tiistai 22. tammikuuta 2013

Sore muscles , happy pain - Jep!

Om du har tillgång till en stor tom gymnastiksal i c. en timme, så tar man ju chansen ;) Leder en grupp i knattegymnastik på måndagar, men har insett att salen är tom innan "min" timme. Så igår packa jag med min "onda medicinboll", kläder att träna i och åkte till salen c. en timme tidigare än normalt och körde ett pass. Man får till en rikigt bra träning med hjälp av endast en boll och en sal.
 
Uppvärming:
  • jogga i salen 10 varv
  • 30 jumping jacks (x-hopp)
 
Passet, tre varv:
  • 30 Overhead squats med bollen
  • 40 kast mot väggen från sida, midjan tackar ;) (20/sida)
  • 30 Overhead press
  • 40 Lunges (utfall framåt) med bollen i famnen
 
Mellan varje varj fem varv jogga/löpa runt salen. Och som avslut plankor, 5*1½min (!!!) Jess, fixade det!! Och vad det brände skönt den sista 1½ minuten!! ;)
 
Sen lite stretch, en banan och byta kläder och ta emot gruppen med barn, som undra varför jag var så röd i ansiktet ;) Idag känns det riktigt ordentligt i rumpan :)
 


Tyhjä liikuntsali ja pallo, siitä on hyvät treenit tehty ;) Ohjaan maanantaisin nappulaliikunta, ryhmö iloisia ja vilkkaita lapsia. Olen huomannut että sali on ennen minun ryhmä tyhjä, joten päätin hyödyntää tämä mahdollisuus! Eilen pakkasin laukkuun pallon, sellainen painopallo ja mukavat vaatteet ja menin tuntia aikasemmin salille tekemään oman ttreenin kiertoharjoituksen muodossa.

Alkulämmittely:
kevyt hölkkä salissa, 10 kierrosta
30 haarahyppyä

Treeni (kolme kierrosta)
30 overhead squats, pallo mukana
40 heittoa seinää vasten, sivuheittoa (20/sivu) ja vyötärö kiittää ;)
30 overhead press palolla
40 askelkyykky eteenpäin, pallo sylissä

Kierrosen välissä hölkkä salissa, viisi kierrosta.

Lopussa 5*1½min lankkuja (Jess!!) Ja viimeisen 1½ minuutin aikana vasta poltti ja keho vapisi, mutta olo jälkeenpäin oli mainio!!

Venyttely, bansku naamaan ja vaatteiden vaihto ja olin niin pirteä punaposkinen "jumppatäti" joka otti vastaan iloiset lapset. Tänään pakaroissa tuntuu että saivat kyytiä eilen ;) Ihanaa!!

2 kommenttia:

  1. Oij du har en såndär boll som vi använder i crossfit salen :) Om du har en tom vägg som får bli smutsig så håll bollen i handen gå ner i kyykky, kasta bollen mot väggen minst 2,5meter högt, ta emot bollen o ner i kyykky på nytt o opp o kasta bollen o ner i kyykky igen.. Wallball kallas de som du vill se exempel på youtube. Riktit effektivt o ju högre du kastar bollen -> desto tyngre såklart! Bara ett litet förslag om du vill ha inspiration och motviation :) försök fast göra så många du kan på en minut o kom ihåg resultate o tävla mot de nästa gång du gör de!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tack för tipset! Brukar jo kasta bollen mot väggen i gymnastiksalen, den håller i alla fall bollens vikt och den är färdigt redan väldigt smutsig ;) Finns så mycket kul man kan göra med den där bollen :)

      Poista