahmii kaikki mitä eteen tulee, koska on siinä vaiheessa jo niin nälkäinen että mikään määrä ei ole riittävä. Kannattaa syödä noin 4 tunnein välein ja jokainen päivä pitää syödä; aamupala, lounas, välipala, illallinen ja välipala/iltapala. Kun syö riittävän usein ja laadukkaita annoksia, nälkä ei pääse yllättämään ja jaksat paremmin. Jaksat paremmin töissä, jaksat liikkua paremmin ja voit paremmin :)
 
Minulta kysytään usein, no miten sinä syöt...? Syön aamuisin aamupalan joka voi olla puuroa, luonnonjogurtti ja mysli, smoothie, kanamuna+kinkkuleikkeleitä, vihanneksia... Riippuu millä tuulella olen ja millainen päivä tulossa.. Olen töissä sellaisessa paikassa missä on oma ruokala (kätevää). Lounas on ns. "kotiruokaa" seisovalta pöydältä ja siihen kuluua aina salaattia, raasteita, juomaa ja leipää. Lounaaksi rakennan annoksen missä on raasteita, salaattia ja protskupitoinen lisuke. Myös välipala on tarjolla joka päivä, hedelmiä. Syön välipalaksi esim. ½ omena, viinirypäleitä, banaanipalan ja kahvia. Jos lähden töistä suoraan salille tai lenkille juon iltapäivällä vielä "protksupirtelön" tai syön joku rahka, että jaksan. Treenin jälkeen syön kotona ja se voi olla esim. tällainen annon; salaattia, raejuustoa, broilerfilee ja ruisleipä pala;
 
 
Usein syön vielä iltapalaa, esim. luonnonjogurttia ja marjoja, pähkinöitä, rahkaa... Iltapala riippuu paljon siitä, mitä olen tehnyt illan aikana. Jos käyn lenkillä iltapala on esim. palautusjuoma, rahkaa + marjoja ja paljon vettä.
 
Minä en laske kaloreita ja nykyään huomaan heti jos nälkää iskee ja energiataso laskee... Minusta tulee monsteri :D olen ärtynyt, kiukkunen ja pahempi uhmaa kun minun 5 vuotialla ;) Nykyään minulla on pakko pitää energiataso tasapainossa ja syödä 3-4 tunnein välein. Ja se toimii!!!
 
Ruoan lisäksi on tärkeätä juoda päivän aikana tarpeeksi. Juon 1,5-2,5l vettä /vrk. Sen lisäksi juon töissä lounaalla lasillinen piimää ja kotona tulee yleensä juoto lasillinen maitoa.
 
Moni myös kysyy minulta; "miten kauan sinun diettii kestää...??" Siis mitäää??? Dietti.. ei tämä ole mikään dietti :) Tämä on vaan hyvin hyvin yksinkertaiset hyvät elämäntavat :) Moni luulee että minulla on joku päivämäärä kun vaaka pitää näyttää tiettyä lukemaa tai muuta sellaista. Ei ole! Syön hyvin ja monipuolisesti, koska voin silloin hyvin :) Yksinkertaisesti!
 

 

kuva: netistä
 
 
Ja kyllä myös minä välillä syön karkkeja, irtokarkkeja (lakritsi ja salmiakki)! Mutta olen oppinut myös sen, että muutama karkki esim. perjantaina tai lauantaina riittää :) Ja joskus nautin myös jotain alkoholipitoista juomaa... Mutta yksi riittää :) Ja ne kerrat kun juon enemmän kun sen yhden, ne ovat aika harvoja :)
 
Että ei se ole mikään ydinfysiikkaa tämä ruokailua ja terveelliset tavat, eikä se vaadi uhrautumista. En ole joutunut luopumaan mistään, enkä aio sitä tehdä! Kaikkea voi syödä, mutta maltilla. Herkkuja ovat ihan ok, mutta ei niitä tarvitsee ahmia joka päivä, silloin ne eivät enää ole herkkuja ;) Ja vihannekset ja hedelmät, opit pitämään niistä, koska valinnanvaraa on niin paljon. Jos et tykkää kukkakaalista, älä syö sitä, syö jotain muuta jne. Ja nauti joka kerta kun syöt, maista sitä ruokaa, syö rauhassa - silloin ruokailuhetkestä tulee heti nautinnollisempi! :)


keskiviikko 29. elokuuta 2012

Flunssaiset työkaverit.... :(

Tämä on aihe joka ei liity niin paljon liikuntaan... mutta hyvin paljon terveyteen....

Huomaan että syksy on tullut, koulut ja päiväkodit alkanut ja se tarkoittaa myös sitä että kaikki pöpöt ovat taas liikkeellä!! :( Viime lukuvuosi ja päiväkoti vuosi oli meidän perheessä hyvin hyvin poikkeuksellinen, pojat olivat terveitä, jotain pientä nuhaa, mutta kumpikaan ei ollut päiväkään flunssan takia pois koulusta tai päiväkodista :) Ihanaa!!

Epäilen että emme ole tänä syksynä ja talvena niin onnekkaita.... Täällä töissä on useampi ihminen flunssainen, yskivät, niistävät, köhivät pitkin päivä... Tämä tottakai tarkoittaa sitä että pöpöt leviää ilmastointijärjestelmää pitkin ja on varamsti vaan kyse päivistä kun pari muuta ovat kipeäitä jne. jne. Minulla on kyllä se periaate, jos olen flunssainen pysyn kotona. Asiakaspalvelutöissä en vaan vie pöpöt tökavereille vaan myös asiakkaille. Flunssainen ihminen tarvitsee lepoa, juoda paljon ja paljon (yliannostus) C-vitamiineja. On oikeastaan tyhmää tulla flunssaisena töihin, kukaan ei kiitä sinua ja sinä vaan levität pöpöjä ympärille ja flunssa-aalto elää työympäristössä kauan!

Minun ohje, pysy kotona jos flunssa iskee, päivä tai kaksi lepoa ja voit heti paremmin!


tiistai 28. elokuuta 2012

Oral B Trizone-500 - sähköhammasharja

Olen Buzzador ja pääsen välillä mukaan kamppanjoihin testamaan erilaisia tuotteita. Viimeks minulle tuli kutsu Oral-B sähköhammasharja kamppanjaan. Olen aina ollut sitä mieltä että tavallinen hammasharja on se paras juttu, mutta ajattelin, että kun kerran tilaisuus testata tämä tuote tulee eteen, niin otan sen vastaan. Aina mieli voi muuttua ja saattaa olla että sähköhammasharja onkin minun juttu :)

Hammasharja tuli kotiin ja siinä oli mukana muutama vaihtopää, niin myös muita kun minä pääsin testamaan sitä, esim. mieheni. Viikon verran kokeilin ja harjasin ahkerasti tällä Oral-B harjalla ja sen jälkeen se on ollut kylpyhuoneen hyllyllä.... :(  Totesin, sähköhammasharja on ihan ok, siinä ei ollut mitään, ihan hyvä keksintö, näppärä jne. mutta nimenomaan tämä Oral-B Trizone 500 ei ollut minun makuun... Harjapää on valtavan kokoinen ja tuntuu että se on aivan liian iso ja sen takia lopputulos ei ole minun makuun. Harjapää on aika kova, tykkää itse pehmeästä harjasta. Mieheni kokeili sitä ja hän käyttää se edelleen, mutta ei säännöllisesti, ja juuri samasta syystä, liian iso harja.

Huomasin että tälle laitteelle sopii muita Oral B:n harjapäitä, joten pitää kokeilla jos vaikka pienempi ja pehmeämpi harjapää tekee sen että rupen käyttämään sähköhammasharja säännöllisesti .)

Jos sinua kiinnostaa tämä Buzzadorina oleminen ja halut tutustua siihen, laita minulle kommentti missä sun s-posti, lähetän sinulle kutsun :) Ehkä juuri sinä pääset mukaan testamaan erilaisia tuotteita ym. kivoja juttuja :)

maanantai 27. elokuuta 2012

Hyvä alku uudelle viikolle :)

Viime viikon treenit ja liikkumiset menivät niin oikein ja fiils sunnuntai iltana oli aivan huippu luokkaa :) Joten, päätin että tästä viikosta tulee vähintään yhtä hyvä ja vähintään yhtä paljon treeniä ja liikkumista :)

Olen huomannut että ns. "yhdistelmätreenit" sopivat minulle, esim. lenkki+kahvakuula, spinning+kuntosali jne. Tänään kävin RPM tunnilla ja sen jälkeen 45 min salitreeni missä pääpaino selkä ja käsitreeni. Voin kertoa, oli veto niin poissa sen jälkeen että hyvä kun jaksoin kävellä autoon :D Mutta se fiilis kun pääsin kotiin, suikhuun ja sain ruokaa, se oli niin mahtavaa :)

Tämä kuva kuvastaa hyvin minun tunteet tänään;



Jessi

lauantai 25. elokuuta 2012

Lenkki ja hyvä musiikkia :)


Hyvä musiikkia pitää olla kun lähtee lenkille :) Sellainen että tuntuu että juoksu kulkee ja fiilis on kohdallaan! Tämä on mun uusin soittolista, tällä kyllä askel kulkee ;)
Mulla on aika laaja musiikkimaku ja kuuntelen, melkein, mitä vaan. Lenkkimusiikki pitää olla iloinen, sellainen joka nostaa fiiliksen ja välillä tekee mieli laulaa mukaan.... Että pyydän anteeksi jo valmiiksi, se äänekäs varis on vaan minä joka on lenkillä ;)

Ja tämä lista toimii.... ainakin mulle :)

Jessi

perjantai 24. elokuuta 2012

Treenivaatteet :)

En ole mikään merkkivaatefriikki, ja sama asia pätee treenivaatteissa. Minulle tärkeintä on että vaatteet ovat mukavia, istuvat hyvin ja plussana jos vielä ovat kivannäköiset ja hinta sopiva ;) Käytän kyllä merkkivaatteita ja sekaan mahtuu sekä H&M ja Ginatricot.

Varmaan olemme kaikki joskut lähteneet lenkille sellaisissa housissa että lenkistä on ollut yhtä tuskaa, sellaiset mitkä eivät pysy ylhäällä kunnolla, kiristää ja materiaali on outo. Minulle ainakin on käynyt näin!! :D Silloin tekee mieli kääntyä ja lähteä takaisin kotiin vaihtamaan vaatteet.... ;)

Mutta millaiset ovat kivat treenivaatteet...? Olisi kiva kuulla millaisissa vaatteissa muut tykkäävät treenata :)



    Kuva: nike.com


Itse suosin caprihousuja :) Niissä viihdyn hyvin. Ja yläosa saa mielumin olla hihaton, pitempi malli eikä liian tiukka, mutta ei liian löysäkään.. jep... Mulla ON vaikeata löytää kivat vaatteet missä viihdyn ;) Mutta kaapista löytyy muutama "luottokaveri" ja yritän etsiä uudet samantyyppiset... tuntuu vaan etten löydä.

Jos pitää mainita joku merkki, niin omasta mielestä Nike valmistaa kivoja treenivaatteita. Ne ovat laadukkaita, mutta monesti hinta ei yhtä mukava. Yritän aina bongata Niken vaatteita alerekeistä ja olen onnistunut siihen melko hyvin :) Koska mulle ei ole tärkeä että väri ja malli on juuri se uusin ;)


Kuva: nike.com

Nyt kun syksy tulee on kivaa vetää pitkät trikoot jalkaan kun lähtee lenkille. Minulla on vaan yksi iso ongelma.... Pitkät trikoot ovat tehty todella pitkille naisille, ja minä en ole kun 163cm "pitkä", joten minulle kaikki jäävät liian pitkäksi. :( todella tylsää!!

Että onko kellään vinkkejä, onko olemassa joku malli tai merkki joka eon tehty lyhyille naisille....??? Jos on niin kerro minulle :) Tuntuu tylsältä kun jotuu käärimään lahkeet... :/


Jessi

Edit: Löysin hyvät pitkät juoksutrikoot, Adidaksen trikoot, missä ei ole liian pitkät lahkeet :) :) Jee, jee!! Varmasti joku 7/8 malli, ja ne ovat mulle juuri sopivat ;)

torstai 23. elokuuta 2012

Spinning.. ihana spinning!

Spinning oli pitkään sellainen tunti mihin en uskaltanut mennä. Pelkäsin ettei minun kunto riittää, etten jaksa, hengästyn liikaa jne. jne. Niinpä.. naurettavaa!! Oli taas kerran näitä tekosyitä!

Olen Porvoon Lady Linen jäsen ja siellä on tarjolla kivasti spinningtunteja. Kävin vuosia sitten yhdessä toisessa paikassa spinningillä, meinasin kuolla tunnin aikana (mutta en antanut periksi, loppuun asti menin...) :D Toki, kuntoni oli silloin jotain aivan muuta kun mitä se on tänään enkä harrastanut säännöllisesti liikunta. Ei todellakaan ollut fiksua kylmältä lähteä rankalle spinningtunnille, niin kyllä se vie treenihalun ja innostuksen.

Viime syksy uskalsin uudestaan mennä kokeilemaan Lady Lainen spinning ja kappas vaan, minä innostuin heti! Se oli hauskaa, hikistä ja tuntui niin hyvältä jälkeenpäin. Mä olin heti koukussa! Siitä lähtien olen käynyt säännöllisesti spinning tunneilla. Nyt Lady Line tarjoaa myös Lesmills RPM tunti, pitempi, rankempi ja haastavampi tunti. Ja minä niin nautin tästä tunnista. Tunnin aikana koko kroppa saa kyytiä, hiki valuu (pyörän alla yleensä pieni uima-allas tunnin jälkeen...) ja tunne jälkeenpäin on todella hyvä!

Tässä taas näkee, jos uskaltaa astua ulos mukavuusalueelta ja rohkeasti kokeilla jotain muuta, voi yllättyä positiivisesti! Eli rohkeasti vaan kokeilemaan uusia lajeja!


Kuva: netistä

Jessi

keskiviikko 22. elokuuta 2012

Treenitossut - ikuinen ongelma.... ainakin mulla :)

Onko oikeasti olemassa jotain yhtä vaikeata kun hyvien treenitossujen löytäminen...?? Minulla on suht. "normaali" jalka, koko 38-39, ei pronaatio ongelmia tms. mutta silti, en yksikertaisesti olen onnistunut löytmään sellaiset tossut mitkä sopivat oikein hyvin. Tiedätte varmasti mitä tarkoitan!? Sellaiset mitkä tuntuvat hyvältä pitkän treenin jälkeen, tukeva mutta joustava pohja, hyvä pito ja mielyttävä jalassa.

Jossain lehdessä luin näistä Niken tossuista. Tuotekuvauksessa lukee näin:

"Näyttävät, musta-violetti-pinkit fitness-kengät ovat hyvä valinta salille tai ryhmäliikuntaan. Istuvuutta parantavat keskiosan ohjakset tukevat jalkaa. Phylon-välipohja vaimentaa tärähtelyä ja paloiteltu, taipuisa ulkopohja maksimoi liikkumisen mukavuuden. Päällinen on tekstiiliä, pitävä pohja kumia."


Nyt odotan vaan että miten nämä tossut toimii :) Meinaan.. alkaa kaapissa jo olemaan kiva varasto näitä tossuja... :/ onneks osa niistä on päässyt muuhun käyttöön... ; nurmikonleikkaustossut, pihatossut.. jne. jne. :)

tiistai 21. elokuuta 2012

Terveellinen välipala....


Tuli postissa kotiin, muutama päivä sitten,  yhden ison ruokaketjun mainos missä oli mm. teksti "kiireisen arjen apu" tai vastaava... Mainoksessa oli mm. koululaisten välipalatarvikkeita ja tarjouksessa oli mm. suklaiset murut, mega karkkipusseja.... Siis mitä?? Välipalana karkkia..??

Ymmärrän hyvin että arki voi olla kiireinen, lapset tulevat nälkäisina koulusta kotiin, välipalaa pitää saada äkkiä, mutta onko se sitten hyvä että vanhemmat tarjoavat lapsille koulun jälkeen esim. megakarkkipussin?? No ei!! Jopa suklaiset aamiasmurut menee minun raja yli, se ei ole terveellinen välipala. Tunnustan, on minullakin yleensä kiire, aika ei meinaa aina riittää.. Silti, terveellinen ruoka ja terveelliset välipalat, eivät vie paljon aikaa. Esim. edellisenä iltana voit hyvin pilkkoa porkkanaa, kukkakaalia ja paprika, laita purkkiin ja jääkaappiin odottamaan koululasita seuravaalle päivälle, ruisleipä juustolla, juotava jogurtti... Vaihtoedhot ovat olemassa! Mutta miksi meidän pitäisi tarjota megakarkkipusseja meidän lapsille??

Vanhemmista ne terveelliset tavat lähtee ja mietin vaan, montako meistä jaksaisimme keskittyä töissä jos vedämme iltapäivä kahvin lisäksi megakarkkipussin... Ihan varmasti jossain vaiheessa väsähtää sen jälkeen. valitse mielummin omenan, appelsiinin tai jotain muuta hyvää, hedelmää on nimittäin hyvää ja herkullista :)


kuva: We <3 it

Ja kyllä meidänkin perheessä välillä herkutellaan... Ja tämä ihana mansikka suklaamuffin näyttää kyllä niin syötävän hyvältä että sellaiset taidan leipoa viikonloppuna, voimme sitten lauantaina herkutella yhdessä koko perhe :)



kuva: we <3 it





maanantai 20. elokuuta 2012

It is worth it!!

Tämä kuva ja teksti pitää nin hyvin paikkansa :)

Mä en tajua miksi kaikki lehdet taas kesän jälkeen kirjoittaa (joo, joo.. teidn myyntikikka...) niistä "pika kuureista", "viikossa -5kg" jne. jne. jne. Sitä ne just ovat, kuureja!! Varmasti jokainen saa sillä metodilla kilot tippumaan ja tuntuu hyvälle mutta tuskin se muutos on pysyvä...?!!

Joku viisas sanoi mulle kerran; "ei ne ylimääräiset kilot viikossa tai kahdessa ovat kertyneet, eivät ne lähde siinä ajassa pois..." Totta, pysyvä elämäntapamuutos vaatii aikaa ja panostusta, siihen mahtuu ylämäet ja alamäet, repsahdukset ja onnistumiset.. kaikki se mitää kuuluu elämään. Tärkein on se, ja sisäistää sen, että halua tehdä muutoksia, halua elää terveellisesti, omasta itsestä se kaikki lähtee. Joskus se vaatii järkyttävän kuvan (niin.. kaikki ovat varmasti nähneet itsestä sellainen "ou nou" kuva), liian pienet lempihoust tai se tavoitemekko siellä kaupassa, haave juosta 5/10km.. se voi olla ihan mitä vaan mikä saa aikaseksi sen halun muuttua!

Minulle se oli lääkärin sanat; "ehkä sä kokeilet nämä verenpainelääkkeet...??" Minä.. siis minä??? Olin järkyttynyt, olin silloin 31v. Päätin etten todellakaan kokeile mitään verenpaine lääkkeitä, vaan mä teen elämäntaparemontii, ja siitä se lähti! Vuosi sitten sama lääkäri totesi että verenpaine ja muut arvot ovat todella hyvät, siinäpäs hän näki, ei se vaadi lääkkeitä, se vaati halua muuttua! Olen nyt 34v., voin hyvin, syön hyvin, liikun, elään, nautin!! Ja lääkepurkki on edelleen apteekin hyllyssä ;)

Lähde: tuntematon

lauantai 11. elokuuta 2012

Liikkuminen on hauskaa!!! :)

Treenaaminen on hauskaa, varsinkin silloin kun voi hyvin ja jaksaa. Mulla oli kamala epäonni ja sain jonkun ilkeän kesäflunssa ja mulle tuli sellainen kahden viikon treenitauko. Toki, ihan hyvä että olen vihdoin oppinut että jos on flunssa, silloin pakko pitää treenitauko.. Tämänkin asian olen oppinut kantapään kautta ;)

Nyt on taas vauhti päällä ja maistuu hyvin ja huomasin flunssan aikana, että olin niin kiukkunen ja ärtynyt koko ajan... En enää, jaksan jopa lasten kiukkukohtauksia ;) 

perjantai 3. elokuuta 2012

ihana kesä...

.. ja kesällä on ihanaa upottaa varpat hiekkaan, nauttia auringonpaisteesta ja vaan olla, anna ajatukset vaeltaa, kuunnella kesän äänet... ihana kesä!!