maanantai 31. joulukuuta 2012

Tankar kring träningen under 2013

Har funderat mycket från och till, hur vill jag träna under 2013? Vill jag göra det hemma eller på gym, eller en kombination av båda? Hur mycket cardio, hur mycket styrka, intervall och HIIT? Vad är mitt mål? Morgon eller kväll? Ja... en massa frågor. Kommer ha en mycket bra läsorning på jobbet, blir korta dagar och vissa dagar börjar dagen först vid 10. Nu den senaste månaden har det blivit mest cardio och varje dag... Styrkan föll i glömska... dels för att jag inte haft energi kvar till det efter en hel dag på jobbet. Där kommer vi in på nästa fråga... Måste se över min kost och nu då frågan om att jag måste se till att jag äter tillräckligt!
 
 
Har gjort upp en "ryggrad" för mitt tränande som ser ut lite på följande sätt:
  • cardio 2 gånger per vecka
  • styrka 2-3 gånger per vecka
  • kroppsvård 1-2 gång per vecka, typ yoga, stretch eller någon bodybalans timme
 
Laddade ner appen "You are your own gym" till min Tab och tror jag ska följa program på den, speciellt om jag tränar hemma. Ska köra något upplägg i stil med detta;
  • ett pass rygg/bröst/mage
  • ett pass ben/armar/mage
  • ett helkroppspass i veckan ELLER ett pass HIIT (typ Zwow)
 
Därtill ska det bli 2 pw:n eller löpturer i veckan. Vilkendera beror på vädret och vad det tillåter. Om jag tänker träna på gymet så kan jag köra cardio där.
 
Men är ännu osäker på att återgår jag till gymet eller inte. Är medlem i ett gym, riktat till enbart damer...., och är inte helt nöjd med det stället... Har haft mitt medlemskap på paus hela hösten. Dels dyr månadsavgift, dålig sal (för lite fria vikter) och ideologin gillar jag inte. Så ska se vad jag gör...
 
Fördelen med det gymet, de erbjuder både yoga, hot stretch och bodybalans timmar. Så överväger ännu.
 
Så denna ram ska jag följa och så får jag se hur det utformas. Därtill leder jag ett antal timmar i veckan, men ser det inte som min egen träning, fast jag gör med, men min uppgift är ju att instruera, inte utnyttja det till egen träning. Så det fåt bli "nyttomotionen" under våren 2013. 
 


Och dettta motto ska följa mig i tankarna hela året ;)


Olen miettinyt paljon mitä ja miten paljon haluan treenata vuoden 2013 aikana. Lähinna olen mietytinyt miten rakennan itselleni suunnitelman joka on helppo seurata ja sopii minun elämään. Opettajana minulla tulee olemaan aika lyhyitä päiviä ja ajattelin hyödyntää se asia omassa treenissä. Suunnitelman runko on vähän tämän tyylinen:

  • kestävyystreeni 2 kertaa viiikossa
  • voimaa 2-3 kertaa viikossa
  • kehonhuolto 1-2 kertaa viikossa.
Olen ajatellut treenata enemmän kotona. Minulla löytyy jo aika paljon välineitä ja löysin sopiva sovellus jonka latasin Tabille minkä avulla on helppo tehdä voimaharjoittelua kotona. Kelistä rippuen teen viikossa pari pw:tä tai juoksulenkkiä. Tässä tulee se ongelma eteen. Jos menen takaisin kuntosaliin missä olen jäsen, voin talvella suorittaa myös siellä kestävyystreeni koska sieltä löytyy jukosumatot, crosstraineri ja soutulaite, jos en menen niin olen sään armolla ja liikun ulkona ja teen sitä mitä keli sallii.

Olen jäsen naisille suunnattussa salissa. Jäsennyys on ollut tauolla koko syksyn ja mietin nyt että otanko sen uudestaan käyttöön vai mitä teen. Sali on ihan ok, laaja vailoima ryhmäliikuntatunteja, ok puitteet mutta isoin miinus on sali... Salissa on eniten laitteita ja todella vähän vapaita painoja. Jos omaan ohjelmaan haluan lisää kehonhuolto tunteja  niitä taas löytyy siellä... Hmm... pitää harkita...

Sitä hyltyliikunta tulee kevän aikana siitä kun käy ohjaamassa tunteja. Ohjaustunnit eivät ole minulle omaa treeniä koska tehtäväni siellä on ohjata ja opastaa joten koen että saan siitä se hyötyliikunta, niitä on kuitenkin viikossa muutama.

Että tällainen vuosi tulossa minulle! Ja muistissa se "lause"; "Train like a beast, look like a bauty!" ;)
 
Jessi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti