Ilman ruokaa on vaikeata elää :) Ja liikkujalle ruoka on todella tärkeä osa elämästä ja hyvinvoinnista. Kun liikkuu paljon pitää myös miettiä mitä syö, milloin ja se tärkein, etä syö riittävästi!
Moni joka harrastaa paljon liikuntaa unohtaa sen että kroppa tarvitsee ruokaa jotta jaksaa. Myös moni laihduttaja joka alkaa harrastamaan enemmän liikuntaa unohtaa sen että pitää muista syödä! Olemme varmasti kaikki törmänneet ihmisiin ketkä kertovat että "tänään olen syönyt vaan aamupalan" ja kello saattaa olla vaikka 15-16 iltapäivällä. No, kaikki tiedämme miten seuraavaksi käy, ihminen syö, ja ahmii kaikki mitä eteen tulee, koska on siinä vaiheessa jo niin nälkäinen että mikään määrä ei ole riittävä. Kannattaa syödä noin 4 tunnein välein ja jokainen päivä pitää syödä; aamupala, lounas, välipala, illallinen ja välipala/iltapala. Kun syö riittävän usein ja laadukkaita annoksia, nälkä ei pääse yllättämään ja jaksat paremmin. Jaksat paremmin töissä, jaksat liikkua paremmin ja voit paremmin :)
Minulta kysytään usein, no miten sinä syöt...? Syön aamuisin aamupalan joka voi olla puuroa, luonnonjogurtti ja mysli, smoothie, kanamuna+kinkkuleikkeleitä, vihanneksia... Riippuu millä tuulella olen ja millainen päivä tulossa.. Olen töissä sellaisessa paikassa missä on oma ruokala (kätevää). Lounas on ns. "kotiruokaa" seisovalta pöydältä ja siihen kuluua aina salaattia, raasteita, juomaa ja leipää. Lounaaksi rakennan annoksen missä on raasteita, salaattia ja protskupitoinen lisuke. Myös välipala on tarjolla joka päivä, hedelmiä. Syön välipalaksi esim. ½ omena, viinirypäleitä, banaanipalan ja kahvia. Jos lähden töistä suoraan salille tai lenkille juon iltapäivällä vielä "protksupirtelön" tai syön joku rahka, että jaksan. Treenin jälkeen syön kotona ja se voi olla esim. tällainen annon; salaattia, raejuustoa, broilerfilee ja ruisleipä pala;
Usein syön vielä iltapalaa, esim. luonnonjogurttia ja marjoja, pähkinöitä, rahkaa... Iltapala riippuu paljon siitä, mitä olen tehnyt illan aikana. Jos käyn lenkillä iltapala on esim. palautusjuoma, rahkaa + marjoja ja paljon vettä.
Minä en laske kaloreita ja nykyään huomaan heti jos nälkää iskee ja energiataso laskee... Minusta tulee monsteri :D olen ärtynyt, kiukkunen ja pahempi uhmaa kun minun 5 vuotialla ;) Nykyään minulla on pakko pitää energiataso tasapainossa ja syödä 3-4 tunnein välein. Ja se toimii!!!
Ruoan lisäksi on tärkeätä juoda päivän aikana tarpeeksi. Juon 1,5-2,5l vettä /vrk. Sen lisäksi juon töissä lounaalla lasillinen piimää ja kotona tulee yleensä juoto lasillinen maitoa.
Moni myös kysyy minulta; "miten kauan sinun diettii kestää...??" Siis mitäää??? Dietti.. ei tämä ole mikään dietti :) Tämä on vaan hyvin hyvin yksinkertaiset hyvät elämäntavat :) Moni luulee että minulla on joku päivämäärä kun vaaka pitää näyttää tiettyä lukemaa tai muuta sellaista. Ei ole! Syön hyvin ja monipuolisesti, koska voin silloin hyvin :) Yksinkertaisesti!
kuva: netistä
Ja kyllä myös minä välillä syön karkkeja, irtokarkkeja (lakritsi ja salmiakki)! Mutta olen oppinut myös sen, että muutama karkki esim. perjantaina tai lauantaina riittää :) Ja joskus nautin myös jotain alkoholipitoista juomaa... Mutta yksi riittää :) Ja ne kerrat kun juon enemmän kun sen yhden, ne ovat aika harvoja :)
Että ei se ole mikään ydinfysiikkaa tämä ruokailua ja terveelliset tavat, eikä se vaadi uhrautumista. En ole joutunut luopumaan mistään, enkä aio sitä tehdä! Kaikkea voi syödä, mutta maltilla. Herkkuja ovat ihan ok, mutta ei niitä tarvitsee ahmia joka päivä, silloin ne eivät enää ole herkkuja ;) Ja vihannekset ja hedelmät, opit pitämään niistä, koska valinnanvaraa on niin paljon. Jos et tykkää kukkakaalista, älä syö sitä, syö jotain muuta jne. Ja nauti joka kerta kun syöt, maista sitä ruokaa, syö rauhassa - silloin ruokailuhetkestä tulee heti nautinnollisempi! :)














