keskiviikko 24. huhtikuuta 2013

Motion och sunda vanor

Just nu njuter jag inte bara av att ha chans och jobba som instruktör och gruppledare, njuter också av mitt dagliga jobb!! Femteklassen jag undervisar i har för en tid sedan kommit in på ämnet människokroppen i biologin. Det är ju en hel del som det ämnet omfattar, men en del av det är motion, kost och hälsa! Är just nu inne på ett område som är bekant för mig, ett område jag mer än gärna pratar om och undervisar i. Ännu större glädje ger det mig då jag märker att klassen är intresserad, de ställer frågor, ifrågasätter och suger åt sig av informationen jag ger dem. Vi har pratat om allt från muskler, hur man skall äta, varför kroppen behöver energi, vad vi sätter på vår tallrik och hur. Ja, jag skulle ju kunna babbla i flera timmar, men förösker hejda mig :D Och i matsalen försöker jag smygkika på elevernas tallrikar vad de sätter på dem ;) Till min glädje ser det riktigt bra ut!



Juuri nyt on monta asiaa mitsä anutin. Ei vaan siitä että minulla on mahdollisuus ohjata ryhmiä ja kannustaa muita ihmisiä liikkumaan, vaan myös siitä että saan opettaa alakoulun viides luokka. Äskettäin meillä alkoi uusi teema luonnontiede tunneilla. Ihmiskeho ja kaikki mitä siihen liittyy. Olen niin omassa elementissä kun saan kertoa ja antaa neuvoja miten pitää syödä, liikkua, terveelliset elämäntavat ym. Ja vielä enemmä nautin kun huomaan että oppilaat kuuntelevat, kyselevät, kysenalaistavat ja haluavt tietää enemmän. Tämähän on aihe mistä helposti voisin puhua tuntitolkulla, mutta joudun välillä vähän hillitsemään itseäni ;) Elämä hymyilee!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti