perjantai 14. helmikuuta 2014

Äta bör man...

....annars orkar man inte... Inte i alla fall jag med mitt stundvis väldigt hektiska liv... Försöker varje dag hålla fast vid regelbundna och sunda matvanor fast det ibland lockar att välja den lätta men ack så onyttiga alternativet. Bär med mig mellanmål i väskan; frukt, nötter, proteinsmoothies, proteinbars och vattenflaskan. Ibland finns där också kokt ägg (är ju superlätt att ha med sig) :)  Är i princip alltid förberedd att det kan hända något under dagen och det blir en längre stund mellan maten.

I skolan äter jag i cafét där, där finns bra mat att välja på, salladsbord, vegealternativ, soppa osv. Det är Amica som upprätthåller stället, och det är ok. De dagar jag jobbar blir det lunchbox. Då jag jobbar morgontur (7-15) blir det både frukost och lunch på jobbet, så det gäller det att ha allt klart och bara ta matsäcken med när jag åker till jobb. Hemma fixar jag mat till hela familjen och det blir vanlig husmanskost. De dagar jag har flera pass jag leder i sträck, har jag ofta i kassen någon typ av återhämtningsdryck eller bar. Behöver energi för att återhämta mig och orka köra hem. En kväll i veckan slutar sista passet 20.30 och har c. 30km att köra hem, så krävs det något efter det. Den kvällen leder jag fyra pass i sträck, bara kort paus medan jag flyttar mig mellan de olika ställena.

Så här kan det se ut en "vanlig" dag; morgonmål (kvargjogurt, bärsoppa och havregryn, sallad til jobbet (med proteinkällor), återhämtningdryck efter alla passen eller kvällsbit hemma (kvarg, frukt

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti