maanantai 6. toukokuuta 2013

Then and now...

Nu kommer det ett inlägg som jag länge funderat på, skall jag göra det eller inte. Men efter lite övervägande så jo, jag skall.
 
Har mer eller mindre genomgått en "förvandling" de senaste åren. Jag har nämligen inte alltid varit intresserad av sport, träning, må bra, sunda vanor och bra mat. Det kom med i bilden strax innan jag påbörjade mina idrotts studier och var nog en av de främsta orsakerna till att jag började studera. Ville veta mer för att kunna dela med mig. Nu gick det ju så, som det går för många, träningen och de sunda vanorna förde mig helt och idag pratar jag gärna om dessa ämnen. Men har ju inte alltid varit sund och välmående och har nu insett att det är kanske en bra sak att också ta fram för de personer jag hjälper på vägen.
 
Många har ju den förvrängda bilden att man kan tappa många kilon på en månad eller två, hlest ju tio kilo minst... och sedan hålls de borta "forever" utan att göra något, eller att det räcker med en länk eller ett pass på gymet/hemmagymet för att vara fast i träningen. Det är inte så, det kräver lite mer. Man måste våga satsa och ge hela förändringen tid. Göra saker man normalt inte gör och gå utanför bekvämlighets zonen. Jag gjorde det för mer än tre år sedan. Vägen har varit lång, stenig, motgångar, framgångar, glädje och tårar. Men jag har lyckats. Så jag plockar fram den hemska bilden från "mapp Ö" och försöker visa vad som hänt för förändringar...  Ingen av bilderna är på något sätt retuserade, de är hela sanningen! Borde ju egentligen be någon ta en likadan bild, samma position osv.... Kanske det också  kan lyckas, men till dess så får de här bilderna tala sitt tydliga språk...  ;)
 
Så vad jag vill säga, ge inte upp, låt det ta tid. Det skall inte vara frågan om en diet eller "motionskur" utan det ska handla om en förändring av livsstil och få de sunda vanorna att fastan. Jag äter ju inte sunt jämnt, jag äter godis ibland, pizza, onyttigt, ett glas vin eller två osv. Men det är inte längre något dålig ovana som blir "på". Och vet ni, jag äter också choklad ;) Men även det bara nu och då, inte ens varje vecka. :) Så lyckas jag, så lyckas du också! 
 
 



Nyt tulee postaus, mikä olen miettinyt kauan. Teenkö tämän vai en. Päätin että kyllä teen vaikka tuntuu vaikealta.

Viime vuosien aikana minulle on tapahtunut, enemmeän tai vähemmän, muodonmuutos. Vaikka moni luulee, totuus on se , etten ole aina ollut kiinnostunut urheilusta, terveellisestä tavoista ym. Tämä tuli enemmän mukaan liikunta opintoihin myötä ja oli kieltämättä se syy miksi lähdin opiskelemaan. Haluisin tietää ja oppia enemmän. Minulle kävi muodonmuutoksen aikana niin, kun monelle käy,  urheilusta ja hyvinvoinnista, tuli iso osaa elämästäni. Nykyään haluan jakaa tietoa ja osaamistani muille ja haluan jakaa muille se kokemus, että muutos vie aikaa, varinkin pysyvä muutos. Minulle muutos kesti yli kolme vuotta, ja vielä en ole "valmis", en varmasti ikinä ole.. Sen tiedän, enää en pala siihen mitä olin vaan hyvinvointi on osa minusta.  Kaivoin kuvan "mappi Ö:stä"... :/ Kuvasta näkyy millainen olin kolme vuotta sitten ja millainen olen tänään... Pitäisi varmasti pyytää että joku ottaa samantyyppinen "jälkeen" kuva minusta niin näkee paremmin, sekin varmasti onnistuu pian :)

Halun saada ihmisiä ymmärtämään että iso määrä kiloja ei voi tiputtaa viikossa tai kahdessa tai se että yhden lenkin jälkeen jää koukuun liikuntaan. Ei, muutokset vaativat sen että siitä tule tapa, menet mukavuusalueen ulkopuolelle ja teet aluks epämielyttäviä asioita ja ajan mukaan niistä tulevat tapaa ja nautit liikunnasta ja lenkeistä. Kohte et voi enää olla ilman ;)

Kyllä minä edelleen herkuttelen mutta enää en tee sitä joka viikko, syön joskus pizzaa, herkkuja, suklaata otan lasillinen viiniä ym. Nautin siitä ja osaan jättää se siihen ja palata takaisin normaaleihin tapoihin. Muutama vuosi sitten se ei onnitunut vaan herkuttelu jäi aina "päälle". Nykyään nautin elämästä, voin hyvin, jaksan ja olen terve. Niistä asioita kannattaa tehdä vähän töitä! Jos minä onnistuin, niin onnistut sinäkin!!

2 kommenttia:

  1. Härligt! Fint jobbat och vilka fina resultat du fått. Det är så sant att ingenting får man gratis. Man får jobba för det och inte gå tillbaka till gamla vanor. Det är där som många misslyckas. Man tror att sedan då man nått det man vill så behöver man inte mera jobba så hårt. Men så är det inte. Fast efter en tid tycker man inte mera att det är hårt jobb utan en underbar och hållbar livsstil.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tack Pia!! Må bra skall vara en livsstil, inte ett tidsbundet "projekt" :)

      Poista