Uudessa Fit lehdessä (11/2012) oli mielenkiintoinen artikkeli, "Villitys joka vatsa kiittää". Kyse oli että ns. gluteeniton ruokavalion "villitys" ja että moni noudattaa gluteeniton ruokavalio vaikka ei olisi tarvetta siihen. Totta, minä olen sellainen ihminen. Vatsani ei tykkää esim. leivästä, en mielellään syön pastaa (jos syön niin pitää olla täysjyvä) jne. Joten, päätin kokeilla, miten vatsani reagoi jos syön gluteenitonta ja jätän pastaa pois. Kuukauden kokeilin ja kyllä minä jo siinä ajassa huomasin eron!! Joten päätin että jatkossa vältän viljatuotteet ja yritän syödä ns. gluteen ruokaa. Joten nykyään leivon itse omat sämpylät ja näkkileipää ja välillä kokeilen leipoa jotain kakkuja ja muffinseja. Kai tässä voi puhua "villityksestä".... Minun kohdalla kyseessä on kuitenkin hyvää oloa. Ei ole todettu keliaki... (okei.. en ole känyt testeissä..) mutta oma kokemus riittää minulle ja voin hyvin elää ilman leipää, en edes kaipaan sitä enää :) Joskus pieniä muutoksia ruokavaliossa ovat ne mitkä tekevät isoja muutoksia hyvinvointiin. Joten villitys tai ei, minä jatkan näin :)
Kaurapuuro on taas sellainen asia mistä ei ole tullut oireita, joten syön sitä mielellään aamupalaksi, ja siihen sekoitan sen kanamunan (raaka) ja päälle manteleita, omenaa ja kanelia! Nam!
Havregrynsgröt är en grej som jag inte lämnar, men den har inte heller gett mig problem. Det är så gott att nu och då äta en tallrik gröt på morgonen och i gröten rör jag ner det råa äggen ;) toppar med kanel, äppelbitar och mandel. Mums! Och magen är nöjd.
Jessi

Havre är glutenfritt så det är säkert därför du inte heller får problem av gröten
VastaaPoistaJo och är så glad för det, för jag gillar min havregrynsgröt :-) och mår mycket bättre (piggare) efter att jag gick in på glutenfritt linjen.
Poista