Får ibland frågan; "Men hur mycket utrustning behöver man för att kunna ha ett hemmagym?". Enkelt svar,: "Dig själv!". Egentligen är det allt du behöver. Man klarar sig bra med sin egen kroppsvikt för att komma igång och den enda man egentligen "behöver" skaffa är en "gymppamatta" (trevligare än att ligga på golvet). Boken "You Are Your Own Gym" är super om man vill komma igång med sin träning hemma, rekommenderar den varmt åt alla. "Men vad har du??" är en fråga jag ofta får. Tjaa.... Välmående och idrott år ju fär mig dels min hobby, dels ett yrke, så jo, jag har en del. Men inte alls så mycket som endel tycks tro, har verkligen inget komplett hemmagym ;)
På bilden syns i stort sett det jag har hemma. Några gummiband, gångstavar, käppar saknas från bils och kettlebellsen är fler, men detta är vad jag har, och man klarar sig med mindre ;) Mest använder jag den gröna bollen (min vän), kettlebellsen, hopprepet, hantlarna och mattan. Gummiband sällan, balans"bollen"... ibland och medicinbollen inte så fota som jag skulle vilja. Min man var inte så förtjust d¨å jag började kasta den mot husväggen och tavlorna trilla från väggen på insidan :D :D Men den är bra till annat också ;)
Så om du gett ett nyårslöfte att börja träna hemma och vill skaffa något material, jag rekommenderar; matta, kettlebell, stavar/käpp och hopprep. Någon annan säger annat kanske något annat. På mattan kan du göra styrkeövningar, tänja, yoga osv. Kettlebellsen är bra till muskelstyrka, hopprepet till cardio/uppvärming och käpp/stavar för att göra rörelseövningar.
Minulta kysytään välillä, "Onko sinulla kotna paljon liikuntavälineitä??" Vastaus, kyllä ja ei. Moni luulee että minulla on kotona täydellinen kuntosali, mutta näin ei ole. Ainut mitä sinä tarvitst kotona on "Sinä!". Kirja "You are your own gym" on todella hyvä jos haluat kotona treenata lihaksuntoa. Suosittelen! Se ei maksa paljon ja siitä on paljon hyötyä. Sen lisäksi jumppamatto on hyvä. Niillä pärjäät.
Kuvassa näkyy mitä minulla on. Sen lisäksi löytyy muutama kuminauha, keppi, kävelysauvat ja kahvakuulia on useampi. Eniten käytän kahvakuulat, jumppamaton, vihreä pallo, käsipainot ja hyppunarun. Tasapainotyyny hyvin harvoin, keppejä silloin tällöin, ja musta/punainen pallo hyvin hatrvoin. Ennen se oli paljon käytässä, mutta se vaati kaverikseen betoniseinä tai vastaava... ;) Sitä ei kannattaa heittää talon seinää vasten :D
Jos harkitset jotain välineiden hankinta, suosittelen (ja tämä on vaan minun henkilökohtainen mielipide!); matto, kahvakuula, hyppynaru ja keppi/sauvat. Matolla voi tehdä lihakuntoliikkeitä ja venytellä ja yogata. Kahvakuulalla hoituu paljon hyviä lihaksuntoliikkeitä, hyppynarun avulla kestävyysliikunta ja ketteryys ja keppi/sauvat, niillä voit tehdä avaavia liikkeitä ym. Eli kotisalin voit rakentaa hyvin pienellä kustannuksella jos niin haluat.
Jessi

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti