Snubblade över ett intressant blogginlägg och råkade också hitta artikeln den här bloggaren referar till. Det var på finska, men tänkte ta min syn på artikeln på svenska :-)
En, rätt så känd näringsterapeut, hade uttalat sig i en finsk damtidning (MeNaiset) om att det är helt ok att under semestern äta gott och lite onyttigt, just för att vi är på semester. Enligt henne skall vi inte brkymra oss över det lilla (för andra mer) som vi läger på oss under semestern, för det är mest frågan om extra vätska i kroppen... Detta försvinner sedan när vi återvänder till rutiner, vad gäller sömn och mat. Hmmmm... Hos mig vaknar tanken... Varför måste vi på semestern äta och dricka onyttigt hela tiden? Varför är det ok att lämna träning bara för att vi är lediga? När vi är lediga, många utan tidtabeller, så hinner vi röra på oss och njuta av sommaren. Gå en promenad med familjen, ta cykeln till en strand, förena nytta med nöje helt enkelt! På sommaren finns det massor av härligheter; färska grönsaker från torget, bär i skogen/på egna buskar osv. Och visst, det ÄR helt ok med ett glas vin en fin sommarkväll! Men varför skall semester (för många) vara lika med glass varje dag, öl, cider, grillkorv varje kväll?? Varför glömmer man bort det här mex "måttliga mängder"...
Semester är ju till för att ladda "batterier", njuta, ta det lugnt och umgås med nära och kära. I alla fall för mig är det så här. Efter en semester fylld med lugn, avkoppling, bra mat, träning och umgänge med mina kära och goda vänner, ger mig energi att ta tag i utmaningar denna höst. Imorgon då jag vaknar behöver jag inte sucka över extra kilon jag samlat under de lediga veckorna, inte heller tänka på hur jag ska klara dagen utan mitt glas vin eller cidern, inte våndas och säga den där berömda frasen: "ikväll börjar jag motionera". Kommer gå bra att återvända till vardagen, ärligt så längtar jag lite... ;)
Så med handen på hjärtat, hur många kan säga att semestern inte hämtade extra kilon?? Hur många känner sig energiska över att återgå till vardagen? Jag kan ;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti